Uppfödarbevis av ögonfransgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

12
2
lizzard1:
Hur fungerar uppfödarbevis hos ögonfrasgeckos? Vad jag vet så finns det ingen officiell organisation som håller koll på uppfödare så hur är uppfödarbevisen officiella?
Eller finns det inga officella uppfödarbevis och uppfödare skapar dem själva?

5061
3824
Tropfrog:
Det uppfödarbeviset som uppfödaren skriver är ett officiellt dokument. Det gäller alla andra arter oavsett djurslag.

Mvh
Magnus 

12
2
lizzard1:
Om det är ett officiellt dokument, vem är det som kontrollerar dem/ skriver ut dokumenten. Vilken organisation/ riksorganisation?

5061
3824
Tropfrog:
Jag tror att du förväxlar en officiell organisation med ett officiellt dokument. Du kan utfärda ett officiellt uppfödarintyg för tex en blandrashund utan att för den saken registrera det hos svenska kennelklubben. Samma sak här. Det finns ingen organisation att registrera dokumentet hos. Men det gör det inte mindre officiellt för det.

Mvh
Magnus 

12
2
lizzard1:
Officiell dokumentation bör följa officiella myndighetskrav samt regelverk och enligt min vetskap finns ej riktlinjer för detta. Om du har tydlig information och kunskap om hur detta ska utformas så vänligen återkom med tydlig information och länk till eventuell hemsida och dokument.

5061
3824
Tropfrog:
När det gäller reptiler finns det myndighetskrav för arter som är citeslistade. Ögonfransgecko är ej i dagsläget listad, men det kan ändras i framtiden. Så alltid bra att få dokumentation vid köp för att säkra framtida laglighet.

Oavsett om arten är citeslistad eller inte är ett korrekt utfärdat uppfödarbevis ett officiellt dokument. Precis som ett uppfödarintyg för en blandrashund är ett officiellt dokument.

Svårt att länka till krav som inte finns, men det finns mycket matnyttigt på jordbruksverkets hemsida.

Mvh
Magnus 

12
2
lizzard1:
Jag har fött upp flera Ögonfransgecko ungar som börjar bli redo för försäljning. Hur ska ett uppfödarbevis se ut? Vad jag vet så har jordbruksverk inget officiellt dokument för Ögonfransgeckos. Så är dessa uppfödarbevis som Ögonfransgeckouppfödare delar ut något som de själva har satt ihop i word?

5061
3824
Tropfrog:
Jag skulle föreslå att du använder terrariedjurs uppfödarfunktion. Om du har registrerat en kull här så kan du därifrån ladda ner ett intyg som genom ID nr är kopplat till databasen.

Medlem i SHF
3978
4995
Jonas_:
Jag skulle också rekommendera mallen här på terrariedjur.se. Enkelt och dom fyller sin funktion absolut, jag själv brukar använda dom. Men du kan även utforma ett eget i exempelvis word som du själv nämner. Det viktigaste är ju informationen om djuret du säljer samt dina egna uppgifter, hur det sen är utformat utseendemässigt är mindre viktigt. 

Du ger köparen ett exemplar och behåller ett för samma djur till dig själv, så brukar jag göra. 

12
2
lizzard1:
Tack så mycket för informationen.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild