Ni som har haft/har tigerpyton

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

63
12
johansk:

Hej jag har läst på om tigerpyton i snart 6 månader fakta/pratat med människor som avlar tigrar.  Är riktigt sugen på En hypo hane då jag hört att dom inte riktigt blir samma size som en hona. Vill gärna  höra vad ni tycker om att hålla på med dom , storlek på era terrarium/inredning (för en vuxen) visa gärna bilder. 


733
295
markusbabs:

Hur mycket plats till ett terrarium har du?


63
12
johansk:

Jag väntar på hus och då blir det ett ormrum har jag tänkt mig tills dess blir de ingen tiger men roligt att veta alla fakta, ormen blir ju köpt när allt är färdigt då :)

 


Medlem i SHF
3998
5021
Jonas_:

Vad har du för erfarenhet av stora pytonormar eller ormar i största allmänhet? Jag har & har haft tigerpytons & andra stora kramormar, så kan säkert hjälpa dig om det skulle bli aktuellt. Alla pytonhanar blir betydligt mindre än honorna, både till längd & omfång. 

Finns väldigt läsvärda trådar om att skaffa tigerpyton här på terrariedjur.se. Kolla gärna igenom forumet efter dessa.


305
147
HenkePetersson:

Jag hade mina i ett monster terrarium på 2,8 m*1.2m*1.2m kanske lite överkurs, men det var enklare att ta ut dom om man själv kan krypa in i terrariet:)

 

Om du inte tidigare har erfarenhet av stora tunga ormar , så är mitt tips att köpa en juvinil eller ett djur runt metern, då kommer erfarheten undertiden den växer. Man bör försöka undvika att köpa vuxna exemplar om man saknar erfarenhet hur snäll den än värkar hos säljaren, så kan dess humör och beteende ändras när den kommer till en ny ägare detta gäller inte bara tigrar utan alla stora tunga ormar

Hantera din juvinil ofta men inte överdrivet, tigrar växer fort, så det gäller att vänja ormen vid hantering tidigt, redan vid 2 m är en stor orm jobbig att hantera om den är osäker och visar ett aggresivt beteende vid 3 m+ är det rent lifsfarligt.

 

Hoppas jag inte avskräckt dig, för stora ormar är otroligt mysiga, och med rätt uppfostran LOL  riktiga änglar.


63
12
johansk:

Jag har varit och hälsat på hos en kille där jag köper kaniner till min boa som föder upp tigrar.  Han har jobbat på zoo och haft hand om de större / giftiga , hälsar på han då och då och bara pratar om tigrar och jag ska väll börja hantera och hjälpa honom med hans ormar för att få lite vana innan jag senare köper en juvenil av honom. Över det läser jag allt jag finner om dom . Har kollat allt på internet de senaste 6 månaderna.  Det jag fptt fram än är att tigerpyton med rätt hantering när dom är små , att ge dom 6/9 kvm (vuxen ålder som l80 vill att vi ska ) ofta sätter dom i matvägran . Tigrar är riktigt trevliga djur när man behandlar dom rätt men dom kan ha mycket attityd och dom har en jövla foodrespons så var försiktig vid matning.  Terrariet för en vuxen ska vara lätt inte för mycket krimskrams för dom grisar ner i terrariet direkt.  Vattenbalja för bad ör att föredra.  Har jag missat något eller sagt något ni inte tycker stämmer så säg gärna till.  Vill ha all fakta och qllt ska stå färdigt innan jag eventuellt skulle skaffa en ny . Var helt såld på reptiler som liten och nu efter 20 så har intresset vuxit så jag är helt såld på ormar men respekten för stora ormar gör att jag tar det jävligt sakta med att skaffa mer framförallt stora


63
12
johansk:

Har väntat på att någon ska skriva ett faktablad om tp på forumet btw :)


305
147
HenkePetersson:

Johansk

Du är defenitivt på läst , det är inget snack om saken sen har du ju boa som du matar med kanin, då bör den ju vara kring 2m+... Tror inte du kommer ha några som hellst problem med att ta hand om en tiger. Go for it m8 :)


82
16
Bremnes:

Har haft ett gäng tigrar genom åren och de är inte svårare att ta hand om än en kungspyton. 

Visst, de krävs lite erfarenhet och ett tränat öga för att vara på den säkra sidan när de är stora. 

Klart du ska skaffa dig en hypo! Grymt fina! Finns inte så värst många att få tag på i Sverige bara. Har själv en hypo hane här hemma. 

Även om hanarna blir mindre än honorna så skiljer det oftast inte så gigantiskt i längd utan snarare i omfång och vikt. Och det spelar ingen roll om ormen är 3,80 eller 4,50 för det är fortfarande ett bra träningspass att ha ute dem! ;)

lycka till och hör gärna av dig om du undrar något


63
12
johansk:

Ja jag tog över en boa hona på ca 230 cm och hon är matglad minst sagt är hon i rutan redo hela dygnet då maten serveras. Så tror en tiger hane blir ungefär samma sak bara att med den ska jag ta hand om från den är npgra veckor så jag könner honom innan han blir stor.  Boan var inte jättemycket hanterad så jag har sakta börjat med att klappa henne med ormkrok sen börjat klappa med handen . Nu verkar hon lugn utom nör de är mat då hon är ett monster som sitter i rutan och stirrar på mig :) tack iallafall :) har tänkt köpa 2 st herptek180 burkar en till boan och en till tigern att växa i när han blivit runt året vad tror du om det? Finns det liknande terrarium som är större?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild