Exo-Terra.. en nackdel

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

223
6
Susanne:

Hej!

Är det fler än jag som har ett Exo-Terra terrarium? Tyckte dom var jättebra tills efter ett tag då taket började bukta nedåt pga värmen från spotten. Är det inte konstigt att dom gjort takstommen av plast när de vet att det kommer stå mycket varma lampor på? 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Jag har enbart exo-terra terrarium hemma. Deras större känns inte lika stabila som deras mindre.
Deras lampor som de själva producerar brukar man se att de sätter direkt på metall-nätet. Har du använt dig utav väldigt starka lampor i compact-top-armaturen?

Mina djur har inte detta problemet då jag inte behöver värmen. Men låter som om det kan vara något man definitivt bör tänka på om man ska ha djur med mycket ljus och värme.

Jag hade trott att de gjort det i tillräckligt tålig plast för att hålla mot värmen, men antar att de varit lite snåla.


223
6
Susanne:

Ja.. när skäggagamen hade det stora terrariet, och nu när kameleonten har tagit över det, så behövs ju en stark UV/värmespot (har en 125W). Det är den som orsakat att taket är deformerat. Lysrampen däremot har ju bara max 25W så under den ser det helt okay ut. 

 

Med lysramp menar jag compact-top-armaturen som är anpassad till Exo-Terra terrariet.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Har du några bilder på hur din värmelampa sitter?


223
6
Susanne:

Sådär.. har laddad upp en bild i mitt galleri i foldern "Diverse bilder".

Nu har jag ställt spotten på en lite ställning. Förut stod den direkt på taket. Jag har också bytt sida så inte taket havererar alldeles. 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Vad jag kan se på din bild är lamphållaren även från exo-terra? Dåligt om deras egna saker inte fungerar tillsammans. Vad använder du dig av för glödlampa?


223
6
Susanne:

Har en värmespot med UV, 125W. 


28
5
chippen:

Hej

Har man regnskogsterrarium och det kommer vatten på takgallret så har jag råkat ut för att de börjar rosta efter en period..... :(

/B


223
6
Susanne:

Rosta.. japp... bara efter ett par dagar jag satt upp droppsystemet så var det rost.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Jag har inte märkt av någon rost ännu. Känns som det finns en hel del nackdelar med exoterras. Även om det självklart finns fördelar med. Finns det något annat märke som gör terrarium som man öppnar på samma sätt som exo-terras och som är lika stora? (90cm breda)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild