Man död av "Huggorm" i Tanum

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

94
57
Wolhardt:
Inga diskussioner om dödsfället i Tanum i söndags (7/5 -23) ? 
Är han herpetolog, nån som känner honom ?
Det pratas även om attt det kan ha varit någon annan typ av gift-orm. Har vi några gift-ormsägare där som slarvat ?

Medlem i GHF
636
410
Jimmy:
Det är en person som flyttat ut en huggorm från sin bostad och blivit biten. Alltså inget som är relaterat till terrariehobbyn alls.
Sen verkar medier spekulera, men mest troligt är att det är en vild orm som tagit sig in i bostad och mannen blev biten när han skulle slänga ut den.


94
57
Wolhardt:
Inte jättevanligt att dö av svensk huggorm.

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Wolhardt skrev:
Inte jättevanligt att dö av svensk huggorm.


Nej det är extremt ovanligt! Men är man känslig/överkänslig blir det direkt livsfarligt. Många som dör av getingbett varje år dock..

Det ska tydligt tilläggas att den döda mannen ska genomgå en obduktion. Det går alltså inte i dagsläget att säga att mannen dött av ett bett från svensk huggorm eller av annan orsak. Att mannen dött av huggormsbett är i skrivande stund en arbetshypotes och inte fastställt av läkare eller andra experter.

94
57
Wolhardt:
Ska inte bråka med er, det var säkert en vanlig huggorm som åt upp honom. ;)

Men bara för info, 1-3 läser jag när jag slog lite snabbt på google dör av geting/bi -stick, det tycker inte jag är många, men det är bara vad jag tycker  :)

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Wolhardt skrev:
Ska inte bråka med er, det var säkert en vanlig huggorm som åt upp honom. ;)

Men bara för info, 1-3 läser jag när jag slog lite snabbt på google dör av geting/bi -stick, det tycker inte jag är många, men det är bara vad jag tycker  :)


Många och många, allt är relativt : ) 
Jag menade bara att det är många som dör av getingstick (1-3 personer varje år) i jämförelse med ormbett som sker en gång var tionde år ungefär. Då är det plötsligt många. Men i det stora hela är det såklart en försvinnande låg siffra. 

229
224
Formula76:

Wolhardt skrev:
Ska inte bråka med er, det var säkert en vanlig huggorm som åt upp honom. ;)

Men bara för info, 1-3 läser jag när jag slog lite snabbt på google dör av geting/bi -stick, det tycker inte jag är många, men det är bara vad jag tycker  :)


Det handla ju inte om folk tycker det är vanligt eller om hur många som dör av getingstick eller huggorm. Dock så kan det hända, och tydligen har det precis hänt. Och det var väl själva nyheten som var anledningen till tråden antar jag. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild