Co2 till kartsköldpad

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
0
Fillan311:

Hej har en falsk kartsköldpadda och vill börja köra med co2 system och aquasoil i tygpåsar under sanden. För annars lär sköldis röja runt det överallt. Sedan plantera lågt täckande gräs på botten.

någon som gjort något liknande? Kan man ens ha co2 tillsammans med sköldpadda? 

mycket tacksam för svar 
Philip 


229
224
Formula76:

Vet inte riktigt hur du menar? Inte riktigt insatt i vad för system du menar.
Antar att det är ett växtnäringssystem.

Risken är ju stor att sköldpaddan sprätter itu allt vad växter heter, en liten individ kanske låter det vara i fred.

Sen tar ju vattensköldpaddor upp syre genom kloaken och ytliga blodkärö när de ligger och sover under vattnet. 
Jag vet faktiskt inte hur en Co2 anläggning påverkar syrehalten och sköldpaddan, jag TROR inte det är några problem.
Antar det beror på vilka koncentrationer det är...

 


5099
3875
Tropfrog:
Nu är jag ingen expert på vattensköldpaddor. Men jag har för mig att det rekommenderas olika former av kalk i såväl mat som i vattnet?

Co2 är en syra och kalk löses upp av syror. Detta i sig är nog positivt för din sköldpadda eftersom det ökar hårdheten i vatnet. En process som används frekvent i saltvattenshobbyn för att förse koraller och andra kalkbildande djur med nödvändiga mineraler. Samtidigt så neutraliseras co2 fortare än det tillsätts och kommer att göra absolut ingen skillnad för växterna utom de arter som är hårdvattenlevande och förlitar sig på upptag av kol ur karbonatjoner. Att ta riskerna och kostnaderna som co2 medför för att skapa karbonat för hårdvattenväxter är att gå över ån för vatten. Bikarbonat är inte bara billigare utan också mycket enklare och med färre risker.

Min diskussion bygger på att sköldpaddan är hårdvattenlevande och behöver kalk. Om det nu finns mjukvattenlevande sköldpaddor och detta är en sån så är det tekniskt möjligt att använda co2 tillsats för växterna. Tänk bara på att co2 är mycket farligt och livshotande i för stora mängder. Det vi ofta tolkar som syrebrist är defacto co2 förgiftning. Co2 byggs upp i blodet till giftiga nivåer innan syret tar slut i de flesta organismer och celler. Om man skall använda co2 tillsats i akvarium med djur så rekommenderar jag alltid att styra tillsatser med pH controller. Egentligen förordar jag controller även i burkar som fokuserar på växterna också. Ostabila värden riskerar att gynna alger mer än högre växter.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild