Kattinbrott i terrariet, en ödla Svanslös och en saknas:-(

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

85
13
Gnasher:

Hej allihopa

väcktes tidigt imorse av min frus skrik, när hon kommit ner till köket för att äta innan hon skulle till jobbet låg en av våra ödlor på köksgolvet - Svanslös... (En våning ner från där terrariet står i sonens rum)

En av våra katter betedde sig konstigt i ett av rummen utanför sonensrum, där bakom lite saker hittade jag ödla nummer 2 oskadd. Men har nu letat i två och en halv timme efter den tredje och sista ödlan....

 Katten måste ha lyckats få upp låsanordningen på exoterran, stor röjt inne i terrariet, växter, mat o vattenskålen och bark överallt.

Ödlorna står inte högt i kurs för min fru, så då jag är orolig för sista ödlan är hon orolig för sina katter.

så min (hennes) fråga, misstänker att en av katterna åtminstone ätit upp en svans ( och kanske en ödla:-()

Är det någon som vet om katten kan bli sjuk?

ödlaorna är mniarogecko chahoua's (nära besläktade med ögonfransgeckos)

 

/Gnasher 


1159
625
Temla:

Åh kära nån! Stackars små ödlorna!!! Hoppas du hitter den 3:e oskadd och att den skadade klarar sig och att dom inte blev så shockade att dom blir sjuka av det. 

Katten hade nog roligt inatt. Hur i allsindar fick den upp ExoTerra låset?!?!?!

Jag har också en Mniarogekko Chahoua.


276
118
Maqea:

Jag säger som Temla. Stackars, stackars ödlor. Hoppas det går bra med dem.

Katten tror jag inte det är någon fara med. Katter fångar ju fåglar och möss och annat smått och gott ute. De äter inte upp allt, utan lämnar det kärvänligt på köksgolvet, men ett och annat slinker nog ner och det klarar de.


85
13
Gnasher:

det slutade lyckligt!!!

tack och lov hittade jag den tredje ödlan Oskadd:-)

och de andra verkar må bra också, förutom släppta svansen, ska bli intressant och följa när den växer ut.

5 timmars letande, men det var det värt.

hittade även den släppta svansen, så den var inte uppäten ...

 

katten måste ha kratsat ner snäpplåsspärren på exoterrat och i samma veva tryckt till dörrarna så de åkt upp och sedan jagat järnet....

så nu blir det att sätta lås på dörrarna.

 

/Gnasher 


1159
625
Temla:

Tack och lov att det slutade lyckligt trots allt. Blir det ett öppet sår när dom tappar svansen? Isåfall måste man väl sköta om det så det inte blir infekterat? Hur gör man då? Frågar för det skulle vara bra att veta ifall det nån gång händer någon av mina ödlor. 


85
13
Gnasher:

hon hade släppt svansen rakt av och när jag hittade henne var släppytan torr så jag har låtit det vara!

 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Skönt att alla tre hittades med livet i behåll :)


276
118
Maqea:

Ja skönt att det gick så bra som det gjorde.

Tack för att du skrev om det också. Det kan vi andra lära av så att det inte händer hos oss.

Skulle du vilja vara snäll och lägga upp en bild i den här tråden på såret efter den tappade svansen? Jag är intresserad av att se hur det ser ut. Skulle vara intressant att få följa tillbakaväxten också månad för månad.


85
13
Gnasher:

det ska jag gärna göra, börjar imorgon.

svansbloggen :-)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild