hjälp att identifiera en svamp?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

47
0
Vildlaxen:

Tjena! 

Jo, idag när jag kom hem hittade jag en massa saker i mitt ena terrarium som inte borde vara där, bland annat en svamp. Bytte ut allt bottenmaterial och slängde allt, inklusive svampen men nu är jag lite nyfiken på vad det kan ha varit för något och tänkte kolla om det är någon som kan hjälpa mig med detta.

Jag har tyvärr ingen bild på den men den var väldigt liten, kanske 5cm hög med 1mm bred stjälk, toppen var orange och "paraplyformad". Jag vet att det inte är mycket att gå på men är det någon som har en idé kan ni ju hojta till!

Puss och kram!


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Jag vet inte vad det är för svamp, men jag har fått svamp i ett ytav mina terrarium tidigare. Svampens fruktkropp kom fram över en dag, och sjönk ihop och försvann lika snabbt.

Det finns ju såklart mängder med olika sorters, men i regel tror jag inte det är något man bör oroa sig över hos djur som ändå inte äter utav dom. Blir det mögel (som också är svampar), kanske man däremot ska se över hur fuktigt man har det, och hur väl ventilerat terrariet är.


242
29
Blues:

Kan vara gul veckskivling (Leucocoprinus birnbaumii) har haft den några ggr i terrarium även i blommkrukor.


47
0
Vildlaxen:

Jag hade kokosfiber som bottenmaterial.

Ja, precis så var det för mig också, åkte till flickvännen över en natt och när jag kom hem var det både svamp och mögel. Fixat bättre dränering nu och håller rutorna lite mer öppna för ventileringens skull och hoppas på att jag slipper detta problem igen :P

Nja, den här svampen var liksom mer orange men med beige stam(heter det så?). Oh well, nu är den borta i alla fall!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild