Värme i Terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
Artarias:
Har tänkt att skaffa dessa. 

Någon som har erfarenhet? 
Undrar också hur jag löser värmen. 

Verkar inte som om jag kan fästa en värmeplatta undertill. 

Medlem i GHF
636
410
Jimmy:
Vad ska du ha för djur i det?

Värmematta lägger du ju bara under. Sen hur bra det värme det ger är ju svårt att sia om, utan det får du ju mäta dig till och sen komplettera med tex värmelampa eller alternativt värmepanel i taket. Du kan ju även fråga butiken/tillverkaren vad som är lämpligt.

Medlem i SkHF
983
1105
NellyNiklas:
Som Jimmy skriver. Hur du löser värme och belysning beror mångt och mycket på vilket djur som ska bo däri. 

3
0
Artarias:
Jimmy skrev:
Vad ska du ha för djur i det?

Värmematta lägger du ju bara under. Sen hur bra det värme det ger är ju svårt att sia om, utan det får du ju mäta dig till och sen komplettera med tex värmelampa eller alternativt värmepanel i taket. Du kan ju även fråga butiken/tillverkaren vad som är lämpligt.


Hade tänkt Kungspyton :)

3
0
Artarias:
NellyNiklas skrev:
Som Jimmy skriver. Hur du löser värme och belysning beror mångt och mycket på vilket djur som ska bo däri. 


Kungspyton 

Medlem i SkHF
983
1105
NellyNiklas:

Nu kommer det bli delade meningar. Vissa kommer föreslå si, andra föreslår så.

Jag personligen förespråkar värmelampor, typ halogen, som huvudsaklig värmekälla framför värmemattor eller värmepaneler. IR strålningen ("värme") är mycket mer effektiv i en värmelampa än de källorna som inte avger synligt ljus (paneler, mattor eller keramiska värmelampor).

Jag är också förespråkare av UVBlysrör typ t5 framför alternativen (Kompaktlysrör, MV och "HID").

För att spara så mycket volym i terrariet åt djuret så hade jag personligen sågat hål i taket och monterat belysningen ovanpå. 

Mvh
Niklas


5
1
BIGtoxic:

Bra val av orm själv kör jag en 100w keramisk men bor i ett gamalt hus med debaterbar isolering så blir lite svalare här på vintern 19-20C,
gissar det är ett 120x60x60 om du har svårt att få värmen att vara som du vill ha den så kan du manipulera höjden av diverse punkter med att ändra på substrat djupet t.ex ha 10cm vid svala sidan och 15cm vid varma. prova dig fram och se vad som funkar bäst din kungs python kommer inte att rulla ihop och förgå för att det är 1-2 grader över eller under rekomendationerna.
Mvh. Nicolai

36
12
GrontApple:
Nu var det ju värmen du frågade om, men vill bara lyfta fram att du kan få svårt att hålla rätt luftfuktighet i terrariet du tänkt använda.

Fronten verkar lite låg så du kommer inte få plats med särskilt mycket substrat och därmed blir det svårare att hålla luftfuktigheten hög nog för en kungspyton. Jag har själv ett terrarium med 15 cm front och ca 12 cm substrat till min kp och får ändå spreja extra på vintern när det blir torrt inne. Kan vara något att ha i åtanke i alla fall! : )
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild