Varför går det så trögt på köp o sälj?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i GHF
33
10
Daniel79:
Känns som marknaden stannat av ganska mycket me samma o samma annonser som bara förnyas? 
Pengar slut efter semestern kanske?
Va tror ni? 

892
492
Johnexotics:
Det går olika vågor ibland är det mycket ibland är det lite

Medlem i SkHF
1288
1505
NellyNiklas:
Perioden kring jul/årsskiftet brukar ha högre tryck i samband med att förra höstens kläckta ungar blir klara att säljas och vid slutet på vinter/början på våren när årets ungar kläcks. Sommartid upplever jag oftast som en mer "död" period. Folk sparar pengarna inför sommar/semester samt inför de större mässorna i Europa (Hamm, Houten mfl) framåt sensommar och höst. Aktiviteten på forumet minskar markant strax innan och under semestern för att sedan ta fart igen framåt höst och mässtider.

Många annonser är kanske för djur som eventuellt är lämplig för en mindre skara ur hobbyn och blir därmed lite svårare att sälja, tänker främst på, huggormar, elapider och större ormar/varaner tex., medans andra annonser är för djur som har en mer mättad marknad och blir därmed också svårare att sälja för en liknande anledning. 

Sen går det trender givetvis. 

Detta är mina egna upplevelser kring ämnet och det är lite så jag själv fungerar.

Mvh
Niklas

Medlem i SHF
107
49
fmiaou:
En annan anledning är att folk tror, att andrahandsvärdet är större än det verkligen är. Man kan inte räkna med att sälja en begagnad pryl för näst intill nypris, möjligen hälften, om ens det. Min erfarenhet efter väldigt många år inom begagnatbranschen... bättre få sin sak såld billigare och göra någon glad för sitt fynd, än att fortsätta försöka sälja till högt pris om och om igen. OBS detta gäller givetvis inte levande varelser... där håller jag med föregående talare :-)

5
1
Caiman98:
Daniel79 skrev:
Känns som marknaden stannat av ganska mycket me samma o samma annonser som bara förnyas? 
Pengar slut efter semestern kanske?
Va tror ni? 

För att hobbyn är extremt liten samt att alla vill ha allt men ingen vill betala något för något :p

Medlem i GHF, SDS
3216
1954
EmanuelKarl:
En annan aspekt. När man inte aktivt letar efter något känns det som att man sett mycket av det, för man minns helt enkelt inte de gånger det funnits noll annonser på djurslag X ute utan man minns endast alla de annonser man sett under åren, och får intrycket att de alltid funnits till salu. Letar man däremot aktivt ser man istället tomrummet som man annars inte hade märkt när en viss art saknas just då.

531
236
David:
En kull på 8-10 ungar kan lätt ta 1 år att sälja, (givetvis beroende av art).Det innebär att samma uppfödare annonserar samma kull under ett helt år 
Då får man lätt en känsla av att det finns hur mycket som helst av denna art. Men om uppfödaren slutar föda upp så finns det helt plötsligt inga till salu längre.

7
4
Shawn6:
Tror många håller lite extra i plånboken just nu, speciellt efter semestern och med ökade levnadskostnader. Sen märks det kanske också att folk blir mindre aktiva när hösten börjar och vardagen drar igång igen.

Medlem i SHF
4080
5139
Jonas_:
Shawn6 skrev:
Tror många håller lite extra i plånboken just nu, speciellt efter semestern och med ökade levnadskostnader. Sen märks det kanske också att folk blir mindre aktiva när hösten börjar och vardagen drar igång igen.

Jag hävdar motsatsen : ) 

Har alltid tyckt att hösten/vintern är hobbyns mest aktiva årstider. Sommar och veckorna innan sommaren kommer brukar människor prioritera annat än reptiler. 

57
51
Nickesnoken:
Terrariehobbyn är väl som roligast på vintern när det är mörkt och kallt ute. Då kan man lägga massor av tid inne med att greja på kvällarna.. På vår och sommar är det fullt ös med allt annat känner jag. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild