Gåvobrev också papper

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i GHF
191
433
Fredriko:
Hej. 

Man får äga och skänka bort A-listade djur (338/97) utan intyg. Det är bara kommersiella aktiviteter som är förbjudna (köpa, sälja, annonsera m.m..).

Så har du fött upp ett A-listat djur som inte kvalificerar sig för intyg, så får du det. Men du kommer aldrig kunna utföra en kommersiell aktivitet med det. Men du får skänka bort det. Så långt allt klart. 

Men även om man får göra en sak, så kanske inte lämpligt? 

Redan nu finns det mängder av papersösa djur. Mest B-listade, men principen är den samma. Dessa djur är olagliga att sälja och köpa. De drar till sig massor av uppmärksamhet från myndigheter, och vi har ett ej obetydligt antal rättsfall varje år. Ibland med fällande dom, ibland friande. Polis, Jordbruksverk, Naturvårdsverk och länstyrelse har bättre koll på detta än vad många tror. De följer annonsidor på Facebook och terrariedjur samt utländska annonsidor för herptiler. De ser allvarligt på handel med papperslösa djur. 

Dessutom används handel med papperslösa djur som ett argument från olika organisationer för att förbjuda hållandet av exotiska djur. Ju mer papperslösa djur, desto starkare argument får dessa organisationer. 

Jag förstår att man vill föda upp sina djur. Det gör jag verkligen. Men det finns ingen brist på sköldpaddor med korrekta papper, från svenska uppfödare. Det är inte heller så dyra djur eller svåra att komma över. Det finns med andra ord ingen direkt mening att föda upp papperslösa djur enligt mig. 

Med den vetskapen kan man absolut ställa sig frågan om vi behöver fler papperslösa djur i Sverige? Eller skapar det bara onödiga problem för hobbyn på lång sikt?

Mvh.

109
105
testudo_H:
Kullabo skrev:
Oj, brevet blev lite oläsligt!
Jag har här justerat storleken.

Det står ingenting om att du sagt du medvetet kläcker fram lagda ägg. En sak om man råkat missa en äggläggning men nu gör ju du detta medvetet.
Att vi är "giriga" vi som säljer ungar med intyg??
Ett enda Citesintyg kostar 900:- för en enda unge att ansöka hos JV.
Att ha tillstånd för handel kostar pengar för tillståndet. Vi är flera som försöker följa alla regler och lagar och då är det väldigt tråkigt med folk som bidrar aktivt till att det finns fler djur utan intyg på marknaden. För även om du ger bort ditt djur till en person och den tycker det är helt ok så kanske djuret sen flyttar vidare samt det blir som Fedrik skriver.

78
34
Kullabo:
Cul de sac

78
34
Kullabo:
Nää, jag trodde någon skulle fråga vad jag menade med det. "Botten i säcken" det vill säga vi lommer inte längre. Så folk som är instängda i sina hemmasnickrade "lagar och regler" kan fortsätta med det bara de inte lurar folk att deras lagar gäller. Jag håller mig inom de lagar och regler som gäller trots att andra påstår det motsatta.
 Påstå heller inte att jag undanhöll information till handläggaren. Nedan visas ett utdrag av mitt brev som föranledde till samtalet med citesmyndigheten:
"Jag kan som bakgrundsdokumentation skicka er, i JPG- och MPG-format, geotaggade och daterade fotografier samt filmbevis från både äggläggningen och kläckningen som bevisar att ungarna är födda i fångenskap i Sverige. (Först förra året lärde jag mig hur man tar hand om äggen så nu finns det chans att det blir tillökning i år också och det är tråkigt att de skall klassas som oäkta djur som inte har någon framtid)".
Handläggaren föreslog att jag kunde skänka dem så visst har de en framtid, inte bara som rävmat. Handläggaren hade inte länken till gåvobrevet i huvudet så handläggaren skickaden den till mig och samtidigt upprepade att de gick bra att skänka. Vad sedan månglarna med egna privata lagar och regler tycker skall inte påverka min syn på "låta leva".

(E-post som börjar med att avsändaren svär åt mottagaren tolkar jag som hatbrev men jag nämner inga namn).

Ha det så kul!

5898
4525
Tropfrog:
Om du får hotbrev skickat till dig så skall du polisanmäla. Det är inte ok oavsett var man är eller vem man diskuterar med. Sen är det polisen som gör bedömningen om det verkligen är frågan om hat, inte du.

Mvh
Magnus 

109
105
testudo_H:

Kullabo skrev:
Nää, jag trodde någon skulle fråga vad jag menade med det. "Botten i säcken" det vill säga vi lommer inte längre. Så folk som är instängda i sina hemmasnickrade "lagar och regler" kan fortsätta med det bara de inte lurar folk att deras lagar gäller. Jag håller mig inom de lagar och regler som gäller trots att andra påstår det motsatta.
 Påstå heller inte att jag undanhöll information till handläggaren. Nedan visas ett utdrag av mitt brev som föranledde till samtalet med citesmyndigheten:
"Jag kan som bakgrundsdokumentation skicka er, i JPG- och MPG-format, geotaggade och daterade fotografier samt filmbevis från både äggläggningen och kläckningen som bevisar att ungarna är födda i fångenskap i Sverige. (Först förra året lärde jag mig hur man tar hand om äggen så nu finns det chans att det blir tillökning i år också och det är tråkigt att de skall klassas som oäkta djur som inte har någon framtid)".
Handläggaren föreslog att jag kunde skänka dem så visst har de en framtid, inte bara som rävmat. Handläggaren hade inte länken till gåvobrevet i huvudet så handläggaren skickaden den till mig och samtidigt upprepade att de gick bra att skänka. Vad sedan månglarna med egna privata lagar och regler tycker skall inte påverka min syn på "låta leva".

(E-post som börjar med att avsändaren svär åt mottagaren tolkar jag som hatbrev men jag nämner inga namn).

Ha det så kul!

"Månglare" med egna privata lagar och regler? 
Vi som söker intyg till ev ungar av sköldpaddor som är Citesklassade följer bara de lagar och regler som Jordbruksverket, Länstyrelsen och Naturvårdsverket kräver man ska ha. Föder man regelbundet upp djur som faller under Cites ska man även ha ett tillstånd från Länsstyrelsen.
Jättekonstigt att bli kallad både det ena och det andra bara för man väljer att följa de regler och lagar som finns i både Sverige och EU.

Som Topfrog skriver så skulle jag polisanmäla ev hotbrev eller andra ev. hot. Man måste kunna disktuera sakligt med sitt eget namn och inte gömma sig bakom något anonymt namn.

5898
4525
Tropfrog:
Kullabo skrev:

(Först förra året lärde jag mig hur man tar hand om äggen så nu finns det chans att det blir tillökning i år också och det är tråkigt att de skall klassas som oäkta djur som inte har någon framtid)".

I tidigare inlägg och diskussioner har det låtit som ojdå, det blev visst ungar. Senare så har du pratat om att det bara händer och att du inte har haft hjärta att förstöra ägg för att de är ett liv.

Men nu är beskedet lite annorlunda. Det låter nu som att du försökt tidigare och misslyckats. Att du har utvecklat din metod för att få äggen att kläckas samt att du planerar att göra det fler gånger. För mig är det aktivt avelsarbete och inte alls någon passiv hoppsan grej. Det är stor skillnad. Jag gissar att det är just aktivt avelsarbete som kan bli problematiskt i en juridisk process.

Jag rekommenderar att du backar ur och inte postar något mer som skulle kunna användas emot dig.

Mvh
Magnus 

78
34
Kullabo:
Oj, har jag rört ihop det!

Förlåt att jag av gott hjärta började hängna in bohålan med en låda över som skydd för solen hetta och nattens kyla och så att de nykläckta när de precis kravlat upp inte blir ihjältrampade av de stora (vilket hände första gången jag såg att ägg kunde överleva i Svea rikes jord). Vissa år kravlar det upp några vissa år inte men inte så att missunnsamma blir ruinerade eller märker av något i kassan (jag har bara en hona). Nu har det visat sig att vissas "lagar" är hemmasnickrade, missades tidare inlägg gjord av en som känner till lagarna?

"Man får äga och skänka bort A-listade djur (338/97) utan intyg. Det är bara kommersiella aktiviteter som är förbjudna (köpa, sälja, annonsera m.m..).
Så har du fött upp ett A-listat djur som inte kvalificerar sig för intyg, så får du det. Men du kommer aldrig kunna utföra en kommersiell aktivitet med det. Men du får skänka bort det. Så långt allt klart."

Tro inte jag tar betalt för dem, inte ens en puss på kind, för hur kan jag ta betalt av ättelägg till djur jag själv fått till skänks (fyra stycken under årens lopp).

(Månglare, om det nu är det som missförstås, betyder,
"Småhandlare, gatuförsäljare, torghandlare; försäljare som idkar handel som inte faller inom ramen för vanlig handelsstandard.")

OK, nu backar jag ur.

78
34
Kullabo:
Oj, oj!
Jag glömde påminna att jag skrev "hatbrev" och inte "hotbrev". Sådana skrivs bara av de som inte kan behärska sina känslor, inget att polisanmäla.
Nä nu får jag skärpa mig igen och backa ur.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild