Hjälp! Får ingen värme i terrariet

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

25
1
Ratko:
Tropfrog skrev:
Om det är för kallt i terrariet är det naturligt att djuren letar sig till de varmaste ställena. Om man har värmematta så är det förstås så långt ner i substratet som möjligt som är varmast.

Mvh
Magnus 

Ormarna brukar lägga sig i kanten av terrariet (där det inte ligger värmematta) jag har nu lagt in lite saker de kan gömma sig under så hoppas att de vill vara över jord mer

Medlem i GHF
636
410
Jimmy:
Ratko skrev:
Okej, för som du säger så gräver båda ormarna ner sig i princip hela tiden och ligger och gömmer sig i substratet vilket är mindre kul då man vill titta på dom


Detta är normalt beteende. Majsormar och de flesta andra snokar exponerar sig inte frivilligt dagtid. Därfår är det viktigt att du har gott om gömställen. Att du inte alltid kan se den är helt enkelt något du får vänja dig vid. 
Förmodligen är den mer ute och rör på sig när det är släckt i terrariet.

5116
3883
Tropfrog:
Jag kollade precis klimatet i Florida Keys som är den varmaste lokalen där majsorm lever naturligt.  På vintern är det kring 18-19 på natten och 23-24 på dagen. Detta är average low, och average high. Det kan förstås vara både varmare och kallare enstaka dagar. Sen har arten utbredningsområden som är avsevärt svalare än så. Den kanske faktiskt letar upp det svalaste stället i burken när den gräver ner sig så långt ifrån värmemattan den kan?

Mvh
Magnus

Medlem i SkHF
991
1111
NellyNiklas:

Om jag förstod förra tråden rätt så har du två värmemattor i terrariet?

Jag citerar mitt tidigare inlägg.

NellyNiklas skrev:
Klipper in svaret jag gav i den andra tråden så kan vi förutsätta här. 


Värmemattor är väldigt ineffektiva om du vill höja den omgivande temperaturen inuti ett större terrarie. De har sin nisch inom hobbyn men den är numer liten och snäv då det finns andra värmekällor som gör mer eller mindre samma sak dock många gånger bättre och mer effektivt. Många av dessa alternativen har redan nämnts tidigare.

Klargör vilka temperaturer du behöver uppnå på kalla sidan och varma sidan samt vilken temperatur som rekommenderas under värmelampan. Även temperaturer under natten kan vara av intresse. (Jag har svårt att tro att standard rumstemperatur ~20-22 C inte skulle räcka).

Beroende på terrariets storlek och framförallt höjd, så finns det olika lösningar på hur du bäst når de temperaturerna. 



Så börja med att kolla upp temperaturer du har idag och temperaturerna du bör ha i skötselråden. Tropfrog har gett en fingervisning. 

Spontant känner jag att en hygglig sten, en värmelampa (typ halogen eller glödtrådslampa) och/eller en DHP skulle göra ett bättre jobb än mattorna du har idag. Jag rekommenderar även en svagare UVB T5 lysrör. 


Mvh
Niklas


25
1
Ratko:
NellyNiklas skrev:
Om jag förstod förra tråden rätt så har du två värmemattor i terrariet?

Jag citerar mitt tidigare inlägg.



Så börja med att kolla upp temperaturer du har idag och temperaturerna du bör ha i skötselråden. Tropfrog har gett en fingervisning. 

Spontant känner jag att en hygglig sten, en värmelampa (typ halogen eller glödtrådslampa) och/eller en DHP skulle göra ett bättre jobb än mattorna du har idag. Jag rekommenderar även en svagare UVB T5 lysrör. 

 


Mvh
Niklas


Hej nu har jag köpt en värmelampa med en glödlampa i som är på 75 W och ska ge 38C 40 cm från marken, har även kvar min stora värmematta dock har jag lagt den under terrariet och minskat rejält på boddenmaterialet

25
1
Ratko:
Tropfrog skrev:
Jag kollade precis klimatet i Florida Keys som är den varmaste lokalen där majsorm lever naturligt.  På vintern är det kring 18-19 på natten och 23-24 på dagen. Detta är average low, och average high. Det kan förstås vara både varmare och kallare enstaka dagar. Sen har arten utbredningsområden som är avsevärt svalare än så. Den kanske faktiskt letar upp det svalaste stället i burken när den gräver ner sig så långt ifrån värmemattan den kan?

Mvh
Magnus

Blir så förvirrad bara, uppfödarn ja köpte ormarna av sa att de ska va 27c på kalla sidan o 30c på varma. De står det även om man googlar på hur varmt majsormar ska ha det?

5116
3883
Tropfrog:
Ratko skrev:

Blir så förvirrad bara, uppfödarn ja köpte ormarna av sa att de ska va 27c på kalla sidan o 30c på varma. De står det även om man googlar på hur varmt majsormar ska ha det?


Skall ha är nog ytterst subjektivt. Att de kan leva under så stabila förhållanden är nog ett otvivelaktigt faktum. Men De lever ju naturligt i delar av USA som har årstidsväxlingar precis som de flesta ställen på vår jord. Att de klarar klimatet I sitt naturliga utbredningsområde är också ganska otvivelaktigt faktum. Vilket som är bäst för dem låter jag vara osagt. Jag har ingen egen erfarenhet av arten.

Jag brukar jag hellre titta på miljön där djuren lever naturligt hellre än förlita mig på generella skötselråd.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
991
1111
NellyNiklas:

Ratko skrev:

Blir så förvirrad bara, uppfödarn ja köpte ormarna av sa att de ska va 27c på kalla sidan o 30c på varma. De står det även om man googlar på hur varmt majsormar ska ha det?


Första träff på Google: "Corn snakes need to be kept in a temperature of 75 to 85 degrees Fahrenheit, which is pretty easy to achieve with a warming lamp set over the tank. The tank should have a "warm" zone (82 degrees) and a cool zone, with a hiding area available in each zone. Your local pet shop will have a selection to choose from."
www.petmd.com/reptile/care/evr_rp_corn_snake

75 F = ~24 C (något högre än vanlig rumstemperatur. (19-22) Någon eller några grader lägre på kalla sidan är inte ett problem.)
85 F = ~ 29.5 C. Åstadkommer du enkelt med en värmelampa, precis som du införskaffat.

Så kalla sidan kan du absolut ha standard rumstemperatur, genom att helt enkelt inte var varken värmelampor eller mattor på den sidan. 

Om jag får lämna några förslag på följande åtgärder?
Jag skulle plocka bort värmemattan/mattorna helt. Det finns billigare och bättre sätt att åstadkomma samma sak på ett mer naturligt sätt, plus att dina ormar kommer inte söka sig ner i böttensubstratet för att värma upp sig. De kommer säkerligen gräva ner sig i sök av skydd dock, men det är helt naturligt. Det kommer du inte ifrån. Gå ner till stranden, till skogen eller på en plats med mycket  stenar, lagom stora som din hand-ish. Jag hade staplat eller lagt dessa på varma sidan av terrariet, på ett säkert sätt så att de inte kan flytta sig och klämma djuren. Du kan tex använda några klick med fogskum eller liknande som du låter härda och sedan täcka med akvariesilikon och jord så det blir lite snyggare. 
Din nya värmelampa hade jag placerat ovanför dessa stenar.

Det som kommer hända är följande. Stenarna, som blir varma under dagen, kommer göra exakt samma sak som värmemattan, fast mer eller mindre "gratis". De kommer dessutom fungera som ett värmeelement under natten, när lampan inte är tänd. Det finns inte heller någon risk att det blir något elektronikfel som sedan slutar med en brand (vilket har hänt med värmamattor).

Hur åstadkommer du rätt temperatur på varma sidan? Avsett minst en hel dag för detta. Börja med att placera lampan på nättaket ovanför stenarna och vänta. Kontrollera med jämna mellanrum yttemperaturen på stenarna med din "tempmätarpistol". När du ser att ytttempen stiger över säg 30 grader, då vet du att lampan ligger för nära. Höj lampan en decimeter och vänta och mät på nytt. Fortsätter temperaturen att stiga så höj lite till.
Så småningom kommer du hitta ett läge där du har lagom temperaturer med lampan på full effekt. Alternativ till detta är att använda en dimmer eller digital termostat, men då behöver du annan utrustning och lite annat tillvägagångssätt. 

Mvh
Niklas


25
1
Ratko:
NellyNiklas skrev:


 

Första träff på Google: "Corn snakes need to be kept in a temperature of 75 to 85 degrees Fahrenheit, which is pretty easy to achieve with a warming lamp set over the tank. The tank should have a "warm" zone (82 degrees) and a cool zone, with a hiding area available in each zone. Your local pet shop will have a selection to choose from."
www.petmd.com/reptile/care/evr_rp_corn_snake

75 F = ~24 C (något högre än vanlig rumstemperatur. (19-22) Någon eller några grader lägre på kalla sidan är inte ett problem.)
85 F = ~ 29.5 C. Åstadkommer du enkelt med en värmelampa, precis som du införskaffat.

Så kalla sidan kan du absolut ha standard rumstemperatur, genom att helt enkelt inte var varken värmelampor eller mattor på den sidan. 

Om jag får lämna några förslag på följande åtgärder?
Jag skulle plocka bort värmemattan/mattorna helt. Det finns billigare och bättre sätt att åstadkomma samma sak på ett mer naturligt sätt, plus att dina ormar kommer inte söka sig ner i böttensubstratet för att värma upp sig. De kommer säkerligen gräva ner sig i sök av skydd dock, men det är helt naturligt. Det kommer du inte ifrån. Gå ner till stranden, till skogen eller på en plats med mycket  stenar, lagom stora som din hand-ish. Jag hade staplat eller lagt dessa på varma sidan av terrariet, på ett säkert sätt så att de inte kan flytta sig och klämma djuren. Du kan tex använda några klick med fogskum eller liknande som du låter härda och sedan täcka med akvariesilikon och jord så det blir lite snyggare. 
Din nya värmelampa hade jag placerat ovanför dessa stenar.

Det som kommer hända är följande. Stenarna, som blir varma under dagen, kommer göra exakt samma sak som värmemattan, fast mer eller mindre "gratis". De kommer dessutom fungera som ett värmeelement under natten, när lampan inte är tänd. Det finns inte heller någon risk att det blir något elektronikfel som sedan slutar med en brand (vilket har hänt med värmamattor).

Hur åstadkommer du rätt temperatur på varma sidan? Avsett minst en hel dag för detta. Börja med att placera lampan på nättaket ovanför stenarna och vänta. Kontrollera med jämna mellanrum yttemperaturen på stenarna med din "tempmätarpistol". När du ser att ytttempen stiger över säg 30 grader, då vet du att lampan ligger för nära. Höj lampan en decimeter och vänta och mät på nytt. Fortsätter temperaturen att stiga så höj lite till.
Så småningom kommer du hitta ett läge där du har lagom temperaturer med lampan på full effekt. Alternativ till detta är att använda en dimmer eller digital termostat, men då behöver du annan utrustning och lite annat tillvägagångssätt. 

Mvh
Niklas


Tack så jättemycket för att du tar dig tid och svarar på mina frågor utförligt så även jag förstår. Senast ja kolla var de just 29 grader på varma sidan och va 25-26 på kalla sidan, men som du sa ska ja åka o leta stenar o kanske nån träbit eller nåt så dom har ännu mer att gömma sig bakom:)

Medlem i SkHF
991
1111
NellyNiklas:

Ratko skrev:

Tack så jättemycket för att du tar dig tid och svarar på mina frågor utförligt så även jag förstår. Senast ja kolla var de just 29 grader på varma sidan och va 25-26 på kalla sidan, men som du sa ska ja åka o leta stenar o kanske nån träbit eller nåt så dom har ännu mer att gömma sig bakom:)


Det var så lite så. Träbitar, grenar och korkrör kommer gareabterat bli populärt hos dem. Inga grenar från barrträd dock. Endast lövträd, och gärna sådant som legat till havs som sköljts upp på stranden, typ drivved.

Jag rekommenderar även att införskaffa en bok eller två om majsormarna och hållning av dessa. "Care sheets" ger i regel bara så mycket, medans böcker oftast går mycket djupare i ämnet. 

Mvh
Niklas

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild