Igelkott i ormrum.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

88
10
1603:

Funderar på om att ha en pygméigelkott i ormrummet skulle trigga igång ormarna.
Vad tror ni? Utsädrar dem någon doft som de skulle kunna bli suga på käk utav?

Igelkottar är ju inte gnagare och vet inte heller om att någon orm i det vilka skulle kunna äta en igelkott.


1159
624
Temla:

Men vad skulle igelkotten tycka om att vara i ett ormrum? Även om kotten inte ser ormarna så kanske den kan känna lukten. Snacka om stress! :) 


276
118
Maqea:

Jag skulle inte ha det. För både ormarnas och igelkottens skull. Svenska igelkottar äter ju ormar om de kommer åt.

Vad händer om kotten eller en orm skulle komma lös? Kotten kan få för sig att ge sig på de mindre ormarna och döda eller skada dem. De större ornmarna kan kanske inte äta upp igelkotten men kanske skada den svårt och likaså kan igelkotten i sin tur skada stora ormar med sina taggar och tänder om ormen skulle ge sig på den.

Stressmoment för båda arter skulle jag säga.


456
200
isdrake:

Maqea, kotten kommer med största sannolikhet vara lös då detta inte är ett burdjur utan ett husdjur som man har lös hemma som en katt. :)

Eller det skulle vara en väldigt stoooor bur i så fall då minimimåttet är 20 kvm. :D


88
10
1603:

Ja det är väl typ så jag tänkt också. Även om det som sagt inte är någon naturlig föda för någon orm jag håller, så tror jag ändå att det inte skulle hundra dem från att försöka liksom. 

Rymningsrisken är mycket liten, men helt klart, om det skulle inträffa skulle det vara förödande.

nej jag får fortsätta hålla mig till ormar och vänta med kotte tills man har ett till extrarum:) 

tack för tipsen och känns bra att ni också tänker så. 


276
118
Maqea:

Aha Isdrake! Jag tänkte mer som att igelkottar var som kaniner, att man har dem i bur och släpper ut dem när man är i närheten. Inte att de går lösa jämnt som en katt.

Då är risken ännu större, om kotten går lös, att det händer en olycka.


232
94
anamidnatt:

Kottar luktar, det var en söt men mycket jobbig upplevelse när jag hade en. i slutändan kändes det inte värt och jag sålde den. :(


88
10
1603:

Känner lite så med. Ska börja med blodytons nu och vill gärna inte ha dem hungriga och uppspelta liksom...
Nä kotte får som sagt vänta tills man har ett till extrarum.


230
22
Nooon:

Frågan är avgjord men jag lägger ändå till mitt argument.
Jag är inte ormägare... men jag har hört att ormar kan försöka hugga genom glasrutor och krossa benen i nosen/huvudet. Jag tänker mig att det skulle kunna hända om ett litet djur stryker omkring utanför.


88
10
1603:

Ja precis, och det var en av de saker jag var orolig över.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild