fukt

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

63
0
bubbelrollerboy:

Tjena! Tänkte höra vad ni tycker om bästa fukt källa. Har testat regn system men blev för blött i botten av terrariet. Har även testat fogger men har precis gått sönder så sprayar flitigt för tillfället o undrar vad de bästa är för att hålla en stabil luft fuktighet till min lilla boa


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Personligen gillar jag regnsystem. Men det är inte bara att sätta in ett regnsystem och förvänta sig att luftfuktigheten kommer att vara perfekt.
Använder man ett bottensubstrat som håller fukt, levande växter m.m. så blir luftfuktigheten mer stabil. Samt att det inte får vara för stort genomdrag av luft. (Exo-terras terrarium får fukten att gå ut genom toppen, så i de fallen kan det vara bra att täcka över en bit.)

I de fall som det blir för mycket vatten kan man sätta i en avskuren ovandel av en pet-flaska, för att kunna använda en hävert för att få ut vatten ur botten. (Se bild under FinnW's bildalbum "övrigt")

Använder du en värmematta i botten går det förmodligen att få det att avdunsta och öka luftfuktigheten med.

Med andra ord handlar det inte enbart om vad för typ utav system som används, utan snarare hur det används i kombination med annat.


Medlem i GHF
636
410
Jimmy:

Att det blir för blött korrigerar man ju lättast med att minska vattenmängden.


63
0
bubbelrollerboy:

Har ventiliation i taket o ena sidan.hur täcker jag på bästa sätt? Har även värme matta på en tredje del av terrariet ungefär.  Mrn blir endå för blött 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild