Mögelpromblem och bioterrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:

Hej allihopa!

Den här tråden består egentligen av två skilda frågor;

1. Jag har ett terrarium på 200x50x60 cm, i detta bor det snäckor. Dessa djur kräver en hög luftfuktighet och har alltid haft det, vilket fungerat bra fram tills förra veckan då det helt plötsligt uppstod vitt ludet mögel över hela bottensubstratet och inredningen. Jag började då med att ta bort det översta lagret bottenmaterial samt byta ut inredningen. Dagen därpå var möglet tillbaka igen. Jag tömde då ut allt och städade igen det nograt, lät det torka samt vädra ur under ett dygn samt öppnade upp lite mer ventilation, för att sedan fylla på med helt nytt bottensubstart (använder kokosfibrer) och placerade in helt ny inredning. Dagen därpå var möglet tillbaks igen. Har nu gjort det samma en gång till och använt lite starkare desinfektionsmedel (debisan). man kan dock fortfarande känna lukten av mögel. Då till min fråga; Skulle det vara möjligt att använda anti-mögel medel för att sedan rengöra det ordentligt innan djuren placeras tillbaka, utan att djuren tar skada? Funderar på att använda ett medel som heter "Mögel-fri direkt" Jag vet att många är emot att använda kemikalier över huvud taget i terrarium, men det känns inte som att det finns mycket till alternativ... Tacksam för hjälp!

Jag har förstått att det här är ett vanligt problem i högfuktiga terrarier, på en hel del ställen har jag läst att det vita ludna möglet är helt harmlöst... stämmer detta?

2. Jag har även läst att mögelrisken är mindre i bioterrarier. Jag har länge velat skapa ett bioterrarie med ett egen mini-ekosystem, men är rädd för att det kommer bli helt galet fel. Är det någon som har erfarenhet av bioterrarier? Hur gör man för att lyckas samt att hålla det bra coh fräscht?


268
19
Iguania:

Biologiskt bottenmaterial är lätt att få att fungera. Själv har jag en dubbelbotten dvs att jag har ett LECA-lager på botten och ovanpå det har jag det egentliga bottenmaterialet (plantation soil). Mellan dessa lager har jag myggnät för att inte plantatio soilen ska sumpa igen LECA-lagret. När jag sprejar terrariet så samlas överskottsvattnet där i botten så att inte det vanliga bottenmaterialet blir liggandes i vatten för då kan det bildas en anaerob (syrefattigt) miljö som elakartade bakterier trivs i. Jag brukar alltid se till att det är lite vatten i botten för det blir som ett stort filter med godartade bakterier som gör nytta. När jag startade upp det så hällde jag i vatten som hade blivit behandlat med Aquasafe (vattenberedningsmedel) så jag tillförde en god bakterieflora i botten redan vid start.

Märk att ifall vattennivån blir för hög så får man dränera lite så den sänks.

Sedan har jag bara slängt in hoppstjärtar och tropiska gråsuggor, fick lite mögel på en rot i början men jag kokade den (eller körde den i ugnen) och sedan när hoppstjärtsbeståndet blivit välmående så har dom hållt allt sånt nere.

I denna uppsättning har jag två dvärgkameleonter som trivs och mår bra. Så om känsliga djur som dessa trivs bra i detta så borde det ju inte vara några problem alls med snäckor.


Medlem i SkHF
279
187
Smilla:

Tackar för snabbt svar!

Låter som något värt att pröva på, dock har terrariet inget effektivt dreneringssystem (fast botten). Vad skulle kunna vara ett bra sätt att drenera på utan attgöra hål i bottnen? (Om det finns något sådant sätt)


268
19
Iguania:

Kapa av en petflaskhals och sätt i botten innan du häller i alla LECA-kulor. Tror det finns exempel på det i FinnW's galleri. Sen skruvar man bara upp korken och lägger i en slang och dränerar med hävert, det är så jag kör:)


Medlem i SkHF
279
187
Smilla:

Det var ju en riktigt bra ide! 

hur fäster du myggnätet? Har en känsla av att mina snäckor kommer gräva sig under det som små bulldosers om det inte fästs.


268
19
Iguania:

Det har jag inte gjort, mina djur gräver ju inte särskilt mycket. En idé kan ju vara att du veckar in nätet under lecan så det blir som ett slags paket, då borde de ju inte kunna få bort det allt för lätt.


Medlem i SkHF
279
187
Smilla:

Tack för tipsen! Helt klart värt ett försök :)

Men först måste jag på något sätt få ordning på mögelproblemet.


268
19
Iguania:

Hoppsjärtarna borde kunna ta hand om det annars, sålänge det inte är enorma mängder. Hur är ventilationen då? Kanske också går att lösa med en terrariefläkt som ökar luftflödet.


Medlem i SkHF
279
187
Smilla:

Har ventilation få framsidan, taket och sidoväggarna så det bör inte vara något problem. det undeliga är att det aldrig varit ett problem innan.


Medlem i DHF
1082
774
Westman:

har du bild på hur det ser ut??

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild