Vad kan man ha i detta?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

456
202
isdrake:

Okej tack Iguania. Men pygméerna verkar vara trevliga små rackare så jag är bara glad om det finns någon art som kan trivas. ;P

Jag undrar dock om det kan fungera att ha några liter vatten i botten eller är risken stor att dom drunknar? Jag var inne på det tidigare att jag tror att detta akvarium skulle bli mycket mer lättskött med vatten iom att jag då kan spola ner allt skit och så ser man till att vattnet håller bra kvalité istället (pump och delvattenbyten). Jag tänker mig att man kanske bygger upp så hälften av botten är land, hälften är vatten? 


268
19
Iguania:

Ja, pygméerna verkar också vara trevliga. Har själv funderat på både Bradypodion och pygméer men det blev det aldrig någonting utav:)

Det där med vattnet låter jag någon annan svara på iallafall för det vet jag inte så mycket om.


1229
464
leedragon:

förstår inte riktigt  va du menar med vatten i botten.

 

småsyrsor  går bra,  små dubias, fluggor,  kameleonter  äter i regel inte död, sen är det väl svårt att  gutloada om de är döda?

 

jag tvivlar på ett akvarium till  bradypodion men  han som rekommenderad de verkar ha erfarenhet av det, ville bara påpeka  till personen att det handlar om en akvarium i fall han har missad det :)


230
22
Nooon:

Jag har aldrig haft någon kameleont men forskat och experimenterat lite. Fann detta:

Dubbel botten - www.chameleonforums.com/quick-introduction-forest-floor-terrariums-85042/

Hydrokultur - www.hydro-culture.net/index.html

Det kunde väl gå? Du skulle nog kunna få bla Anubis, som egentligen är en sumpväxt och som man brukar ha i akvarier) att växa bra om du har nog mycket vatten kring rötterna. Många sk. akvarieväxter är sumpväxter och trivs bra ovan ytan om de får hög luftfuktighet och blött kring fötterna.

Ha en liten pump och om du ska ha värme så blir en doppvärmare bra...och när det blir skitigt så är det bara att lyfta ut en växt och suga ut vattnet med slang och hälla i nytt. Pass bara så att vattennivån aldrig blir för låg för då pajar både pump och värmare. Det har jag provat :P


456
202
isdrake:

Leedragon: Med vatten i botten så menar jag ett akvaterrarium/paludarium, fast kanske med betydligt mer land/klätterträd och bara en liten vattendel. 

Bara ett snabbt exempel på ett akvaterrarium:


api.ning.com/files/DjIgyK9koDwa0oZnyehsmh*tfKRT*xvxev24Lw9yLTklkq-CJXJ2s88uJksZ4iODuYcUm*HQbFGrGFGqiQpkASx5covC-TeX/KL142.JPG 


Att gutloada döda insekter är såklart svårt. ;P Det man får göra är ju att gutloada dem först när dom lever och sen frysa in.

Att köpa insekter är som sagt inget problem, är bara rädd att det periodvis kan vara svårt att handla. Men klarar dom av dubia-nymfer så finns det nog tillräckligt med herptilfolk i närheten som jag ev kan köpa av.

Sen kan man ju hoppas att jag kanske kunde få igenom att ha en liten, liten dubia odling. Det kan inte behövas speciellt många för att förse någon/några dvärgkameleonter med nymfer?

Men kan man mata kameleonter genom att lägga insekterna i en skål? Speciellt kackerlackor lär ju försvinna på nolltid i ett regnskogsterrarium.


Nooon: Haha se där vad finurligt. Det där hade jag aldrig kommit på själv. :)


230
22
Nooon:

Här ska du få ett ord att googla på - riparium
Kanske inspirerar? :)

Förslag på djur att ha - sötvattensräkor (Neocaridina heteropoda, Caridina cf. cantonensis) Skojiga djur. ...men de kräver vattenhygien! Man vet på en gång om vattnet blivit lite dåligt för då är de döda. Jag har haft dem i sk. riparium med mycket torv och vattenväxter och sumpväxter. Vattenbyte 1-2 ggr/vecka. Det är svårt att hitta fisk som de kan leva tillsammans med utan att de blir uppätna. Mina strök med när jag lade till några pyttesmå Boraras och bilbukar. Aningen blev de lunch eller så pallade inte ekologin och vattenvärdena blev för dåliga.


1229
464
leedragon:

yes insekter i  skål, nej ingen vatten del särskilt inte en sånt då  pygmeer är inte de bästa på att klättra och tvivlar på deras förmåga av simma,  jag skulle det göra enkelt för mig  och mata med levande, det är ingen garanti att de  lär sig att käka död


456
202
isdrake:

Jag måste erkänna att jag är rätt sugen på dom där pygmerna. :) Speciellt nu när jag såg några på annonssidan.

Men har ni något tips på hur man sköter städningen? Jag har alltid önskat mig ett riktigt "ingrott" terrarium fullt med levande växter men jag vet inte hur man sköter om det? Att plocka ur all inredning och desinficera som jag annars gör känns inte aktuellt om man t ex har en bakgrund av rötter/fokskum/silikon/torv (den klassiska metoden). Speciellt inte sen om man lyckats få kanske mossa och klätterväxter att få fäste.

Jag antar att folk med sina fina regnskogsterrarium inte river upp allt för storstädning några gånger per år? Så hur gör man? 


1229
464
leedragon:

plocka efter  när du ser spilning  ha en nätt eller helt öppet ovanför så det  finns bra med ventilation.

 

här används några inskter som städar upp, men själv  har jag inte använd  några utan hade tillexempel foder i en skål so matten kunde inte ta sig  ut från och tog bara ut de döda insekter.

 

www.chameleonnews.com/05JunRouthouska.html

 

några flera  goda råd 

 

www.chameleonnews.com/07FebHildenhagen.html

 

lite  ögon godis ;)

 

www.visualphotos.com/photo/1x9142736/iaraka_river_leaf_chameleon_brookesia_vadoni_camouflaged_against_tendril_madagascar_298293.jpg

 

 

iucnredlist-photos.s3.amazonaws.com/medium/1437696845.jpg?AWSAccessKeyId=AKIAJIJQNN2N2SMHLZJA&Expires=1411185982&Signature=YcqvQYTjoHe7PSC9m6P8NesFviY%3D

 

 

och min egen tank

 

www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1929875


456
202
isdrake:

Tack, ska läsa igenom länkarna när jag får tid. :)

Jag undrar ifall det går att fysiskt omvandla mitt akvarium till ett terrarium? Ifall man lämnar in det hos en glasmästare eller nått. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild