Regnsystem hos Polypedates otilophus

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SkHF
983
1104
NellyNiklas:
Nu när Polypedates gruppen närmar sig 3 år gamla kände jag att det var dags att utveckla deras Vivarium ytterligare.

Det senaste projektet var en belysningsuppdatering; www.terrariedjur.se/forum/thread/12523, men nu fick det bli ett komplement till det befintliga Exo Terra Monsoon"-systemet.
Nu ska det regna!

Terrariet är ett ExoTerra 45x45x90, med vattendel i botten. 


Utrustning som behövs för projektet:
*Pump med kapacitet att lyfta vatten 1 meter
*Slang
*PVC-rör, flexibel slang, eller liknande.

Ett första försök med att helt enkelt koppla en ny 6mm perforerad pneumatisk slang, likt originalslangen som ExoTerra Monsoon säljs med, till det befintliga systemet. Resultatet blev inte som tänkt då enbart ett fåtal av hålen gav vattendroppar. Troligtvis pga det tryckfall som sker med så många hål. Ett omtag krävdes. 

Istället för en tunn pneumatisk slang inhandlades följande:
*Akvariumslang innerdiameter 12mm
*Efter mycket funderande valdes en pump. En AQ1500 av PondTeam. Den är lite i överkant men kommer definitivt lyfta vatten tillräckligt högt med flöde så det räcker och blir över.

Jag började med att böja akvariumslangen och hängde upp den i nättaket. 2mm hål borrades längs i slangens längd. Pumpen placerades i bakre hörnet i vivariumets vattendel. Det överflödiga vattnet rinner tillbaka ner i vattendelen.
Nog regnade det alltid. Nästan lite för mycket. Stora droppar och mycket skvätt på dörrarna vilket resulterade i vatten som sipprade mellan dörrar och ventilation och droppade på golvet. Ett nytt omtag behövde göras.


Försök 3.
Tillbaks till Hornbarch.
*3x1m PVC-rör 12mm ytterdiameter.
*Stålspunnen vajer 8mm diameter

Jag började med att koka vatten och bocka PVC-röret och stålvajer. Därefter montera röret i nättaket och borra hål med 0.8mm borr med 15mm mellanrum. Pumpens flöde skruvades ner till minimum.







Resultatet blev alldeles utmärkt! Blandat tunna strålar med större droppar och Polypedates gruppen reagerade omedelbart. Redan under test och justeringsfasen började hanen spela och innan kvällen var slut satt hanen i amplexus med en av honorna. 



Tre dagar senare märkte jag att en av honorna var märkbart rund och uppsvälld...


... och morgonen därpå fan jag denna lilla överraskning bland plastbladen.


Ett minst sagt lyckat litet projekt. Fortsättning följer...

Mvh
Niklas

73
143
Eremit3n:
Shit så roligt att följa. Blev det grodyngel? Uppdatera gärna!

Medlem i SkHF
983
1104
NellyNiklas:

Eremit3n skrev:
Shit så roligt att följa. Blev det grodyngel? Uppdatera gärna!


Jag har inte tagit mig tiden att uppdatera. Totalt lades 3 skumbon inom en kort period (jag misstänker ett bo/hona. Bo nr. 2 kasserades då det lossna och föll i vattnet kort efter det skapades. 

Ur första boet fick jag 15 grodyngel av ca 50+ ägg och ur bo nr 3 fick jag 20 grodyngel. (Jag räknade aldrig antalet kvarvarande ägg).

De växer som troll och just nu hålls de i ett akvarium med nätkassar för att hålla kullarna separat. 

Första kullen bör genomgå metamorfos runt månadsskiftet Nov-Dec. 

Jag får ta tiden och lägga till lite bilder. 


I övrigt så går jag i tankarna att utveckla regnsystemet ytterligare med en v. 3.1, bestående av några detaljer ur 3D skrivaren. 


Mvh
Niklas

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild