Kullabo skrev:
Nää, jag trodde någon skulle fråga vad jag menade med det. "Botten i säcken" det vill säga vi lommer inte längre. Så folk som är instängda i sina hemmasnickrade "lagar och regler" kan fortsätta med det bara de inte lurar folk att deras lagar gäller. Jag håller mig inom de lagar och regler som gäller trots att andra påstår det motsatta.
Påstå heller inte att jag undanhöll information till handläggaren. Nedan visas ett utdrag av mitt brev som föranledde till samtalet med citesmyndigheten:
"Jag kan som bakgrundsdokumentation skicka er, i JPG- och MPG-format, geotaggade och daterade fotografier samt filmbevis från både äggläggningen och kläckningen som bevisar att ungarna är födda i fångenskap i Sverige. (Först förra året lärde jag mig hur man tar hand om äggen så nu finns det chans att det blir tillökning i år också och det är tråkigt att de skall klassas som oäkta djur som inte har någon framtid)".
Handläggaren föreslog att jag kunde skänka dem så visst har de en framtid, inte bara som rävmat. Handläggaren hade inte länken till gåvobrevet i huvudet så handläggaren skickaden den till mig och samtidigt upprepade att de gick bra att skänka. Vad sedan månglarna med egna privata lagar och regler tycker skall inte påverka min syn på "låta leva".
(E-post som börjar med att avsändaren svär åt mottagaren tolkar jag som hatbrev men jag nämner inga namn).
Ha det så kul!
"Månglare" med egna privata lagar och regler?
Vi som söker intyg till ev ungar av sköldpaddor som är Citesklassade följer bara de lagar och regler som Jordbruksverket, Länstyrelsen och Naturvårdsverket kräver man ska ha. Föder man regelbundet upp djur som faller under Cites ska man även ha ett tillstånd från Länsstyrelsen.
Jättekonstigt att bli kallad både det ena och det andra bara för man väljer att följa de regler och lagar som finns i både Sverige och EU.
Som Topfrog skriver så skulle jag polisanmäla ev hotbrev eller andra ev. hot. Man måste kunna disktuera sakligt med sitt eget namn och inte gömma sig bakom något anonymt namn.