Smart knep att fånga jungfru?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SHF
36
4
fmiaou:
Jag har tagit över ett väldigt stort terrarium med x antal jungfruar i olika storlekar. Jag vill fånga in dem. Har någon ett bra tips på HUR?! De sitter under locket som är fast-silikonat, bakom bakgrunderna (tre sidor) och det är väl fyllt med inredning (levande växter, grenar osv) ja i princip överallt.
Tips?

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Lägg mat i en pet-flaska, vänta på behörigt avstånd eller smyg tillbaka när du vet att dom brukar äta och snabbt ut med flaskan och på med korken? 

Det eller bara börja tömma terrariet på allt och fånga in ödlorna : ) lättare sagt än gjort men det går! 

5104
3879
Tropfrog:
Jag har bara haft en fångskopp tillgänglig vid terrariet och tagit dem varje gång de suttit på en ruta. Sen in med ett pappersark mellan ruta och kopp för att försegla. Man får ha lite tålamod, men det funkar bra när tillfälle ges.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Annars kan du ta en petflaska, skära den där den är som tjockast och sedan vända toppen inåt (googla Fish bottle trap). Då blir det som en tratt in i flaskan där de lätt kommer in men inte kommer ut. Sen kan du lägga i lite bananflugor eller dubianymfer och lämna över natten. Har fångat tre av tre förrymda husgeckos i en hyfsat stor djuraffär över en natt med ett par såna flaskor utplacerade, så några jungfrugeckor i ett terrarium borde inte vara några problem. Jag kan dock tillägga att knepet bara funkar på dem en gång, sen lär de sig ;) Se till så att inte jättemånga av dem går in i samma flaskfälla och trängs; jag kan tänka mig att det skulle bli stressigt men många av dem däri.

Medlem i SHF
36
4
fmiaou:
Problemet är (bland annat) att de ALDRIG sitter framme på glaset (de sitter på glaset bakom de fastlimmade bakgrunderna :-) Jag vill heller helst inte riva inredningen, då det är en väldigt bra uppvuxen biodynamisk inredning, med t o m små maskar i jorden...
Det går inte att smyga på dem, de har örnkoll. Jag har haft dem en vecka nu, mittemot min läsfåtölj, betraktat dem alla tider på dygnet, med tänd lampa och släckt, smugit med ficklampa... icke. Jag ser dem aldrig vid maten, heller. De måste höra när jag sover och äter då (jag snarkar).
Enligt sägen ska det vara minst två vuxna och okänt antal barn i olika storlekar. Jag har som mest sett fem tonåringar sitta högst upp under nät-taket och flina åt mig.
Flask-knepet ska jag testa, funkar det ännu bättre om man smörjer "kragen" med fett så de inte får grepp om de försöker klättra ut? 
Lite humor (ganska mycket!) är det faktiskt. Och katterna gillar att titta på dem och lyssna på deras småprat.

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
EmanuelKarl skrev:
Annars kan du ta en petflaska, skära den där den är som tjockast och sedan vända toppen inåt (googla Fish bottle trap). Då blir det som en tratt in i flaskan där de lätt kommer in men inte kommer ut. Sen kan du lägga i lite bananflugor eller dubianymfer och lämna över natten. Har fångat tre av tre förrymda husgeckos i en hyfsat stor djuraffär över en natt med ett par såna flaskor utplacerade, så några jungfrugeckor i ett terrarium borde inte vara några problem. Jag kan dock tillägga att knepet bara funkar på dem en gång, sen lär de sig ;) Se till så att inte jättemånga av dem går in i samma flaskfälla och trängs; jag kan tänka mig att det skulle bli stressigt men många av dem däri.


Jag har också såna fällor hemma : ) har använt dom flera gånger med gott resultat, både på reptiler och akvariefiskar! Kan starkt rekommendera. Väldigt billigt och väldigt enkelt, och dessutom fungerar, sånt gillar vi! 

5104
3879
Tropfrog:
Om du har haft dem en vecka så undrar man ju lite över behovet att fånga in dem?

Men....en vecka är kort tid för att vänja in dem. Ge dem lite tid så skall du se att de kryper fram emellanåt.

Om de alltid trycker i håligheter utan att ge sig därifrån så kan de inte fångas, inte ens med de bästa fällor. Men och andra sidan så kommer de att svälta ihjäl. Jag sätter 5 kronor på att det aldrig kommer att hända. :)

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
2
3
bertil71:
Tyvärr inte några mer bra tips. Jag har jungfrur nu men jag hade ett stort terrarium som var helt igenväxt för många år sedan med många i. 
När jag skulle göra av med dom så var det bara till att klippa ner allt ett blad i taget och kolla allt väldigt noga. 
När jag efter några timmars jobb hade tömt det på växter och inredning så räknade jag och packade ner till köparen. 
Det var ca 20-25 vuxna och över 60 ungar(kommer inte ihåg exakt längre)  
 
Jag var nöjd och ca 30minuter senare när jag kom in i djurrummet så satt där 7-8st ungar på väggarna. 
Dom är duktiga på att gömma sig dom små liven 

Medlem i SHF
36
4
fmiaou:
Yes! En unge satt i flaskfällan i morse. Den är nu överflyttad i petbox med inredning och mat - i ett annat rum så den inte kan snacka med polarna om flaskan ;-) Att jag vill fånga in dem beror på att jag inte vill ha så många ödlor helt okontrollerat, jag vill sälja av de flesta och flytta kvarvarande till ett mindre terrarium, där man kanske får se dem någon gång, kanske?

Medlem i SHF
36
4
fmiaou:
EmanuelKarl skrev:
Annars kan du ta en petflaska, skära den där den är som tjockast och sedan vända toppen inåt (googla Fish bottle trap). Då blir det som en tratt in i flaskan där de lätt kommer in men inte kommer ut. Sen kan du lägga i lite bananflugor eller dubianymfer och lämna över natten. Har fångat tre av tre förrymda husgeckos i en hyfsat stor djuraffär över en natt med ett par såna flaskor utplacerade, så några jungfrugeckor i ett terrarium borde inte vara några problem. Jag kan dock tillägga att knepet bara funkar på dem en gång, sen lär de sig ;) Se till så att inte jättemånga av dem går in i samma flaskfälla och trängs; jag kan tänka mig att det skulle bli stressigt men många av dem däri.


Tack för det utmärkta tipset!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild