Två Skäggagamshonor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5
0
Sarah55:

Hej! En fundering. Jag har haft min skäggagams hona i tre år då jag räddade henne. Hon är jätte mysig och otroligt kärleksfull och aldrig visat tecken på aggressivitet. Hon älskar att gosa. Hon har alltså alldrig gjort nickningar, blåst upp skägget eller vevat med armen för hon har så otroligt lungt temperament. I förrgår räddade jag en till hona, denna honan trivdes inte ihop med sin hane då han bitit henne och försökt para sig med henne. Mitt terrarium är stort och relativt nytt då min hona behövde större så jag skaffade ny inredning osv så mina honor delar nu. De verkar komma bra överens då de delar på en stor solplats, äter tillsammans och sitter/ligger på varandra. Men min hona har nu börjat nicka med huvudet. Jag har bara haft min nya hona i snart 3 dagar och jag ahr aldrig sett att min nya honom har nickat. Jag vet ju att detta är ett normalt sätt för skäggisar att kommunicera, men ändå.

Händelsen som hände ikväll gjorde mig väldigt ledsen. Min gamla gamla hona (som jag haft innan då) nickade ganska snappat med huvudet, sen så sprang hon ner till min nya Skäggagam, som inte låg på solplatsen och bet henne. Jag särade på dom. Jag bröjade gråta för jag vill verkligen att de ska funka mellan dom. Och min gamla skäggis bryr sig aldrig om något. Inte barn, hundar, fåglar eller något. Hon bryr sig verkligen inte, hon är verkligen jätte snäll och jätte chill med allt. Så detta var något som chokerade mig. Jag tänker att jag ska se lite hur det går då min Skäggagam inte är riktigt van vid andra skäggisar, och möblera om i terrariet samt skaffa en till grotta samt en till solplats. Ska man ge det lite tid? Eller ska jag separera dom direkt? Jag tycker så synd om min nya hona för hon har liksom levt i press med en hane, så jag vill kunna få henne att känna sig trygg och glad. Hon är jätte trevlig och van att hanteras, sover på mig osv. Älskar verkligen mina djur det är de bästa jag har. Men om de inte fungerar tillsammans måste jag ju separera på dom.

Så min fråga är, ska jag ge det lite tid? Efterssom min hona inte är van och de kanske kan lära känna varandra och lära sig att acceptera varandra? Eller ska jag separera dom? Tack för er tid och tack för att ni läst, ni får gärna skriva till mig provat och ge tips. Jag funderar just nu på ett köpa en till grotta, och fixa en solplats till.


5088
3861
Tropfrog:
Det låter som att du gör allt för att förmänskliga dina ödlor. Det brukar inte vara en framgångsrik väg. Du måste tänka att de är ödlor och titta på vilka behov de har. Skäggagamer tillbringar ingen som helst tid tillsammans i naturen förutom vid parning. Om de stöter på varandra slutar det alltid med revirstrider. Du skall definitivt hålla dem isär nu och i all framtid.

Sen bör du fundera på vems behov du tillfredsställer när du plockar ut ödlorna och kelar med dem. Är det dina behov eller ödlornas? Lista allt som är positivt och negativt med hantering. Tror du att det positiva överväger det negativa eller är det tvärtom? Om du behöver hjälp med din lista kan du kolla in den stora tråden om hantering här på forumet.

Mvh
Magnus 

5
0
Sarah55:

Jag vet att det fungerar att ha skäggagamer för sig själva, men vet också att det funkar tillsammans också då de i naturen antingen lever tillsammans i flock, eller själva. Många skäggagamer kan tycka om varandra/lära sig acceptera varandra, vara vänner med mera, medans det inte funkar alls för vissa. De är olika, precis som oss människor. 


När det gäller gos, så brukar mina skäggisar självmant krafsa när de vill komma ut, krypa upp på mig, lägga sig och sova på mig. De brukar "bädda" ner sig på mig när de vill ha värme och de brukar blunda när jag klappar dom på ryggen. De brukar alltid sitta på mina axlar när jag gör saker, titta runt, osv. Alla ödlor är unika med olika personligheter och mina skäggisar är otroligt sociala, nyfikna och gosiga. Men min fråga var inte hur jag hanterar mina gos rutiner med mina djur, utan var snarare om jag ska ge dom lite tid att vänja sig med varandra, skaffa två solplatser, två grottor och se om det blir bättre innan jag bestämmer mig för att separera dom?


 Tack iallafall för ditt svar.


5088
3861
Tropfrog:
Som sagt. Jag tror att du förmänskligar dina ödlor för mycket för deras eget bästa. 

En människa eller ett domesticerat däggdjur kan mycket väl blunda för att uttrycka att något är mysigt, det är ganska vanligt. Om en ödla blundar när man tar på den är det för att skydda ögonen. Det är alltså en helt annan reaktion och varför jag tror att ödlan tjänar mest på att du inser att det är en ödla och inte en hund eller katt.

I övrigt anser jag mig ha besvarat frågan. Vill du ha ett annat svar tror jag inte att du får det här. Men du kan vända dig till något amerikanskt forum. Där är synen på djurskötsel en helt annan och du hittar säkert någon som kan ge dig svaret du vill ha. De kan också rekommendera gulliga stickade koftor som gör att  de inte fryser när du tar ut och gosar med dem.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
969
1084
NellyNiklas:

Separera dem. En av dem är uppenbarligen dominant över den andra, vilket inte är konstigt. Ett problem i terrarie är att den underlägsna individen inte kan ta sig där ifrån och kommer troligtvis må sämre psykisk på grund av det.


I övrigt är P. vitticeps inte bland de få ödlearter i världen som naturligt lever i sociala hierarkiska grupper och definitivt inte i någon flock. De har ett komplext kommunikationsmönster med andra individer i samma område. De visar vem som är chef på vilken stubbe, vem som är eller inte är öppen för parning, vem är dominant i området etc etc. Lite som att snacka med en granne över gatan från balkongen med megafon och skryta över vem som har coolast bil i garaget, grovt liknat. Detta i sig betyder inte under några omständigheter att de är sociala djur som lever i grupp. 

Funkar det att ha P. vitticeps i grupp ändå? I somliga fall går det, enligt det som visas på sociala medier. Jag har själv haft dem i grupp under sent 90-tal, men verkligen inte utan incident. Hade jag vetat det jag vet i dag hade jag inte haft dem tillsammans.
Stora producenter i USA, framförallt i Florida, lyckas med grupphållning, oftast 1 hane till 2 honor.
Men de bor också i lådor utomhus som är närmare 3m långa och minst 1m höga, och trots denna storlek så har de individer som inte passar ihop. 


Att våra reptiler krafsar eller gnider sig på glasen är mer ett tecken på att djuret inte förstår konceptet transparent glas men ser att det finns miljö på andra sidan, än att djuren är leksugna. En hund beter sig på samma sätt innan den lär sig förstå glas och osynliga barriärer.

Du förstår att den "bäddar ner sig" för att bli varm, men har du tänkt på att detta kan tyda på att djuret är kallare än den önskar vara och går då ner i viloläge? Standard rumstemperatur i Sverige är 18-22 C (riktvärdet är 18C) och motsvarar natt-temperaturen under sommartid och dagstemperaturen vintertid i exempelvis Alice Springs i Australien. Båda scenarierna innebär som regel antingen en period för att sova eller att brumera (dvala). 

Mvh
Niklas



5
0
Sarah55:
Magnus: Jag vet att skäggagamer antingen blundar för att de sover och vill skydda ögonen. Men mina skäggisar blundar även när de inte vill ha sallad och när de är trötta brukar de blunda när jag klappar dom på ryggen. Alla ödlor är olika men mina har lärt sig att beröring är något positivt. Det handlar inte om att vilja ha "rätt" svar, utan jag är glad för alla svar jag får, så du behöver inte vara ironisk. Alla kulturer har olika syn på djurskötsel och jag tycker heller inte alltid att alla gör rätt, men jag tycker att sålänge djuret etc inte har något emot att ha på sig en stickad tröja så får de väll göra som de vill. (Jag ahr inte kläder på mina skäggisar) 

Niklas: Tack för svar! Jag tänkte också det, efterssom den ena är van vid skäggisar och den andra inte så är det nog att Lizzy är dominant mot lola. Och tycker det är synd att Lola skulle må dåligt efterssom de bor i ett terrarie. Hon kan liksom inte ta sig därifrån. Jag har ute mina skäggisar väldigt mycket, de är endast i terrariet när jag inte är hemma och de sover. Men annars brukar de mestadels sitta på andra platser som jag gjort iordning för dom. Älskar att titta ut genom gö stret osv. Jag ska testa tr göra om terrariet, skaffa en extra solplats och en till grotta, om jag märker minsta lilla tecken på dominans får jag separera dom

5088
3861
Tropfrog:
Hur stort är terrariet?

Om ödlorna är ute för det mesta kanske det är ute i rummet du borde göra sol och värmeplatser?

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
Tyvärr låter det som att du utsätter ödlorna för vanskötsel om de är mer utanför terrariet än inuti. Som nämnts så är rumstemp alldeles för kallt. Du bör se till att miljön de vistas i har rätt förutsättningar gällande temperatur, UV-ljus, solplatser, gömställen osv.

656
344
Johnexotics:
När jag utbildade mig till djurvårdare. Hörde jag om två skäggisar dom hade ihop som flög på varandra där ena fick kapa bit av svansen då det blev infekterat.  Ställ dig frågan själv är detta nått du vill chansa på kan hända ?. Eller ska du i stället sätta ena i ett eget terrarium. 

5
0
Sarah55:

Magnus: Terrariet är 130x90x60. 


Jimmy: Jag är väldigt noga med att sköta mina djur så jag uppskattar inte att ni påpekar att jag vanvårdar mina djur. Jag är erfaren djurägare. De är utomhus på sommaren nästan varje dag när det är sol ute då de älsakr att sola å de sitter vid fönstret på värmedynan i flera timmar och tittar när det inte är tillräckligt varmt för dom att vara ute. Och ja, jag har lampor där också, så vänligen påpeka inte saker ni inte vet om. Detsutom vet jag inte hur ni kom och tala om ljus/terrarium/ med mera, för jag ställde faktiskt ingen fråga om detta. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild