HJÄLP. Dvärgskäggagam sover

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

14
3
SurPappa:
NellyNiklas skrev:


Super! (bra bild)

Lite kort bakgrundsinformation som ligger till grund för nedan.
Skäggagamer har grupperats in i Zon 3 ur i "Ferguson Zone"-skalan. Detta innebär att under solplatsen vill man han en UV-index av 3-7. Grovt kortfattat är det baserat på hur länge djuret solar och vid vilken period på dygnet.
Ferguson Zone-skalan finner du här: www.reptilecentre.com/blog/2020/09/which-ferguson-zone-is-my-reptile-in/

Så med detta i bakhuvudet har jag synpunkter på följande:

* Synpunkter kring MegaRay HID 35w. Om terrariet är 50cm högt så gissar jag att avståndet mellan lampa och solplatsen är 20-25cm, ungefär. Kan det stämma?
Om så är fallet är det alldeles för nära och djuret kommer få en överdos av UVB strålning. Nedan bilder visar strålningsuppgifter på en motsvarande HID lampa med samma effekt av en annat fabrikat, men jag gör antagandet att MegaRay'n du har ger väldigt liknande resultat. Vid 20-25cm är UVI nivån mellan 35-22 vilket är alldeles för högt. Du bör inte gå över nivå 7 (vilket innebär att du behöver ett avstån på närmare 45-50cm mellan lampa och solplatsen.






HID-lampan är framför allt en mer effektiv UV lampa än föregångarna (Mercury Vapor, MV) lampa och är inte direkt avsedd som en värmelampa. Halogenlampan som du också har är en avsevärt bättre lampa för den uppgiften.

En annan aspekt med HID-lampan är ljusintensiteten. Reptiler har egentligen ett tredje öga ovanpå huvudet som grovt och enkelt förklarat mäter UV exponering. Ödlor, speciellt soldyrkande sådana, dras också till det område som har mest ljusintensitet eftersom det ska i praktiken vara den varmaste platsen att sola på. Det är i princip hårdkodat i djurets beteende. Så problemet i ditt fall kan mycket väl vara så att djuret dras till HID lampan eftersom den är ljusaste platsen men den får en överdos av UVB och mår sämre med tiden. 

Lösningsförslag för detta.

1. En lösning är att placera både HID-lampan OCH Halogenlampan ovanpå terrariet/nätet. Av bilden att bedöma så ser det ut som terrariet är helt i glas samt att nätet ovanpå en en remsa hålstansad plåt? Genom att placera HID lampan ovanpå kommer nätet/hålplåten filtrera bort en ansenlig mängd UVB, möjligen för mycket. Halogenlampan kommer inte heller riktigt kunna göra sitt jobb och värmer troligtvis plåten mer än solplatsen undertill.
Därmed vill jag föreslå att införskaffa ett annat terrarium, exempelvis ett ExoTerra med tak i finmaskigt nät. Den kommer inte filtrerar ut så mycket som det befintliga terrariet samt att halogenlampan släpper igenom värmen bättre än hålplåten.

2. En annan lösning är att ersätta HID-lampan med ett T5 UVB lysrör som du eventuellt kan ha hängandes inuti likt LED lampan som redan finns där. Vi får titta lite närmare på detta alternativ då det är ett ganska lågt terrarie, men med lite fantasi kan det funka. Då kan du troligtvis behålla glasterrariumet.

Oavsett vilken lösning, så måste både HID-lampan eller ett alternativ T5lysrör och Halogenlampan belysa samma yta som tillsammans skapar rätt förutsättning för solplatsen, både vad gäller värme och UVB strålning. 

LED lampan har jag inga synpunkter på. De är helt OK i sin befintliga position. 


Personligen har jag bytt både terrarium och ersatt HID-lampan med ett T5 UVB-lysrör. 

Mvh
Niklas


För mitt djurs bästa (skäggagam) så försöker jag lära mig hela tiden men "tredje öga" för uv har jag inte hört förut. Skulle du vilja förklara mer i detalj hur det fungerar här i tråden eller via meddelande till mig? Eller var jag kan hitta mer info om detta då det lät intressant.

5101
3878
Tropfrog:
SurPappa skrev:


För mitt djurs bästa (skäggagam) så försöker jag lära mig hela tiden men "tredje öga" för uv har jag inte hört förut. Skulle du vilja förklara mer i detalj hur det fungerar här i tråden eller via meddelande till mig? Eller var jag kan hitta mer info om detta då det lät intressant.


Uv ljus är absolut nödvändigt för skäggagamer. Utann det kommer din ödla att dö av benskörhet. Mycket plågsam död. Det handlar inte om att göra det bättre för djuret. Denna information skall den som säljer djuret ge till dig och det finns med i alla seriösa skötselinformationer.

Informationen ovan som Niclas redan gett är fullt tillräckligt och lite till för att du skall kunna ta rätt beslut och inte plåga ditt djur till döds.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
980
1103
NellyNiklas:
SurPappa skrev:


För mitt djurs bästa (skäggagam) så försöker jag lära mig hela tiden men "tredje öga" för uv har jag inte hört förut. Skulle du vilja förklara mer i detalj hur det fungerar här i tråden eller via meddelande till mig? Eller var jag kan hitta mer info om detta då det lät intressant.


Kunde inte finna en lämplig Wiki på svenska, men det finns en på engelska som beskriver detta: en.wikipedia.org/wiki/Parietal_eye?wprov=sfti1

www.google.com/search?rlz=1C9BKJA_enSE836SE837&hl=en-GB&sxsrf=APwXEde-T9I6rCf19GOYGmXLuIQjf5XqEw:1680375551858&q=Parietal+eye+Function&sa=X&ved=2ahUKEwjE_e3eron-AhWD-ioKHa3MA6cQ1QJ6BAhUEAE&biw=1366&bih=980&dpr=2ip=1

Jag står dock fast vid mitt förslag att byta glasterrariet till ett terrarie med nättak, då detta kommer ge de bästa möjligheterna för att anpassa belysning och värmekällor på bästa sätt. Jag rekommenderar även bytet från MegaRay till ett T5 UVB-lysrör. När i tiden detta görs, om det sker under brumeringen eller efter är upp till dig att bedöma, efter de rekommendationer du fått. 

Mvh
Niklas

5
4
Dewe:
Tycker det är så svårt och alla säger olika. Hade ett exoterra terrarie med nät. Men då sas det att mkt uv och värme filtreras bort genom nätet och mkt värmeförlust av att det är öppet helt upptill. Så då köpte vi detta. Men ska fixa en uv mätare i veckan till att börja med så får jag utgå därifrån. Tacksam för alla svar å tips.

Medlem i SkHF
980
1103
NellyNiklas:
Dewe skrev:
Tycker det är så svårt och alla säger olika. Hade ett exoterra terrarie med nät. Men då sas det att mkt uv och värme filtreras bort genom nätet och mkt värmeförlust av att det är öppet helt upptill. Så då köpte vi detta. Men ska fixa en uv mätare i veckan till att börja med så får jag utgå därifrån. Tacksam för alla svar å tips.


Har full förståelse för problematiken. Det finns mycket folk som pratar om dittan och dattan. En del har rätt i det de säger men många har också väldigt fel, framförallt pga av okunskap, missförstånd och brist på förståelse på hur saker och ting fungerar, hur det bör mätas och kontrolleras mm. Många bildar sin egen uppfatning trots dokumentation och ventenskapliga rapporter och bevis. 

ExoTerra nättak filtrerar UV strålningen, det är korrekt. Det rör sig om ca. 15-20% om jag inte minns fel. (Jag kan dubbelkolla) Men det är inga problem. Beroende på terrariestorlek, typ och inredning så kan det även vara gynnsamt med mindre nivå av filtrering.  Den "filtreringen" kan enkelt återhämtas genom att höja solplatsen ytterligare och anpassa värmelampan därefter, antingen genom att höja den, byta till en lägre effekt eller kontrollera de via en dimmer eller termostat.

Mvh
Niklas

14
3
SurPappa:
Tropfrog skrev:


Uv ljus är absolut nödvändigt för skäggagamer. Utann det kommer din ödla att dö av benskörhet. Mycket plågsam död. Det handlar inte om att göra det bättre för djuret. Denna information skall den som säljer djuret ge till dig och det finns med i alla seriösa skötselinformationer.

Informationen ovan som Niclas redan gett är fullt tillräckligt och lite till för att du skall kunna ta rätt beslut och inte plåga ditt djur till döds.

Mvh
Magnus 


Ska läsa det NellyNiklas länkade till.

Men ville verkligen svara på ovan. Innan jag skaffade våran skägg läste jag så mycket info jag kunde och lagt mycket energi på just ljus. Vet det ovan, så kallad MBD. Fast det var kostsamt så köpte jag även en solarmeter 6.5r inte bara för att ljuset ska vara bra, utan perfekt. Har även möblerat terrariumet efter mätningar och var hennes favoritplats är för att hon inte ska utsättas för, för hög uv och även när hon "solar" att den inte ska vara för låg.

Tycker absolut inte det är fel att upplysa om det. Har sett flera som verkar gå efter någon kedjedjurbutiks tips som ofta verkar vara väldigt felaktiga.

Men jag vill inte bara ge mitt djur ett bra ljus/klimat. Jag vill nörda ner mig för att ge de bästa förutsättningarna jag kan. Därav min fråga.

5101
3878
Tropfrog:
Ahh, då har jag totalt missförstått ditt inlägg. Ursäkta Surpappa.

Mvh
Magnus 

14
3
SurPappa:
Tropfrog skrev:
Ahh, då har jag totalt missförstått ditt inlägg. Ursäkta Surpappa.

Mvh
Magnus 


Ingen fara. Verkar vara väldigt vanligt att många inte vet hur viktigt uvljuset är. Har inte kommit till någon praktisk lösning än, men funderar och delvis pratat om hur man ska öka kunskapen om våra reptiler i ex vanliga djuraffärer.

Läste igenom 3:e ögat. Mycket intressant! Ber för övrigt om ursäkt för trådkapning.

Medlem i SkHF
980
1103
NellyNiklas:

SurPappa skrev:


Ingen fara. Verkar vara väldigt vanligt att många inte vet hur viktigt uvljuset är. Har inte kommit till någon praktisk lösning än, men funderar och delvis pratat om hur man ska öka kunskapen om våra reptiler i ex vanliga djuraffärer.

Läste igenom 3:e ögat. Mycket intressant! Ber för övrigt om ursäkt för trådkapning.


Jag rekommenderar grupperna "Reptile Lighting" och "Advanced Reptile Husbandry" om ni inte redan gått med i dessa. Finns mycket information kring belysning och värmekällor.


168
167
Imori:
På tal om trådkapning; Funderar lite på om det kan finnas ett samband mellan det tredje ögat och varför Skäggagamer blundar när de klappas och klias på huvudet?

Man vill ju inte peta sina djur i ögonen.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild