skicka djur, vildfångade och farmande djur

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

1229
464
leedragon:

peter självklar kan man argumentera om man känner till något andra inte känner till.

jag tror att farmade är en bra kompromis, man får in ny blod, bättre kvalitet på djur än vildfångade och man ser nytta av djuren av lokala befolkning och inte dödar de eller bränne ner skogarna för landbruk.

nyblood är en lite si och sådär argumment, då om man inte är insatt att etablera en popuplation så är det onödigt med ny blood, men där man försöker det är ju viktigt, som i usa, de har problem med att få damaranum ungar att överleva då de har blivit svagare pga inavel.


953
1840
peter54:

Rent allmänt när det gäller avel av reptiler i fångenskap, tror jag att flera andra faktorer kan vara mycket allvarliga eller rentav farliga, utöver inavel och svag genetisk spridning. Jag är övertygad om att det faktum att man exempelvis avlar enbart på färg, är minst lika "farligt" som inavel, eftersom det innebär att man avlar på i stort sett vilket djur som helst bara det har rätt färg och därmed är alla naturliga avelskvaliteter satta ur spel.

Det är också så att vi kämpar för att få 100% av alla reptiler som föds till vuxen storlek och någon urskillning sker inte när det gäller vilka djur man avlar på. Det innebär per automatik att man slår ut alla faktorer som gäller naturligt och konsekvensen blir att populationen blir alltmer genetiskt utarmad och biologiskt dysfunktionell ju längre tiden går.

Det är så klart svårt att låta bli att värna sina djur och jag menar inte att man ska ha ihjäl svagare avkomma, men man kanske kommer till en punkt när inställningen till hur man väljer avelsdjur måste förändras. Som det är nu är det alltid så när man läser exempelvis säljannonser, att det står; "vuxet djur klar för avel" oavsett vilken bakgrund och vilken fysisk status djuret har. Så kan man inte fortsätta i evighet.

Jag har sysslat med den här hobbyn i snart ett halvt sekel och jag har med åren blivit mycket krass i sådana här avseenden. Till exempel tvångsmatar jag aldrig en juvenil som inte startar av sig själv. Vill den inte börja äta själv utgår jag ifrån att i naturen går en sådan individ under och då var det helt enkelt inte meningen att just den skulle gå fram. Den får leva om den klarar sig, men jag avlar absolut inte på en sådan individ. Jag säljer inte heller sådana djur, men ibland skänker jag bort ett sådant djur om det har bättrat sin inställning till mat och om den jag ger ormen till inte har något intresse av att avla eller ens ha flera individer av samma art.

Inte heller låter jag en orm gå in i avel som under sin levnadstid ätit dåligt eller oregelbundet och därför haft svårt att uppnå erforderlig vikt för reproduktion, oavsett om det är hona eller hane, eftersom risken är stor att eventuell avkomma för den dåliga ätresponsen vidare. Ormar (kungssnokar) som inte uppnått acceptabel vikt för arten inom 4 år tar jag inte heller in i reproduktion.

Vi förändrar redan genom att undanröja alla naturliga strapatser som vilda djur tvingas klara och genom att erbjuda föda mellan tre och tio gånger oftare än de finner föda i naturen, reptilernas fysiska status i sådan utsträckning att kanske inga av våra terrarieuppfödda reptiler egentligen duger till avel. Det har vi ingen möjlighet att förändra, men ett bättre och tydligare urval för vilka djur vi avlar på tror jag måste till ganska snart, särskilt för de arter som är på modet, annars är jag alldeles övertygad om att en total kollaps av terrariepopulationen väntar bakom hörnet.


1275
1724
Falk:

Jag försöker i minsta möjliga mån handla tillbehör av butiker som köper varor via imazo, alltså djurmagazinet, arkenzoo och random djurbutiker.

I nödfall köper jag frysta möss men det är i princip det enda.

Handel av vildfångat borde vara olagligt men även skyddade djur är svåra att kontrollera då dom olagligt smugglas ut ur länder och in till EU där det då blir lagligt att importera ifrån. Chile stängde handeln med ba leddjur men likt förbannat så kan imazo leverera dessa djur till butiker som säljs till glada okunninga nybörjare.

Likaså att farma djur låter helt vansinnigt i mina öron. Och jag kan tänka mej att det i första hand görs för att tjäna pengar och inte för att skydda djuren i fråga.

 

Undrar hur många som ens sett ett papper på djuret dom köpt i butik.


1229
464
leedragon:

ju men du  har delviss rätt där.

 

falk det är inte lag att göra ett fångeskapbevis, det är en sak uppfödare gör,  jag tror nog att uppfödare bevis kan tappas bort efter den tredje ägaren av djuren.

 

nej pengarna är det alltid spelar roll, att djuren  nyttas av farming är ju en bi effekt, men det slutar inte att vara bra bara för att det inte huvudmålet


Medlem i DHF
1082
774
Westman:

finns ingen lag på att det måsta va med ett papper som visar att det är CB. vad jag vet

 

men är ju upp till dig att kunna styrka att det är CB djur du har.

görs ju lättast med papper från uppfödaren.


1275
1724
Falk:

Nej precis ingen lag men en seriös butik ska kunna visa det tycker man. En stor anledning till wc och farmade djur är att det lönar sej absolut inte att föda upp i normal skala och tjäna pengar.

Ta tex långsamtväxande fågelspindlar som tex Grammostola rosea och Brachypelma smithi bara för att nämna 2 exemplar. Det skulle aldrig löna sej för en uppfödare att sälja dessa djur till grossister som tex imazo.
Först behöver du ett adult exemplar som är relativt nyömsad, om som många hobbyister vet så kan ta det ta flera år mellan ömsningarna. Sedan gäller det att hanen inte blir uppkäkad likaså att parningen "tar" alltså att honan blir gravid.
Sen gäller det att det blir en fertil äggsäck som dröja i flera månader innan den kommer och sen ska den i sin tur inte torka ut eller hållas för fuktigt.
Om sedan säcken lyckas så ska dessa hundratalet spiderlings födas och skötas om i 4-6år innan dom når säljbar storlek (dom som överlever) för djurbutikerna och då när alla grossister och mellanhänder fått sin beskära del så kanske uppfödaren får en 50-lapp per spindel och det fattar vem som helst att det inte lönar sej. Då är det tyvärr betydligt enklare att röka ut adulta spindlar direkt ur sina hålor.

Kan tänka mej att det är samma sak för dom flesta "djurbutiks djur" att dom antingen är farmade eller vildfångade.
Det är tyvärr pengar som styr i slutändan och dåliga lagar och låg moral skyddar grossister och säljarna.

Men som tur så är så finns det ganska många privata uppfödare i den svenska terrariehobbyn så dom flesta vanliga arter går att köpa privat vilket gynnar både djur, köpare och säljare.


1229
464
leedragon:

det finns inga pengar i kvalitiets djur, det kostar en del att få  sina ungar till vuxa, mat, elräkningar, terrarium, calcium vitaminer och eventuela veterinär besök, om du har tur så kan du få tillbaka det du spänderat på när du säljer ungarna men det är nog sällan du kommer att ha i vinst.

 

om farning är  gjort ansvarigt så ser jag inget fel med det, har sett ett par importörer och sina kunder verkar vara nöjda med de.


1275
1724
Falk:

Men hur fasen farmar man på ett ansvarsfullt sätt? Låter lika illa som morphning om inte värre.


1229
464
leedragon:

man håller koll på de heltenkel, roterar honor som lägger ägg och har de i  inhagen där de kan återhämnta sig, man  skulle kunna få rätt bra djur då de är uppvuxna med naturlig solljus och om man har "öppna inhänhde" så lär de  få mer varierat kost än de hemme här i sverige


62
39
MagnusC:

Angående farmning håller jag med Falk.

Den länken leedragon hänvisade till på youtube tycker jag säger en hel del. Om jag förstod rätt höll de 500 kameleonter, som de fångat in. Hur många av dessa 500 är fortfarande vid liv och hur gör de som håller dem om flertalet dör? Väntar de tills nya har kläckts och sedan avlar på dem vid könsmogen ålder?

Jag skulle hellre tro att de som fyllt sitt syfte dör och sedan ersätts med nya. det är precis som ni själva säger, det är pengar det handlar om. Vetrinärkostnader, mediciner skall ställas mot att "bara" gå ut och hämta nya. Enligt min logik slutar det med utarmning av de vilda populationerna och då är det lika fel som handel med WC. 

Sedan kanske utehängn mm är fördelar för djuren om de hålls i rätt biotop, men det är ändå kostnaderna som styr hela verksamheten och jag tror inte att de som farmar djur gör det för spänningens skull.

Förövrigt tycker jag det är fel att jämföra denna typ av avel/handel med djur som föds upp av enskillda uppfödare. De flesta som avlar inom hobbyn har inte 100-talet med djur (förutom några få i världen) och säljer sin avkomma för att de har plats eller kan ha fler djur. Jag kan bara prata för mig själv, men när jag får ungar säljer jag dem inte för att bli rik. Jag ser mer ett syfte med att sälja dem för att andra också kan få glädje av att hålla den arten. Min lilla uppfödning gynnar då vilda djur som inte behöver fångas in för samma ändamål. 

Peter54 skriver också om en mycket viktig poäng i avel med djur. Vi som avlar har ett stort ansvar att endast avyttra djur av topkvalitet för fortsatt avel. Jag tror precis som du Peter att några av de arter som idag har avlats till rena färgexperiment kommer möta en svår tid. Är vi inte försiktiga och återhållsamma kommer vi i en framtid inte ha så stor variation av djur att välja mellan, tyvärr.

Sorry för lite OT på slutet.

Mvh

Magnus

 

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild