Daggmask och andra saprofyter i terrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

424
32
samthe0ne:

Jag testade att släppa in en daggmask i mitt C. Ciliatus' terrarie,  men det slutade med att han åt upp den (den var inte kvar vid nästa städning) så vitt jag vet, kan ju vara att den fortfarande levde men att jag inte hittade den.


79
14
Alexxus:

En daggmask låter ju dessutom väldigt lite, tänker mig en handdfull på runt 10 maskar att släppa in till att börja med.


424
32
samthe0ne:

Såg en fet maak ute efter ett regn, och fick för mig att testa, men har inte försökt igen efter det


79
14
Alexxus:

Ahh OK ^^


47
4
Crestie:

lekakulor i botten är ett bra förslag och för att lufta jorden kan man ovanpå leka kulorna blanda jorden med leka kulor då blir det luftigt. och sen då ett tunnt lager jord ovanpå. och när du då byter det översta lagret kan du passa på att lufta och röra runt lite innan du lägger på nytt. blir luftigare och inte så kompakt och du får bra drenering som leder bort överflödigt vatten från jorden men som ligger kvar undertill och gör att man behåller fukt. lekakulor är billigt och kan hittas på ica =)


72
15
Linnea:

jag har också hört rykten om parasitmängden i vildfångade daggmaskar, för att inte tala om ämnena i marken de silar genom sig under sina underjordiska strapatser. 

alla vildfångade insekter innehåller en rejäl parasitmängd, men daggmaskar är kanske de lite grövre bovarna, i min mening, då de inte bara har jordbakterier och parasiter, utan också miljögifter som sipprat ner genom marken under många år. 

inte personligen något som gör en stängd terrariemiljö mysigare, men desto trevligare för en komposthög :) 

(självklart finns det även parasiter i insekter och djur som fötts upp inomhus, men mängden och antalet olika typer är det skillnad på! inte alltid att en uppfödd reptil har den tarmfloran och immunförsvaret som krävs för att hantera allt)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild