När bränner sig en orm?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

36
31
snakeside:
Jag har en fråga kring terperaturer som jag inte lyckas hitta någon info om. När bränner sig en orm? Mer specifikt, om man har en värmekälla under ett terrarie, och har den temperaturstyrd, vid vilken temperatur bränner sig en orm? 

Jag har sett blider på vad som händer om man har för varm botten på ett terrarie så jag vet att det är en verklig risk, men jag tänker också att stenar i solen borde kunna bli varma nog att nå en temperatur där ormar kan bränna sig så varför bränner de sig i ett terrarium och inte i det vilda? Eller finns med massor med brännskadade ormar ute i naturen? Hur känsliga är de egentligen? Vilken temperatur krävs på botten av terrariet för att de ska bränna sig? Anta en orm som lever i tropiskt klimat och vill ha 30-32 på varma sida av terrariet. 

670
348
Johnexotics:
Man rekommenderar att inte har värmekälla under terrariet.  Själva glaset som blir varmt och det ligger intill. Därför man ska har en värmekälla på sidan eller uppifrån. Då ormar kan gräva ner sig 

36
31
snakeside:
Ok, det svarar ju inte på min fråga direkt. Inte för att starta en debatt i fel ämne men det är fruktansvärt vanligt med värme under terrariet, därav min fråga för jag undrar hur känsliga ormar egentligen är för temperaturen på underlaget. 

Medlem i GHF
636
410
Jimmy:
Det är svårt att ge ett svar på ett exakt gradtal där ormen inte bränner sig, och ett gradtal där den bränner sig. När bränner en människa sig?
Tänk logiskt -  vad är en rimlig tempatur att ha som max?

Om du ska ha 32 grader vid ytan och du har 20 cm substrat. Då behöver du kanske ha 50 grader eller mer i botten, och då finns det säkert en risk för ormen.

Har du 5 cm substrat så kanske det räcker med 35 grader vilket borde vara ofarligt.
Det finns ingen som kan säga exakt att har du si och så många cm substrat behöver du ha x antal grader på värmemattan för att nå x antal grader på ytan. Testa dig fram.

Jag tänker att det är minst lika riskabelt att ha en värmekälla på insidan av terrariet. En lampskärm kan säkert bli över hundra grader. Lägger en orm sig på den blir det brännskador direkt.

Oavsett vilken värmekälla man använder så får man bedöma riskerna och hitta en lösning för att minimera risker.

Ska du ha varmt och fuktigt så är värme under terrariet (termostatstyrd) ett bra alternativ. Komplettera med tex svagare värmelampa eller värmepanel.
Är värmen det viktiga så kan du ju satsa på att bara ha en stark lampa som man reglerar antinen med dimmer eller genom att justera höjden till platsen som ska värmas. Starka lampor kan snabbt torka ut marken och det blir även svårare att hålla hög luftfuktighet.

Medlem i SkHF
991
1111
NellyNiklas:
Det engelska begreppet är "thermal burns".

"Thermal burns: Burns due to external heat sources which raise the temperature of the skin and tissues and cause tissue cell death or charring. Hot metals, scalding liquids, steam, and flames, when coming in contact with the skin, can cause thermal burns."

36
31
snakeside:

Då borde även tid vara en faktor för hur illa skadan bli? 

 

Jag förstår att det inte går att säga en specifik temperatur, jag var mer ute efter ungefärliga värden. 

Jag undra fortfarande hur ormar klarar detta i naturen om de saknar känsla för när det blir för varmt.


Medlem i SkHF
74
39
Kenneth58:
Värme kommer inte nerifrån i naturen, solen kan värma upp ytor, men det märker djuret lätt, 

Medlem i GHF
636
410
Jimmy:
Att efterlikna naturen till 100% kan vara svårt. Marken på en regnskog värms inte heller upp helt och hållet av solen. Utan den omgivande temperaturen är helt enkelt alltid mer eller mindre varm.
Ska man efterlikna det utan att tillföra värme direkt under eller ovan terrariet så har man få alternativ. Man får kanske ha en värmepump och värma upp hela sin bostad till 28 grader. Det har ju inte de flesta råd med. 

Jag förstår inte varför man ska utesluta det ena eller andra. Man kan helt enkelt inte generalisera så grovt att man kan säga att man aldrig bör ha värme underifrån. 

Värmekabel eller matta använd på rätt sätt är utmärkt att värma upp ett terrarie och ha ett välmående djur inuti. 

Medlem i SkHF
991
1111
NellyNiklas:

Min uppfattning är att de har viss känsla för när det blir för varmt. Ytterst sällan finner man reptiler som solar öppet mitt på ljusa dagen under Australiens varmaste period. 


Tid spelar absolut in i ekvationen. Viss Infraröd strålning, osäker på vilken våglängd, tränger djupare in i vävnaden än annan infraröd strålning. Om jag inte missminner mig så är det den mer penetrerande strålningen som eftersöks av reptiler. Den tar troligtvis längre tid att värma djuret. 

Brännskador kan förmodligen då uppkomma bla när djuret ligger en längre tid under eller på en värmekälla som värmer djurets yta mer intensivt innan värmen når djurets inre.

Extremfallet av detta, med betong på EXTREM, som jag förstår det, skulle vara en lägereld eller en spishäll. Att hålla handen en bit ovanför ger en strålningsvärme som skulle vara mer genomträngande i vävnaden. Men lägger man handen på hällen eller i elden som bränns den omedelbart innan man uppnår samma djupa värmekänsla som med strålningsvärmen.

Det är min teori. 


Värme kommer inte underifrån är en sanning med modifikation. Objekt som värms upp under dagen via en strålningsvärme/våglängd "lagrar" den värmen under dagen för att sedan avge den värmen och så småningom framåt kväll och natt bli det varmaste objektet i omgivningen. En sten eller en asfaltsväg är nu den primära värmestrålningskällan och upplevs komma underifrån. En värmematta eller värmekabel är ett av flera sätt att efterlikna detta. De har dock sina fördelar men även begränsningar och nackdelar.

Ett alternativ och möjligtvis mer naturligt sätt kan vara att ha solplatsen över större stenar som likt naturen "lagrar" strålningsvärme under dagen för att sedan avge den värmen under natten. Liknande effekt kan åstadkommas med både värmemattor/värmekablar och lite fantasi.
Oavsett metod så bör källorna kontrolleras av en dimmer eller ännu hellre en digital termostat. 



Mvh
Niklas

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild