Substrat till Curly Hair Tarantula

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
0
frecklebex:
Hej! 

Jag har köpt Coco Coir substrat till min Curly Hair spindel. Tyvärr räcker inte säcken till terrariumet och behöver få tag i mer, men kan inte vänta på en ny leverans.

Kan man använda detta från Clas Ohlsson? Titta på bilden1021141_fjvbprdnuidncocmacjy.jpg1021141_fqhfyqlyyaikgbntxkbn.jpg

5898
4525
Tropfrog:
Kokosfibrer måhända ha en massa olika handelsnamn, men det är alltid samma sak.

Mvh
Magnus 

5
0
frecklebex:
Så det är ok med andra ord ?

5898
4525
Tropfrog:
Jag vet inget om arten i frågan. Jag vet bara att kokosfiber är kokosfiber. En produkt som skapas av det luddiga lagret mellan det hårda kokosnötskalet och själva fruktköttet.

Mvh
Magnus

Medlem i SkHF
418
480
AlexGustavsson:
Hej, ett tips är att alltid använda det vetenskapliga namnet, då blir det inga missförstånd. Men i detta fall antar jag att du syftar på Tliltocatl albopilosus (tidigare Brachypelma albopilosum)?

De är rätt toleranta mot olika typer av miljöer och luftfuktigheter, i naturen lever de i gläntor, skogsbryn och buskmarker som är (förhållandevis) lite torrare än själva skogen. De är en grävande art och när jag odlade arten så tillhandahöll jag djupa substrat både till vuxna och ungdjur. Jag höll de i en mix av kokosfiber och sandlådesand, med lite terrariebark inblandat för att skapa en mer naturlig struktur. Sanden hjälper till att skapa ett formbart substrat där de får till fina gångar. Barken skapar ett mer dynamiskt substrat då det i naturen inte är rena material, utan ständigt en mix av allt möjligt "skräp" i förnan.

5
0
frecklebex:
Ja det stämmer med det riktiga artnamnet. Funkar det att bara ha kokos substrat tro?

Det är nämligen så att vi har haft henne i ett år i bara kokosfiber, men det har blivit fuktig av någon anledning och börja växa svamp/mögel. Så vi håller på att byta ut substratet. Jag har torkat substratet i ugnen och ska köpa mer kokosfiber. 

Medlem i SkHF
418
480
AlexGustavsson:

frecklebex skrev:
Ja det stämmer med det riktiga artnamnet. Funkar det att bara ha kokos substrat tro?

Det är nämligen så att vi har haft henne i ett år i bara kokosfiber, men det har blivit fuktig av någon anledning och börja växa svamp/mögel. Så vi håller på att byta ut substratet. Jag har torkat substratet i ugnen och ska köpa mer kokosfiber. 

jo det går. Men det låter som om du behöver bättre dränering. Det uppnår du genom att blanda i grövre fraktioner och ickeprganiskt material, t.ex. sand. Sedan så är det bra om du har grus i botten, jag skiljde gruset med ett kraftigt aluminiumbåt så att spindlarna inte gräsvde runt och sabbade dräneringslagret. Terrariet behöver också bättre ventilation. Spindlar kan drabbas av svamp och andra problem om de har allt för fuktig, stagnerad luft och blött substrat. 

5
0
frecklebex:
Tack för hjälpen. Hade inte alls tänkt på draneringen.

Aluminiumbåt?

1
1
Vinc:
Det funkar hur bra som helst! 

Medlem i SkHF
418
480
AlexGustavsson:

[quote=frecklebex]Tack för hjälpen. Hade inte alls tänkt på draneringen.

Aluminiumbåt?[/quote

aluminiumnät

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild