Vatten till grodor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Jag använder mig utav duschsystem till mina grodor, och vill slippa kalkfläckar på glaset. Det står på duschsystem (Exo-terra monsoon rs400) att man ska använda destillerat vatten, men det enda jag har hittat som går att köpa är något som kallas för batterivatten på statoil. Det kostar dock 100:- för 4 liter vatten.

Är det någon som har något bra tips på hur man kan filtrera bort mineralerna ifrån vattnet, istället för att behöva köpa vatten för flera hundra spänn i månaden?

 


7
8
marlin6:

Du kan kolla på de olika Apotekskedjorna oxå. Vi har destillerat vatten till PC spädningarna och detta vatten går även att köpas av privatkunder (jobbar på Kronans Droghandels Apotek). Jag kommer inte ihåg vad flaskorna kostar men har för mej att det ska gå att beställa 5l dunk, det är dock inte säkert att alla kedjor kan beställa större dunkar, men 0,5 - 1l flaskor kan de flesta ta hem om det inte finns. Har semester 1½ vecka till, men kan kolla våra priser och så när jag börjar jobba igen 


Medlem i DHF
1081
772
Westman:

ja eller lev med det :)


309
239
Gogs:

Koka vatten själv och destillera? Har man ingen hembränningsapparat stående i skåpet så känner man säkerligen någon som har det ;)

Annars går det ju att koka vattnet och ha ett lock på snedden över kastrullen och något vid sidan av som man samlar upp vattnet i... vattnet som kondenseras på locket kommer rinna ner i behållaren och är då destillerat. 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

marlin6, gör gärna detta :)

westman, tycker det är lite väl dyrt. Måste finnas bättre lösningar.

Har kollat på denna manick, kanske skulle kunna vara något:

shop.electrolux.se/node544.aspx?wscid=36&wssubcid=86&wspartno=9001666594


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Gogs, det skulle man helt klart kunna göra. Frågan är hur lång tid det tar att fixa fram ~10 liter destillerat vatten bara. Gör åt rätt mycket redan, och ska skaffa fler grodor så kan bli väldigt mycket kokande :)

 


309
239
Gogs:

bara att införskaffa en "otto" då heheheh

Electrolux kannan såg ju inte helt fel ut. Frågan är ju bara hur ofta man måste byta filter då filtren var rätt dyra...


340
91
Copa:

Osmosfilter är väl för att rena vattnet?

 

www.pwss.se/product.php?productid=7799&cat=0&page=1


10
0
jigsaw:

Släng i alkottar i behållaren eller ca 40-50st i en 20 liters dunk så slipper du kalkfläckar och vattnet blir mjukt precis som grodorna vill ha.


52
2
Pakwa:

Jag har en variant, en flaska med ett filter som filtrerar bort kalk och klor från vattnet. Köpte den i en hälsokostbutik och har för mig jag visade dig den när du var hos mig, Anders? Det är ett bra alternativ, tycker jag och inte speciellt dyrt heller.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild