Alternativ till Mexikansk kungssnok?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
1
BeckyGreen:
Eftersom den mexikanska kungssnoken nu verkar vara olaglig att införskaffa och den under dom senaste åren har varit det enda klara valet av orm för mig undrar jag nu vilken det bästa andra alternativet är?

Tänker på både vad den kräver i skötsel och dess storlek men också om det finns ett annat helsvart alternativ.

Tacksam för svar från folk som är mer kunniga om arter, genetik och morpher än vad jag är.

Medlem i GHF
636
410
Jimmy:
Det är Kalifornisk Kungssnok som är invasiv art inom EU.

Lampropeltis mexicana och Lampropeltis triangulum finns en mängd arter och underarter av som är trevliga terrarieormar och dessutom ofta lätt att hitta till salu.

214
333
MartinJ:
Om det är Lampropeltis mexicana du menar med mexikansk kungssnok så omfattas denna inte av förbudet, precis som Jimmy säger. Kortfattat så gäller det följande underarter (där det alltså nu är rätt vedertaget att de anses vara egna arter, men EU anser det vara nog oklart för att ta med alla).

Lampropeltis getula
-brooksi
-californiae
-floridana
-getula
-holbrooki
-nigra
-nigrita
-splendida
-meansi

För mer info kan du läsa denna tråd, där faktiskt svar från både Jorsbruksverket och EU-kommisionen redovisas: www.terrariedjur.se/forum/thread/12139/4/


EDIT: Om det istället är Lampropeltis nigrita du pratar om är den alltså förbjuden. Jag är inte helt säker på vilken art som kallas vad på svenska.

25
17
CrossroadReptiles:
Två snokarter där det finns snygga svarta (melanistiska) varianter är dinoesnok (Elaphe dinoe) och afrikansk hussnok (Boaedon fuliginosus). De är båda något mindre i storlek än kungssnoken du vill ha. Skötselmässigt skiljer de sig inte så mycket från kungssnoken förutom att dinoesnoken vill ha det något svalare. Tyvärr är det förmodligen inte jättelätt att hitta dessa ormar i Sverige men om du kan tänka dig en utflykt till Europa så går det nog att få tag på dem.

2
1
BeckyGreen:
MartinJ skrev:
Om det är Lampropeltis mexicana du menar med mexikansk kungssnok så omfattas denna inte av förbudet, precis som Jimmy säger. Kortfattat så gäller det följande underarter (där det alltså nu är rätt vedertaget att de anses vara egna arter, men EU anser det vara nog oklart för att ta med alla).

Lampropeltis getula
-brooksi
-californiae
-floridana
-getula
-holbrooki
-nigra
-nigrita
-splendida
-meansi

För mer info kan du läsa denna tråd, där faktiskt svar från både Jorsbruksverket och EU-kommisionen redovisas: www.terrariedjur.se/forum/thread/12139/4/


EDIT: Om det istället är Lampropeltis nigrita du pratar om är den alltså förbjuden. Jag är inte helt säker på vilken art som kallas vad på svenska.


Ja tyvärr var det Lampropeltis getula nigrita jag hade planerat att införskaffa. Tack för svar!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild