Frisxo skrev:
Jag trodde inte att sådana maskar fanns i Sverige. Eftersom jag själv odlar insekter som foder till mina afrikanska dvärgsjusovare, skulle en sådan parasit kunna utplåna hela min koloni. Det vore katastrofalt, särskilt eftersom det är väldigt svårt att få tag på dvärgsjusovare i Sverige.
För att vara på den säkra sidan brukar jag då och då dränka en insekt för att kontrollera om någon parasit kan ha följt med den såjord jag köpt. Det kanske är bättre att lägga lite extra pengar på isopodjord istället. Jag hade utgått från att såjord är behandlad, eftersom den används inomhus för växter och liknande.
Dessutom, om man odlar insekter och gräver i jorden, kan man ju själv råka få i sig parasiten. Nä, fy fan vad äckligt!
Hej, jag har Madagaskar kakel räkor, efter jag hämta i svenska skogen grenar köpte kokos substrat, sen jag ser att mina djur fullt med fästningar.
Jag görde så - plockar bort allt,rensa med varmt vatten terarium, sen lagt hushåll paper,klipp ägg kartong,lägg bomull rondellen och liten burka med drick vatten. Ställer terarium vid varmt element.
Sen jag varie vecka plockar kakel räkor till liten burk,sen jag ser fästningar som springer på papper. Jag fylla terarium med varmt vatten, sen med mjuk borsta rensa de manuellt, sen byta allt till fresh och nu de friska och mycket mer aktivt.
Om finns nån andra parasiter, köp hos Biobasiq Sverige AB, Hypoaspis miles.
De kan rensa parasiter i växt krukor och i olika substrat.
Hoppas nån vill hjälpa just dig.
Mvh Alexey.