Vilka kackerlackor kan man mata till leopardgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

169
38
Maaajaa:

Jag har döskallekackerlackor och redrunners hemma och undrar om jag kan ge dessa i lämplig storlek till mina leopardgeckosar och min skäggagam? Är det en bra stapelföda och innehåller dem bra med näring?

Finns det andra vanliga som ovanligare foderkackerlackor man kan ge dem?

Mvh Maja!


Medlem i SHF
4001
5023
Jonas_:
Båda arterna funkar utmärkt som ödle-foder! Kackerlackor är en bra insekt att mata med på daglig basis. 

Men... kackerlackorna blir bara riktigt nyttiga om du matar dom med nyttigt foder : ) Dom blir det dom äter som så mycket annat. 
Jag utfodrar mina kackerlackorna med mestadels frukt och grönt. Nångång emellanåt lite fiskmat men till största delen med olika frukter och grönsaker. Då får dom vätskan genom födan också. Jag har aldrig behövt ge vatten till mina odlingar. 

Andra arter kackerlackor får någon annan svara på, men finns mängder med arter/alternativ  : ) den klassiska dubian är ju annars mycket enkel att föda upp. Men kanske trevligare med lite andra arter om man även har ett intresse av insekter och inte bara ser dom som ett nödvändigt ont. 

5099
3873
Tropfrog:
Maaajaa skrev:

Finns det andra vanliga som ovanligare foderkackerlackor man kan ge dem?



Jag odlar kenyanska dvärgar som jag ger jungfrugeckos. Fördelen är att de aldrig blir för stora för ödlorna. Dessutom är de mycket snabba vilket triggar jaktreflexen. Men det finns så många olika kackerlackor och vad jag känner till finns det nog inga som är direkt olämpliga som foder. Bara mer eller mindre lämpliga.

Som dubia till exempel. De är ju ett utmärkt foder och mycket lätta att producera. Nackdelarna är väl att de vuxna är för stora för ditt djur och att de lätt smiter och gömmer sig i inredningen. Riskerar att skapa en koloni däri.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
44
33
Baboon:
En skäggagam tar lätt en vuxen dubia.

5099
3873
Tropfrog:
Baboon skrev:
En skäggagam tar lätt en vuxen dubia.



Jo, absolut, men inte leopardgecko.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
44
33
Baboon:
När kackerlackorna är för stora för leopardgeckon ger hon dom till skäggagamen. 

5099
3873
Tropfrog:
Exakt!

Medlem i GHF
44
33
Baboon:
Vad är problem du pratar om?

Medlem i GHF
44
33
Baboon:
Maaajaa skrev:
Jag har döskallekackerlackor och redrunners hemma och undrar om jag kan ge dessa i lämplig storlek till mina leopardgeckosar och min skäggagam? Är det en bra stapelföda och innehåller dem bra med näring?

Finns det andra vanliga som ovanligare foderkackerlackor man kan ge dem?

Mvh Maja!


Skaffa dig en liten koloni dubia. Perfekt foder till dina ödlor. Du behöver inte vara rädd att gömda individer börjar föröka sig i terrariet. Det händer inte. 

5099
3873
Tropfrog:
Baboon skrev:

Skaffa dig en liten koloni dubia. Perfekt foder till dina ödlor. Du behöver inte vara rädd att gömda individer börjar föröka sig i terrariet. Det händer inte. 


Nja. Det har aldrig hänt dig menar du nog?

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild