Terrariebygget är igång för fullt! Tyvärr erbjöd inget av mina lokala byggvaruhus sågservice, så fogsvansen har gåt varm senaste veckan, men nu är allt sågat.
Här är hyllorna som terrariet ska stå på, den till vänster går att plocka isär, och modulerna hoppas jag kunna ställa ovanpå terrariet i slutändan.
Jag har byggt en extra liten stomme som är fastskruvad bakom skåpet för att öka djupet på högra sidan. Just nu står här en låda dubia som lever life nu och blir fler tills varanen flyttar in :)
Jag har lyckats skruva ihop bottnen och stommarna för bägge delarna, så nästa steg är att sätta fast plywooden och sen kan det riktigt roliga, att göra bakgrund, börja :P
Jag har också sått en mängd australiensiska fröer. Arterna är Eucalyptus pachyphylla, Acacia redolens, Acacia myrtifolia, Kunzea micromera, Astartea fascicularis, Thryptomene saxicola och Boronia ramosa. Jag sådde dem för ca två veckor sedan i en plastlåda med lite värme och växtbelysning (några pelargoner som haft riktigt svårt med mörkret fick också vara med).
Eftersom många av växterna är såna som behöver en liten brand för att gro tog jag råd från the interwebz och rökte min såjord.
Detta var säkert inte den mest optimala metoden, men jorden fick en aromatisk doft och det kan knappast göra någon skada. bränslet var diverse torra löv som jag torkat för andra bioaktiva terrarier. Akacia-fröna skulle istället för att sås i rökt jord utsättas för kokande vatten, vilket kändes brutalt, men jag hällde kokhett vatten över hälften av dem i alla fall. Det var nog helt rätt metod, för bara fem dagar efter sådd började de första akaciorna sticka upp ur jorden, enbart de värmebehandlade hittills.
nu senaste dagarna har även de små små fröna från Astartea fascicularis börjat spricka upp och jag tittar ivrigt in varje dag och ser hur det växer.
Vissa av fröna kommer nog inte bli något alls, men förhoppningsvis får jag några plantor i alla fall som får utstå eldprovet taggsvansvaran till slut.