3D printing för Vivarium: Samlingstråd och Diskussion

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SkHF
1288
1505
NellyNiklas:

Kunde inte hitta någon redan etablerad tråd på ämnet "3D printing" för applikationer i Vivarium så jag startar en.

Hur många är ni som printar detaljer för att applicera och lösa problem i terrariehobbbyn? 

Vad printar ni? Hur blev resultatet? Gick det som tänkt?

Föer egen del har det blivit mestadels fästen och hållare för slangar och dylikt. På senare tid har jag även börjat utveckla underjordsgömslen för lite mindre snokar.

Dela gärna med er!

(Tips: då bildhantering i forumet fungerar dåligt, så ta en bild direkt i skapandet av posten istället för att välja en redan tagen bild. Det brukar fungera.)

Medlem i SkHF
1288
1505
NellyNiklas:
Hej! 

Även syrsorna (och övriga foderdjur/foderinsekter) behöver givetvis vatten. I samband med att jag började prova på att föda upp egna syrsor till våra mindre arter av gecko (H. binoei och L. lugubris). Tidigare har jag förlitat mig på att syrsorna får sin vätska i maten (potatis, morot, gurka etc) men upplevde att det inte var tillräckligt. Samtidigt vill jag inte behöva fylla på vatten i en skål stup i kvarten. Istället skrev jag ut en vattenstation passande en mindre petflaska med kork. Svampen är en vanlig tvättsvamp som klippts i bitar. 

1011297_rlhepksrlnkqsgwlhmzj.jpg

Medlem i GHF
22
1
Karitza:
Kul tråd! Har funderat på skål för mat eller vatten men då plasten inte bör vara i kontakt med mat på grund av bakterier mm så hoppar jag nog det. Men har hittat en fin grotta jag hade tänkt kunde skrivas ut! För min skäggagam som snart är hemma. Sen eventuellt skriva ut någon upphöjning eller trappa om något fattas när jag har ordnat dekorationen och så. :)
Varit sugen på något för insekterna vid matdags men tänker återigen på bakterier.. läste någonstans man kan dra något över plasten (gissar ngt medel eller så) för bättre förutsättningar men inte gått in på det.

Medlem i SkHF
1288
1505
NellyNiklas:
Karitza skrev:
Kul tråd! Har funderat på skål för mat eller vatten men då plasten inte bör vara i kontakt med mat på grund av bakterier mm så hoppar jag nog det. Men har hittat en fin grotta jag hade tänkt kunde skrivas ut! För min skäggagam som snart är hemma. Sen eventuellt skriva ut någon upphöjning eller trappa om något fattas när jag har ordnat dekorationen och så. :)
Varit sugen på något för insekterna vid matdags men tänker återigen på bakterier.. läste någonstans man kan dra något över plasten (gissar ngt medel eller så) för bättre förutsättningar men inte gått in på det.

Vilka bakterier gäller det och är det något specifikt som inte uppkommer med en annan skål i annat material? Oavsett material så ska ju skålen (eller vad det nu är) tvättas enligt vanliga rutiner. Själv använder jag främst skålar och dylikt som skrivs ut i 3D skrivaren till foderinsekterna om de används till mat/insektsfoder. 

I annat fall är det gömslen och dylikt till ormar och ödlor. Nu senast återanvände jag ett gammalt gömsle som en orm använt under sin tid i karantän. Klädde i fogskum, silikon och substratblandning.

1011297_vwgvbeyawbavlsmyjrfx.jpg
1011297_uvpeaskusuhnuqbncprv.jpg

Medlem i GHF
22
1
Karitza:
Fint gömställe! Fogskum används för att sen kunna målas på eller vad är det för? Och silikon för att limma?

Har inte jättekoll men det handlar om att eftersom när det 3Dprintas skriva ut i tunna lager, så kan det komma bakterier mm emellan eller så. Men vet inte, om man målar med akryl eller har sån epoxy på av ngt slag så verkar det kunna hålla det borta lite bättre :)

Medlem i SkHF
1288
1505
NellyNiklas:
Karitza skrev:
Fint gömställe! Fogskum används för att sen kunna målas på eller vad är det för? Och silikon för att limma?

Har inte jättekoll men det handlar om att eftersom när det 3Dprintas skriva ut i tunna lager, så kan det komma bakterier mm emellan eller så. Men vet inte, om man målar med akryl eller har sån epoxy på av ngt slag så verkar det kunna hålla det borta lite bättre :)

Ok. Så länge prylarna tvättas av ordentligt bör det inte vara några problem. 

Det stämmer. Fogskummet utgör formen och kan skäras of formas efter behov och önskemå. Silikon (för akvarium!) används sedan som bindemedel för substratet. Det är en kladdig process och doftar starkt men efter att allt har härdat blir det väldigt bra!

Mvh
Niklas

49
12
Alfa99:
Jag har inte printat något till hobbyn än men tror det en annan kommenterade med bakterier är att smuts och matrester kan fastna mellan lagrena och bli mögel eller dylikt av det.

Tror inte någon plast eller resin till olika printers är livsmedelsgodkännd men man kan ju alltid täcka med ett lager silikon eller resin gjord för gjutning då dessa oftast är livsmedelsgodkännda.
Jag hade inte stoppat in obehandlade prints i mina burkar för att vara på säkra sidan men har jag fel så uppmärksamma mig gärna då det hade varit både roligt och sparsamt att printa ut mer saker istället för att köpa allt.

Medlem i SkHF
1288
1505
NellyNiklas:

Alfa99 skrev:
Jag har inte printat något till hobbyn än men tror det en annan kommenterade med bakterier är att smuts och matrester kan fastna mellan lagrena och bli mögel eller dylikt av det.

Tror inte någon plast eller resin till olika printers är livsmedelsgodkännd men man kan ju alltid täcka med ett lager silikon eller resin gjord för gjutning då dessa oftast är livsmedelsgodkännda.
Jag hade inte stoppat in obehandlade prints i mina burkar för att vara på säkra sidan men har jag fel så uppmärksamma mig gärna då det hade varit både roligt och sparsamt att printa ut mer saker istället för att köpa allt.

Livsmedelsgodkända filament för FDM-skrivare är oftast transparent PET och PETG. Materialet är det samma som vanliga PET flaskor. (Finns tom enklare maskiner för hemmabruk som smälter remsor från just en PETflaska för användning till din 3D printer)

Exempel:
www.3dprima.com/se/filament-resin/filament/oevriga/basf-ultrafuse-pet_28689_10428

Vad gäller lager, porer och dylikt som uppkommer under utskriften så är det fortfarande samma rutiner med utskrivna föremål som med övriga föremål tillverkade med andra metoder. Grejerna ska fortfarande diskas/rengöras regelbundet.

Så länge utskriften görs ordentligt, med lämpligt filament (exempelvis PET) och objektet rengörs rutinmässigt så är jag inte orolig. 

Mvh
Niklas

49
12
Alfa99:
NellyNiklas skrev:

Livsmedelsgodkända filament för FDM-skrivare är oftast transparent PET och PETG. Materialet är det samma som vanliga PET flaskor. (Finns tom enklare maskiner för hemmabruk som smälter remsor från just en PETflaska för användning till din 3D printer)

Exempel:
www.3dprima.com/se/filament-resin/filament/oevriga/basf-ultrafuse-pet_28689_10428

Vad gäller lager, porer och dylikt som uppkommer under utskriften så är det fortfarande samma rutiner med utskrivna föremål som med övriga föremål tillverkade med andra metoder. Grejerna ska fortfarande diskas/rengöras regelbundet.

Så länge utskriften görs ordentligt, med lämpligt filament (exempelvis PET) och objektet rengörs rutinmässigt så är jag inte orolig. 

Mvh
Niklas

Se där, visste inte att det fanns pet/petg som var livsmedelsgodkända. Det är ju smidigt isåfall. 
Hoppas alla förstår att matskålar och vattenskålar ska rengöras regelbundet men jag tänkte mest på att printade saker kanske kan vara väldigt svåra att rengöra om man inte har nästintill perfekta lager som är täta.
Nu är det kanske inte ett problem på nyare och bättre printers än vad jag hade förr. Jag har enbart en resinprinter just nu.

5
5
ScaleyWrench:
Bra tråd! Jag printar massor till mina djur. Kör uteslutande i PETG från kända tillverkare, den PETG jag använder är livsmedelsgodkänd och har inte haft några bekymmer med bakterier eller annat, printar man korrekt så är det ingen skillnad mot köpta saker som är gjutna. PETG tål dessutom kemikalier så man kan använda starka rengöringsmedel om man vill köra en grundlig rengöring efter sjukdom tex. Fel filament och dåligt printat kan säkert vara en större källa till att kunna samla bakterier osv, men det är inte värre än hur mycket det kan samlas i korkrör, trädgrenar osv. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild