Nästa vecka kommer mina axoloter :)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

232
94
anamidnatt:

Beställt 4 axolotler från djuraffären och de kommer någon gång nästa vecka. Akvariumet är uppstartat så att vattnet blir ''bra'' och har kollat mängder med fakta. Tycker det ska bli jättespännande, har för övrigt ciklider i ett annat kar och millipeder i terrarium men har inte haft så mycket amfibier innan. 

Dock har jag inte riktigt uppfattat om det är ett vanligt husdjur. Är det många som har axolotler hemma?

Tänkte ev posta lite bilder när de kommer. :)


593
551
Redfoot:

Jag tror att det är en hel del som håller dessa djur men dom glöms bort i de allmänna diskussionerna på olika forum. Ska bli spännande att se bilderna :=)

 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Schysst med axolotler! Det är något jag förmodligen kommer skaffa igen.

De är riktigt härliga och glupska djur.

Det är inget extremt ovanligt djur. Ett tag såg jag dem precis överallt. De senaste åren har jag inte sett så många dock, men det känns som att det är påväg tillbaka.

Är det normalfärgade du beställt, eller är det några speciella färgteckningar?

Ser fram emot bilderna :)

 


232
94
anamidnatt:

Jag har beställt 3 st leucistic och 1 st normal. Vet inte riktigt varför men det bara blev så.

Kom på att jag faktiskt hade en xenopus laevis groda ett tag och det är kanske lite samma sak ändå?

Och kom att tänka på en sak om man har någon form av mal i akvariet som håller rent på rutorna, blir den lunch tro? Eller låter dom den vara ifred? Hade ju varit bra att ha något algätande där i....

 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

De axolotlerna jag hade gav sig på allt. Jag hade pansarmalar, en algätande och en slöjstjärt.
Pansarmalarna svalde de nästan hela. Slöjstjärten såg jag simma omkring med en axolot som bitit sig fast i stjärten på den och algätaren var de på litegrann med.

Så fiskar överlag är inte att rekommendera. En algätare hade kunnat funka om akvariet är tillräckligt stort och det finns gott om gömställen.


232
94
anamidnatt:

Bra att veta! jag kan ju alltid prova under en period. Har ju annars det andra karet där malen kan bo om det inte fungerar.


Medlem i DHF
1081
772
Westman:

hongkong pleco kanske funkar har för mig att den vill ha kallt. ingen mal men äter alger iaf


232
94
anamidnatt:

Ja just det. Dom där små skygga roliga firrarna. Har haft några innan, frågan är om de är snabba nog från att bli käkade då de är ganska små...


309
239
Gogs:

Du kan ju testa med en pleco av nåt slag... Skaffade en liten pleco till mitt Oskar akvarie för många år sen. Släppte i den och varenda Oskar var på den och försökte käka upp den... Men dom är rätt taggiga så dom spottade ut han igen... Kanske kan funka för axelotler åxå....


232
94
anamidnatt:

Ja men det gäller ju att de inte skadar varandra. (:

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild