Ögonfransgecko storlek på terrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

15
1
tuvaals:
Hej!

Jag planerar att skaffa mig en ögonfransgecko om ca fyra månader och undrar lite om terrariet.
Jag läste här på skötselråd att man kan ha 45•45•60 cm, men också 45•45•90 cm. Eller ska jag ha större? Kan jag ha 30•30• 60?

96
202
Eremit3n:

tuvaals skrev:
Hej!

Jag planerar att skaffa mig en ögonfransgecko om ca fyra månader och undrar lite om terrariet.
Jag läste här på skötselråd att man kan ha 45•45•60 cm, men också 45•45•90 cm. Eller ska jag ha större? Kan jag ha 30•30• 60?

För fem-tio år sen var 45x45x60 accepterat som minimum för en vuxen ögonfransgecko, men nu brukar vi rekommendera 90 cm högt för de flesta trädlevande arter. Större är bättre, och de använder all yta du ger dem. Sikta du på 45x45x90. Ungar kan såklart ha mindre, men det tar i regel inte ens ett år innan man behöver köpa nytt.

15
1
tuvaals:
Tavk så jättemycket! :)

Medlem i SkHF
418
480
AlexGustavsson:

Vad som är accepterat eller ej spelar inte så stor roll när vi har tydliga föreskrifter. Det är således inte något att dividera om.

En fullvuxen ögonfransgecko ska hållas i terrarium med minst 0,25 kvm bottenyta och minst 50cm höjd. Dvs om du är ute efter Exoterra så är det minst 60x45x60cm som gäller. 

Här på terrariedjur.se finns en smidig funktion där du kan se storlekskraven enligt L80 som vi har att förhålla oss till i Sverige: 

www.terrariedjur.se/info/terrarium/l80

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild