Jemenkameleont matvägrar + konstigt beteende

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

15
0
Xzion:

Hejsan!

Min Jemenkameleont har börjat med ett ovanligt beteende. Hon har börjat fått väldigt vackra färger, slutat äta i princip helt och klättrar verkligen på glaset för att få komma ut.

Hon har alltid innan haft en klargrön färg över hela kroppen och ätit 2st stora dubia varje dag och jag har pudrat med tillskott. Hon har även haft tillgång till isbergssallad och div grönt. Nu duger inget utom en liten kackerlacka nån gång i bland.

Hon är även till skillnad mot förut väldigt aktiv och klättrar runt och som jag skrev tidigare, klättrar på glaset och när jag öppnar klättrar hon upp på armen och vill sitta där.

 

Några förslag? Börjar bli orolig när hon inte får i sig nån föda...


1228
464
leedragon:

bilder skulle  hjälpa, en bakrund  om henne  behövs  för att hitta felet, va gutloadar du med ?

hur gammal är hon?

vilken typ av belysning? 

fuktighet?

temperatur?


15
0
Xzion:

Bilder kan jag ordna ikväll (sitter på jobbet nu)

Gutloadar antar jag vad jag matar kackerlackorna med? Isåfall specialmat för kackerlackor + grönsaker.

Hon är runt året gammal

Belysning har jag 200W MH lampa (för växterna framförallt)+ en UVlampa 6.5 tror jag.

Fuktigheten ligger mellan 60-70% mer efter det "Regnat" självklart.

Tempen är runt 30 grader

Bakgrundshistoria? Ja detta började i förra veckan, till en början med att hon ändrade färg från klargrön till grön/brun/blå i olika mönster.

Tidigare var hon riktigt glupsk och gjorde sig redo såfort hon såg att jag börja plocka fram kackisarna. Nu sneglar hon lite obrytt på kackerlackorna jag erbjuder endast, går gärna iväg efter en stund.

Har även noterat att hon är mycket på botten och "letar" efter något. Har ställt in en lite bytta med plantationsoil och hon eventuellt var sugen på att lägga nå ägg? Inte vet jag.

 

 


18
1
chatterbox:

Läste någonstans att när de är och äter i jorden bland växterna och liknande söker de efter nån typ av mineraler, men minns inte vart jag läste det. Men kanske är nån brist?

Har själv liknande problem men min yemen som matvägrar just nu så letar också efter vad som kan va problemet med min.

Lycka till iallafall!

 


1159
625
Temla:

Kan vara att det är dags att lägga ägg, då beter dom sig exakt sådär. Dom behöver en stor bytta med djup jord, något att klättra upp och ned i byttan på, och total avskildhet. Häng gärna för ett skynke där byttan står så hon känner sig skyddad. 

Du nämner att tempen är 30 grader. Hur är den på svala sidan och under solplatsen?


15
0
Xzion:

Temla: Bytta, storlek? GB 2L? större?

Ja tempen är ca 30 i mitten har faktiskt ingen exakt under solplatsen.


160
91
turboadde:

Jag kan mest panterkameleonter men dom vill ha djupa lådor med hårdpackad jord eller jord blandad med sand som dom kan gräva tunnel i. Typ 20l plastback från biltema har funkat bra för mig. Tror den är 29cm hög.

Jag tror också som temla att det kan vara dags för äggläggning. Då äter dom sämre och börjar gräva och gå på botten mycket.ä


1159
625
Temla:

Det är rätt viktigt hur varmt det är på solplatsen. För svag värme och dom kan inte smälta maten ordentligt, för hög värme och dom mår dåligt av det. Också viktigt att veta tempen på den svala sidan.

Men jag tror iallafall att hon ska lägga ägg. :) 


Medlem i GHF
636
410
Jimmy:

Är den parad då? Dessutom så blir väl gravida jemen bruna/svarta har jag för mig?

 


1159
625
Temla:

Jemen lägger ägg vare sig de är parade eller ej. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild