Beteendetolkning?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

1159
625
Temla:

Skulle vara kul att höra era tolkningar av det här beteendet!

www.facebook.com/photo.php?v=650556091631977&set=vb.492410544113200&type=2&theater


266
18
Jazen:

det är väl en försvars eller parningsbeteende från en dabbis vad jag kunnat förstå. När dabbisar ska para sig så lägger honan sig på rygg....men ja


150
13
Hillmans:

som jazen säger :) ser alltid lika lustigt ut.

www.youtube.com/watch?v=QNEbkJihVXs


1159
625
Temla:

Så den gillar att bli kliad på magen? Eller är det bara en fysiologist reaktion på stimuli? Och varför lägger den sig i parningsställning för en mänsklig hand? Helt fascinerad av den där videon! skratt Det är ju för gulligt man samtidigt inställer sej en massa funderingar och frågor. :)


266
18
Jazen:

en bra fråga varför den lägger sig på rygg när handen kommer :P kanske för att visa en underlägsen ställning eller liknande, kul äre iaf =)


276
118
Maqea:

www.youtube.com/watch?v=csGsUfjdUtE

Ja, man undrar verkigen varför de gör så.


266
18
Jazen:

vem vet, reptiler kanske har en lekfull sida också


269
60
Jonas:

vid parning så när dom inte vill lägger dom sig på rygg och slår med frambenen. varför ödlan gör så just där vet jag inte. men skulle förmoda det är en hona.

 

(lägga sig på rygg är en visning för att visa dom inte vill, om jag inte mins rätt)


266
18
Jazen:

Fast Jonas då vill dom ju aldrig para sig :D


Medlem i GHF
167
344
Fredriko:

Intressant tråd måste jag säga. Detta är ett bra exempel på att människan har en tendens att läsa in mänskliga värderingar i ödlors beteende. I vår mänskliga värld är det ett tecken på njutning om man lägger sig på rygg när man blir kliad på magen. Många djur som hundar och katter kan ibland ha det beteendet.

Men i ödlans fall är det inte så. Det kan man bland annat läsa i den första länken som dyker upp när man söker efter ”breeding uromastyx”.

“My female keeps flipping on her back when I put her in the males enclosure. Are they mating? Yes this is mating behavior, but it is not mating. The female flipping on her back is her way of saying not tonight.”

Även andra källor styrker detta.

Att en herptil lägger sig på rygg tyder ofta på att något är obehagligt för herptilen. Natrix natrix spelar död till exempel. Andra visar upp starka varningsfärger på sin mage för att skrämma bort rovdjur. I detta fall handlar det om att honan inte vill para sig. Det beteendet den visar är alltså ett tecken på obehag och ovilja. Inte njutning och att den vill bli kliad på magen. Det sista är en mänsklig tolkning av ödlans beteende.

Varför gör den så men inför en mänsklig hand då? Tja, det är väl inte världens smartaste djur det handlar om. Många sköldpaddor parar sig med stenar eller ägarens fötter. Det handlar om instinkter antar jag. Handen upplevs som en obehaglig hane och då visar honan det beteende som signalerar ovilja. Jag tror inte det är mer komplicerat än så. Instinkter är mycket starka.

Det skall tilläggas att detta svar ges redan i det andra inlägget av ”Jazen”.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild