Vad ska jag göra!?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

53
0
mcfozzy:

Hej allihopa! Har ett problem, köpte en iguana iguana (grön leguana) för en vecka sedan. Förra ägarna hade ingen aning om hur man ska sköta ett djur. Det var spikar i grenarna plus så var grenarna alldeles för små för killem. Han är snart 5 år men väldigt inaktiv, trött och äter knappt. Han är också väldigt rädd av sig och därför har jag rört mig sakta i hans närvaro och gett honom lugn och ro, samt har jag köpt två stora grenar för honom att vila på som han älskar. Nu är frågan, jag vill ge bort killen till någon som kan verkligen ge honom ett bättre liv, eller någon djurskola t.ex. Har ni några förslag på hur jag ska gå till väga?


293
354
Dynamitella:

Jag hade först kontaktat en reptilkunnig veterinär och "besiktigat" honom, så att du ser att han inte är dödligt sjuk. Det är ju tyvärr lätt att de går bort i bristsjukdomar efter bristfällig skötsel i många år, och då känns det riktigt synd om den nya ägaren får "ta tag i det".
Sen hade jag tagit kontakt med någon som tidigare haft leguaner och vet hur man tar hand om dem och rehabiliterar försummade djur. En äldre privatperson hade jag valt. "Djurskolor" runt om i landet behandlar inte alltid djuren så bra som man kanske skulle tro. Så väljer du en sådan, se till att de är helt felfria i skötseln av djuren :)

Lycka till med honom!


53
0
mcfozzy:

Tack så mycket för svar! Har släkt inom vetrinären så ska kolla lite med dom, ska också fråga runt på skolor och se hur djuren mår där


1159
625
Temla:

Har han haft det så illa så blir det nog inte bra att ge honom till en skola. Vad det låter så behöver han lugn och ro och extremt noggran skötsel efter att ha varit misskött. På en skola är det svårt att klara av sånt även fast kanske viljan är god. 


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Nu vill jag inte låta fördömande på något vis men varför köpte du ödlan från första början om du själv inte har den kunskap du säger förra ägaren saknade :) Låter konstigt att man köper ett sjukt djur för att sedan någon vecka senare sälja den vidare, stackars djur jag mår faktiskt dåligt när jag tänker på det stackars liv den ödlan haft :( 

Men för att försöka hjälpa till lite i din situation och inte bara låta som en surgubbe ska jag komma med några tips, först ska du nog vara medveten om att att rädda leguanen och låta den få ett värdigt liv kommer att kräva en hel del från din sida, kanske det du kommit fram till själv och väljer att sälja vidare djuret? Men framförallt kommer det kosta pengar i form av veterinärbesök hos KUNNIG veterinär, det betyder många tusenlappar och att kanske ha möjlighet att åka många mil till en expert på gröna leguaner. (Nu spånar jag lite, behöver ju inte alls bli flera flera tusenlappar men har ödlan levt ett så misserabelt liv du beskriver så gissar jag att det finns mycket att göra på den).

Det är nummer 1 och största prioritet, kontakta och besök en reptilveterinär och som det låter är det något akut för ödlans skull.

 

Själv hade jag nog, med risk för att låta iskall, låtit avliva ödlan. Tyvärr är exempelen alltförmånga på just grön leguan där folk köper dom utan kunskapen som krävs. I slutändan är det som alltid djuren som får lida!

Och jag hade absolut försökt förra ägaren att betala för avlivningen, nu kommer det bli enormt svårt det förstår jag men jag hade försökt övertalat den personen.

Finns säkert folk som har både tid, kunskap & pengar att kunna rädda ödlan men jag hade låtit avliva den eftersom det låter som den gått i fel miljö över 5år.. stackars djur :/

 

Observera mcfozzy detta var absolut inget påhopp på dig personligen, du hade säkert dom bästa tankarna på att rädda ödlan :) Jag ville bara skriva några rader vad jag hade gjort i ditt läge och hoppas att det löser sig till det bästa i slutänden.

Uppdatera hemskt gärna vad beslutet blev på ödlan...

Mvh Jonas Gavlen


114
73
Lunde:

För de som är intresserade av hur ödlan bott och ser ut så rör det sig om individen i den här annonsen

www.terrariedjur.se/?page=market&marketitem=4809 

Jag förutsätter att de tidigare ägarna hade goda avsikter men kanske saknat kunskap och utrymme.

Hoppas det löser sig.


Medlem i GHF
167
344
Fredriko:

Jag tycker Jonas kommer med bra råd ovan.

 

Gröna leguaner (likt många andra herptiler och andra djur) kan leva många år fast de inte får rätt skötsel innan symptom likt dem du beskriver bryter ut. När man väl ser något är det i många fall för sent att göra något. Inre organ som lever, njurar och lungor är ofta såpass påverkade så det blir svårt att göra något för att förbättra livet på leguanen. Detta är tyvärr mycket vanligt.

 

Jag håller med Jonas. Ta djuret till en veterinär, kolla upp det eller låt avliva det.  Jag säger inte att du absolut måste avliva, men om ditt djur verkar sjukt så bör du ta det till en veterinär för undersökning. Att förlänga djurets (eventuella) lidandet hos en ny ägare vet jag inte om det är en så bra idé.

 

Tråkigt, men så är det med tåliga djur som klarar sig i många år fast skötseln inte är rätt. Tyvärr alltför vanligt hos reptiler generellt och gröna leguaner specifikt. 

 

MVH


53
0
mcfozzy:

Vill bara säga att jag har kunskapen som krävs när det gäller tama och unga leguaner, denna är dock väldigt speciell och jag kan garantera att min kunskap inom området är betydligt högre än de förra ägarna. 


53
0
mcfozzy:

Måste nog tyvärr avliva han. Hans ena hand är helt borta (antagligen bruten, känns inte som det finns ben i den men tyvärr får jag inte komma nära honom)


53
0
mcfozzy:

Äre inte bättre att låta vetrinären göra det isånnafall?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild