UVB-fundering

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

27
8
AndersTo:

Hej!

Blev lite förbryllad när jag kollade på UVB-rekommendationer på Cyberzoos hemsida. Jag har trott att det är %UVB som avgör hur mycket UVB en belysning avger. Men enligt deras förslag så stämmer inte det utan att det är andra faktorer som också spelar in.

I det här exemplet (se bild) så avger alltså ett lysrör märkt med 6% UVB mångdubbelt mer UVB än ett märkt med 7% UVB.

Längden på lysröret kan väl inte ha någon betydelse? Då måste det vara watt-talet?



27
8
AndersTo:

Medlem i SkHF
976
1093
NellyNiklas:

UVB är en djungel men enkelt och grovt förklarat så är det avstånd mellan lysrör och solplats samt effekt som är intressant. 7% andelen är mindre intressant i helhetsbilden är kan i vissa fall ställa till mer bekymmer än nytta.

Beroende på vilket djur det gäller så har man efter många studier i fält kommit fram till en tabell över olika UVI nivåer (en skala mellan 0-11), varvid olika djur föredrar solar i. Man har döpt dessa till "Ferguson zoner". Tanken är då att hålla sig till dessa rekommenderade UVI nivåerna vid solplatsen i terrariet. 

I teorin kan du uppnå samma UVI nivå, säg 4.0 med en rad olika lysrör, med olika effekt och %-värde. Det som skiljer är avståndet mellan solplatsen/djuret där den solar och lysröret. Vissa lysrör uppnår detta på kort distans medans andra kräver ett längre avstånd Alternativt så kan ett filter (ett finmaskigt nät) användas för att sänka nivån ytterligare om platsen inte räcker till.

Du kan läsa mer om ljus och belysning här:
www.terrariedjur.se/info/light



Mvh
Niklas


27
8
AndersTo:

Tack för info!

Känns som att de borde göra sig av med %UVB då detta mest förvillar.


Medlem i SkHF
976
1093
NellyNiklas:
AndersTo skrev:
Tack för info!

Känns som att de borde göra sig av med %UVB då detta mest förvillar.



%-enheten anger andelen UVB och UVA (6%, 30%) av det totala ljuset som lampan avger. Resterande % är visuellt ljus. Däremot anger den inte intensitet eller en direkt mätbar mängd som är mer intressant för vår hobby. 

Men det går att mäta med rätt utrustning och det finns tillgängliga mättrapporter på en uppsjö av lampor och lamptyper så man kan välja rätt för sin applikation. 


27
8
AndersTo:
NellyNiklas skrev:


%-enheten anger andelen UVB och UVA (6%, 30%) av det totala ljuset som lampan avger. Resterande % är visuellt ljus. Däremot anger den inte intensitet eller en direkt mätbar mängd som är mer intressant för vår hobby. 

Men det går att mäta med rätt utrustning och det finns tillgängliga mättrapporter på en uppsjö av lampor och lamptyper så man kan välja rätt för sin applikation. 


Tack för ytterligare förtydligande, nu förstår nog t o m jag ????

Vad skulle du rekommendera för UVB källa i ett Exo Terra 90x45x45 åt en ung Dvärgskäggagam? Ett t5 lysrör på ca 30 cm vore väl bra spridningsmässigt, men vad jag kunnat hitta så har de inte tillräckligt med UVI. Helst skulle jag vilja ha belysningen ligga på nättaket vilket ger ett avstånd från lampan till sovplatsen på ca 30 cm.

Medlem i SkHF
976
1093
NellyNiklas:

AndersTo skrev:

Tack för ytterligare förtydligande, nu förstår nog t o m jag ????

Vad skulle du rekommendera för UVB källa i ett Exo Terra 90x45x45 åt en ung Dvärgskäggagam? Ett t5 lysrör på ca 30 cm vore väl bra spridningsmässigt, men vad jag kunnat hitta så har de inte tillräckligt med UVI. Helst skulle jag vilja ha belysningen ligga på nättaket vilket ger ett avstånd från lampan till sovplatsen på ca 30 cm.


Det finns en hel del aspekter man måste ta hänsyn till när det gäller val av de olika delarna i en belysning och hur de samspelar med varandra. Jag ber att få återkomma gällande rekommendationer. 

Mvh
Niklas


Medlem i SkHF
976
1093
NellyNiklas:
AndersTo skrev:

Tack för ytterligare förtydligande, nu förstår nog t o m jag ????

Vad skulle du rekommendera för UVB källa i ett Exo Terra 90x45x45 åt en ung Dvärgskäggagam? Ett t5 lysrör på ca 30 cm vore väl bra spridningsmässigt, men vad jag kunnat hitta så har de inte tillräckligt med UVI. Helst skulle jag vilja ha belysningen ligga på nättaket vilket ger ett avstånd från lampan till sovplatsen på ca 30 cm.


Först och främst kan vi leta fram hur mycket av UV strålningen som ett ExoTerra nättak blockerar/filtrerar. (Jag har en tabell för olika nät, men tillåts inte lägga upp den bilden här). Ett ExoTerra nättak beräknas blockera/filtrera ca 35%.
Enligt denna graf/rapport över "6% Forrest" lampan som du klistrade in ovan, så uppnås en UVI av 4 vid 30cm höjd. (Detta är ofiltrerade värden). 
lamps.licht-im-terrarium.de/irradiancecharts  Filtrerar på Arcadia, florucerande lysrör samt 6% Forrest. Den ska ha rad "23".


Med Exo Terra nättak emellan så filtreras UVI ner till ca 2.6 vid samma höjd (30cm) (65% av 4). 
För att kompensera kan du antingen addera ytterligare ett uvb lysrör av samma typ eller helt enkelt höja solplatsen närmare nättaket. (Det billigare alternativet och fullt dugligt).

(Nu måste jag kila till jobb. Jag återkommer)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild