Vattenskål/Vattenfall med automatisk vattenrening till orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

13
5
kitkong:

Hej

jag bygger en burk till en grön trädpyton. Klimatet är mer eller mindre automatiserat med termostat, hydrometer, fläkt, bevattningssystem.

Jag funderar på om jag ska försöka få till nått smidigt och snyggt kring vattenbehållaren så att vattnet dels är i rörelse och renas så att det inte behöver bytas så ofta.

Är det någon som har tankar kring om det är en bra ide att göra det med vatten som kommer vara dricksvatten och vad för prylar som skulle kunna vara bra att använda? Undrar kanske mest om hur man får till bra rening och om det rent hygieniskt är smart. Att bygga ett vattenfall med pump har jag gjort innan.

mvh Kit

1
0
mO7arY8fiP:
Jag 

Medlem i SkHF
1288
1505
NellyNiklas:
kitkong skrev:
Hej

jag bygger en burk till en grön trädpyton. Klimatet är mer eller mindre automatiserat med termostat, hydrometer, fläkt, bevattningssystem.

Jag funderar på om jag ska försöka få till nått smidigt och snyggt kring vattenbehållaren så att vattnet dels är i rörelse och renas så att det inte behöver bytas så ofta.

Är det någon som har tankar kring om det är en bra ide att göra det med vatten som kommer vara dricksvatten och vad för prylar som skulle kunna vara bra att använda? Undrar kanske mest om hur man får till bra rening och om det rent hygieniskt är smart. Att bygga ett vattenfall med pump har jag gjort innan.

mvh Kit

Vilken typ av rening tänker du främst på. Mekanisk filtrering eller kemisk filtrering?

Jag har ett paludarium med en grupp grodor, ett ExoTerra 45x45x90. Hela bottenytan är vattenfylld. Längst bak finns en vattenpump med mekanisk filtrering. För biologisk (kemisk?) filtrering så har jag många plantor (Pothos i detta fallet) med många rötter för att ta upp näringsämnen som hamnar i vattnet (typ avföring mm). 

Jag hade dock gjort annorlunda idag. Med så mycket material på bakgrunden, blad och växter som vissnar och trillar ner mm. så hade jag inte haft hela bottenytan med vatten, Förmodligen hade jag inte haft vatten över huvudtaget, enbart misting med dräneringslager.

Skulle jag absolut ha vatten så hade jag delvis haft en större area (djupet förblir detsamma), kanske 200-300% större än idag, men kanske endast 25% av den totala bottenvolymen. 

För GTP'n så hade jag haft något motsvarande. 25% av totala bottenytan. Räknar man baklänges så blir det en hyfsad stort paludarium. Därtill hade jag haft en ordentlig pump med mekanisk och biologisk filtrering. Jag hade också försökt att minimera mängden material som kan trilla ner och sätta igen filtret.

Detta var kanske inte svar på din fråga.

Mvh
Niklas

5898
4525
Tropfrog:
Verkar vara lite begreppsförvirring i denna tråden.

Nedbrytningen av kvävet från giftigt ammoniak och nitrit till ogiftigt nitrat sker i filter av nitrificerande bakterier och kallas för biologisk filtrering.

Kemisk filtrering är när man använder någon form av kemisk process i filtreringen. I akvarium är det absolut vanligaste att använda aktivt kol.

Mekanisk filtrering hörs över väldigt tätt filtermaterial som tvättas mycket frekvent. Visst ett biologiskt filter samlar skit också. Men det är inte den primära funktionen.

Att använda sig av växter för upptag av överskottsnäring kallas för växtfiltrering.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1288
1505
NellyNiklas:
Tackar för förtydligandet. Då har jag mekanisk (filtermedia), biologisk (kulor) samt växtfiltrering i paludariumet. 

Mvh
Niklas

5898
4525
Tropfrog:
Kitkong: hur stor vattenvolym tänker du dig?

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
418
480
AlexGustavsson:

Gå inte in på den vägen ;) 

Jag höll en Morelia spilota i terrarium med en vattendel, där jag hade lite växter och endlerguppys. Men jag skulle inte göra det igen om jag inte kunde ha en mycket större volym, kanske minst 200L. Dels drog ormen ner mycket material som satte sig i filtret, och varje gång den bajsade så verkade den föredra att göra det i vattnet. Och trots att det var en juvenil så vet ju alla som håller pytonormar att när det väl kommer så är det med besked. Det blev ett jäkla jobb att hålla rent. Jag hade kört på vanlig vattenskål. Om syftet är att spara arbetstid så är det vägen att gå enligt min erfarenhet. 

för andra djurslag eller mindre ormar såsom Thamnophis så har jag inga problem med vattendelar i terrariumet. Men just pytonormar och liknande kommer jag inte göra om det med. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild