Uppfödning av möss/råttor.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

1660
776
fluffis:

Det viktiga med en toalåda är att bottenmaterialet är ett annat än vad som finns i resten av buren. Sätt lådan i hörnet där de grisar ner mest och flytta några bajspluppar dit. Ibland behöver man bara göra det en gång och ibland får man göra det några gånger men min erfarenhet är att de är mycket lättlärda, åtminstone vuxna. Jag har sand i mina råttorns låda men funderar på att byta till något mer fast material eftersom det hamnar sand lite överallt.

På bilden till höger har jag tagit en glasslåda och klippt ut så att de lättare kan kliva in.

När det kommer till maten så har jag provat några olika sorter. Enligt min veterinär och flera andra källor så ska råttor ha 20% protein och det är där många matblandningar faller. Kolla efter symbolen med "odour control" om du vill att det ska lukta bättre. Förpackningen till vänster har mycket bra näringsinnehåll och har luktkontroll men det luktar ändå lite väl mycket. VitaKraft menu har bara 11,5% protein så den kommer jag inte ha mer. VitaKraft emotion hittar jag ingen info om proteininnehåll så den kommer jag också sluta med. Rat nature har jag precis börjat med och den har bra näringsinnehåll så det återstår att se hur det kommer att lukta :)


163
34
Danne:

Borde inte kattsand fungera bra?

Allt det där låter bra, men jag tänkte på kostnaden. Om man har en större odling så kanske det inte är så värt att köpa sånt foder. Många kör ju med hundmat för att få ner kostnaden. Hundmaten jag har här hemma t.ex. har 22% protein, och den är billig.


1660
776
fluffis:

Prova med kattsand. Jag funderar själv på att testa med toalätt.

Jag vet inte hur det är att ha en större odling men jag förstår hur du tänker. Det kan ju inte kosta hur mycket som helst. Men samtidigt så tänk att du ska stoppa i det i dina juveler (ormar) sen :) Det är faktiskt en av anledningarna till att jag har skaffat egna gnagare att jag vet vad jag stoppar i dem och har större kontoll över att de mår bra.


163
34
Danne:

Javvist. Som man bäddar får man ligga, heter det ju :)

 


375
251
Doxster:

Jag körde alltid med Granngårdens råttpellets när jag födde upp foderdjur, jag kollade dock aldrig näringsinnehållet.


1660
776
fluffis:

Bra tips Doxster! Jag bör nog kolla upp lite olika alternativ. Förmodligen är de jag hittat hittills dyra. Man behöver ju inte köpa det dyraste bara för att man inte vill ha det billigaste :)


Medlem i SHF
3998
5021
Jonas_:

Kan detta vara något?

imazo.se/Servlet?page=11&anr=400.0570&parent=sOW&parent_lev=svmk20&itemcount=0


47
4
Crestie:

Att lära råttor bli rumsrena är lättare än vad man tror! sätt unga råttor i en bur med spån eller vad man nu vill använda i toalådan. Låt dem gå så i 6 månader. Ta bort botten materialet och lägg endast i en låda och ställ lådan i det hörn där de oftast gör sina behov. Eftersom de vant sig vid att göra sina behov i det materialet kommer de att gå dit. Lättare än att hålla på med flytta bajspluttar och grejer! Och det FUNKAR! Har själv fött upp råttor både som husdjur och foder. hade 64 råttor som mest och tog 10-15 min att städa till dem allihop, använde då kattlådor för kattungar. Och då kan man städa varje dag flera gånger om man vill utan att det blir särskilt dyrt. Jag städade 2-3 ggr om dan men gick bara åt två nävar spån/låda, så blev inte alls dyrt och inte så mycket lukt. Och eftersom de lärt sig gå dit kissar de inte en massa på leksaker och så som sen luktar och måste tvättas. kanske drygt att vänta i 6 månader men värt det i slutändan! Iaf till avelsdjuren, ungar som blir foder, hinner kanske inte bli gamla nog innan de används för att det här ska funka.

Tänk bara på att råttor kan få upp till 20 ungar per kull och lägga ungar 1 gång i månaden ungefär och för att få friska ungar varje gång bör inte honan gå med hanen samtidigt som hon diar. då hon kan bli dräktig direkt efter födseln. och att ha bebbar i magen och samtidigt dia, kan bli för mycket. och en sjuk hona ger inga fina bebisar. Och fint foder till våra reptiler vill man ju klart ha. Därför är egen avel bra för du vet hur dina djur levt, vad de ätit, att föräldrarna är friska mm. det kan du aldrig veta om fryst du köper av nån annan.


47
4
Crestie:

det mesta av fryst foder i butik kommer från imazo, men imazo avlar för att få fram så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt och tyvärr inte alltid bra foderdjur som kommer därifrån, har själv fått hem djur som luktat ruttna efter de tinats, frysta djur som haft sår mm. Och även om det är sällan det händer så är det tecken på att de inte har riktigt koll för har man dåliga djur säljer man dem inte vidare, iaf är det min åsikt.


1660
776
fluffis:

Jonas_:

Avelspellets rått/mus... ja, det är ju frågan om det kan vara något. Det känns ju inte riktigt bra att det står att det är kompletteringsfoder, inte huvudfoder. Det står att man ska komplettera med vitaminer och mineraler men vilka då och hur mycket då? Sen står det att de ska ha fri tillgång till pelletsen och det kanske funkar för en dräktig eller diande gnagare men de är ju inte dräktiga eller diar hela tiden och sen har vi hanarna som förmodligen bör få mindre mat. Råttor har otroligt lätt för att lägga på sig enligt min veterinär, så man får nog passa sig. Men intressant. Jag känner att det är nog inte fel att lära sig mer om det här :)

---

Lite senare: Jag antog att det skulle vara mer näringsvärde i vad man kallar för avelspellets än i vanligt foder men efter att ha jämfört Rat complete med de här avelspelletsen så kan jag konstatera att de är hyfsat lika men att det är mindre protein, fett och växttråd och förmodligen mer vatten i avelspelletsen.

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild