Hålla foder djur?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

47
4
Crestie:

Hej hopp allihopa!

Tänkte bara fråga hur ni håller era foder djur, framförallt syrsor.

Eftersom mina ödlor (c. cilliatus) inte nödvändigtvis behöver insekter har jag bara köpt små mängder åt gången som går åt direkt så jag slipper ha "odjuren" hemma och låg reptil entusiast nära så kunde hämta när jag ville. Och har därför inte haft behov av att hålla levande insekter hemma längre perioder. Men nu har jag nyligen flyttat och blir dyrt att pendla för insekters skull. Och tycker att djuren ändå borde få lite insekter även om det endast är för variationens skull. Så...

vad har ni dem i och vad behöver de för att överleva länge och något speciellt man ska tänka på?

 

 


429
254
JACLAR123:

Har alla i en hamarplast låda. På zoozariet har dem foder till syrsor m.m.  

Har inte prövat det själv, men tänker köpa snart lite foder och ser om det är bra.

Som vattenskål har jag en låg skåll med bommull pads. Bomatrialet är husshållspapper.

MVH JACLAR123

 


1159
625
Temla:

Rymlig plastbox med god ventilation. Äggkartonger att gömma sig i så dom inte äter på varandra. Vattenkristaller, insektsfoder, färska grönsaker som byts varje eller varannan dag så de inte ruttnar och luktar illa. I botten har jag ett tunt lager vetekli men egentligen behöver man inget bottenmaterial. Dom bajsar otroligt mycket så det blir smutsigt fort. Luktar illa gör det också om man inte håller rent. 

Det är klart cilliatusarna ska ha insekter, de är ju insektsätare. Kan inte vara så kul (eller naturligt) att leva på CGD moja varje dag. De uppskattar säkert att få tugga på nån smaskig "kötbit" minst nån gång  i veckan. :)


158
19
Johanon:

Jag håller mina kackerlackor i en sån här modell

www.clasohlson.com/se/F%C3%B6rvaringsl%C3%A5da-SmartStore-Classic/Pr341552002

Bara att göra några ventilationshål.

Sen är det bara att stoppa i lite tomma toa/hushållsrullar och äggkartong.

 

mvh


47
4
Crestie:

låter inte alltför avancerat =)

Johanon sådana lådor har jag hemma så det va ju en sak mindre att införskaffa ^^

 


158
19
Johanon:

kanon :) sen är det bara att stoppa i insekter, exemplevis B. dubia, N cinerea ska också vara väldigt lättsam och föröka sig väldigt bra. Bara att mata med lite grönsaker mm, apelsin brukar kunna göra dom lite "extra" produktiva. ;)
Båda dessa arter kan du köpa av folk här. :)

Bara ös på med frågor om allt du undrar om.

 

Mvh


47
4
Crestie:

dubia är kackerlackor? eller? aldrig köpt sådana till ödlorna =P kanske lättare för mig, de hoppar inte? haha. usch insekter....  men men vad gör man inte för ödlorna, vänjer mig kanske nån gång..

men foder till dessa hemska kryp, någon sida på nätet ni kan rekomendera? har en bit till närmaste reptilställe och vore lättast och billigast att beställa hem. Finns det något i mat väg man inte bör ge dem? Vill ju gärna att de håller sig levande ett tag ^^

 


158
19
Johanon:

ja det är kackerlackor, kolla annonserna här på terrariedjur så hittar du flera stycken, (kan länka några till dig sen)

Du kan mata dom med ex, sallat, tomat, gurka, morötter, potatis osv. 

Tror tom det finns en lista här på terrariedjur om det, ska se om jag hittar det :)

Ska precis iväg så det blev bara lite hastigt skrivet nu, men skriver lite bättre senare.

 

mvh


50
10
Malawi:

Beställer alltid mina syrsor från www.cricketexpress.se/ dom har snabb leverans också.

Bara att du skickar ett mail till dom att du vill ha doms prislista så får du den. 


356
177
krypet:

Blaptica dubia är kackerlackor, ja. Jag tycker de är väldigt enkla - de klättrar inte på glas/plast och flyger inte. Jag matar mina med lite smått och gott från köket, som musli, och dessutom gärna apelsin, banan, morötter, gurka... Då får de den vätska de behöver med maten. Eftersom jag har höns så har jag gott om hönsfoder hemma, så det får de också av.

Ska det bli fart på förökningen behöver de ha det ganska varmt och jag har hört att det är viktigt med frukt/grönt med.

Jag har mina utan lock för att ventilationen ska vara god och det inte ska bli för fuktigt och börja mögla. Det har fungerat bra att göra så. De har äggkartonger att gömma sig i med. Jag har sådana stora, platta, som rymmer 30 ägg eller så. Det brukar bli sådana över på hemkunskapen, så har du det ämnet i år så fråga din lärare om det går att få där.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild