Skäggagam slänger sig på rygg

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

88
10
1603:

Hej! 
Fick hem 0.2 pogona vitticeps på 2 månader för en vecka sedan.
De är ifrån samma kull.

Märkte idag att den ena honan betede sig väldigt märkligt. Såg ut som om att hon tappade balansen i några sekunder. 
Till exempel; Hon satt relativt lodrätt upp mot en korkbit, när hon sedan helt plötsligt slängde sig bakåt med huvudet före. Som ett ryggplask!
Kan liknas lite bid "wobblehead beteende" som kan uppkomma hos, vad jag vet, ormar. 

Hon slänger med huvudet hit och dit, och uppenbarligen är någonting fel.

Kom precis hem ifrån blå stjärnan i Göteborg med henne, och där sa dem att jag skulle börja mata med syrsor som i sin tur skulle vara metade med ett speciellt foder för syrsor.
Detta kallas Gut loading.


Hon var för liten för att göra några tester men veterinären sa att jag skulle testa detta och se om det hjälper.
Hon sa alltså att hon möjligt vis hade brist på kalcium och att mina pudrade foderdjur som jag ger i nuläget kanske inte räcker. Alltså att kalket/vitaminen inte sitter så bra på mjölmask och kackerlackor.

Min fråga till er är nu, har ni någon erfarenhet at liknande beteende?
Vad gjorde ni, och vad tror ni det kan vara om inte brist på någonting? 

Nämnas bör att den andra systern är helt frisk.

 

Tack på förhand!


1159
625
Temla:

Jag har också haft en liten skäggis som slängde så illa med huvudet att hon ramlade baklänges, nästan gjorde volter. Jag var övertygad om att det var MBD. Hon blev bra efter två dagar med kalcium injektioner - dvs jag blandande kalciumpulver i vatten och gav henne några dropper med en spruta i munnen (utan nål förstås) en gång om dagen. Nämnde veterinären ingenting om MBD? 

Har du frågat om den haft tillräckligt UVB ljus och fått tillräckligt med kalcium och vitaminer? 

Naturligtvis måste du gutloada allt levande foder. Annars är det inte mycket näring i dom. 

Var försiktig med mjölmasken. Mycket hårdsmält för små ödlor och kan leda till allvarlig förstoppning. 

Dock är det svårt att ge in sån liten injektioner i munnen. Om du försöker det, var mycket försiktig så du inte bryter något. Hon kommer att protestera. Om du griper försiktigt med tummen och pekfingret i skinnet under hakan och drar ned underkäken så brukar dom öppna munnen lite. Då passar man på att sticka in sprutan försiktigt. Bara några droppar.. deras mage är liten. 


230
22
Nooon:

Nää... men alltså gut-loadar gör man ju jämt. Dvs matar forderdjuren med extra nyttig mat dygnet innan de ska ätas. ...och man gut-loadar alla foderdjur ju... kackerlackor lika som syrsor. ...och om det är kalkbrist så är kackerlackor bättre mat än syrsor som har en högre halt av fosfor som motverkar eller stör kalkupptaget.

Jag tycker inte att du fick någon speciellt bra hjälp hos veterinären... men det kanske inte finns någon hjälp att få. Jag vet inte. I mina öron låter det i alla fall helt klart som något neurologiskt problem.

Angående kalk och vitaminer så är mitt tips att du hittar sorter som fastnar bra. Jag har testat Namiba terras Nekton Rep och det fastnade inte särskilt bra alls. Exo-terras fastnar väl bra och detsamma eller ännu bättre fastnar Rep-cals produkter. (www.repcal.com/supp.htm) Särskilt det kalkpulver som är "Ultrafine" tycker jag fastnar mycket bra. Jag kan inte bestämt påstå att jag vet vilken sort som är bäst men har fastnat för Rep-Cals produkter - jag googlade och många sa bra saker om dem. Nu vet jag att många andra gillar andra varumärken och det är helt klart så att det finns fler än ett märke som är bra. Ta en sväng på nätet och kolla vad folk säger.
Pass med doseringen! Överdos av t.ex D-vitamin och A-vitamin är farligt.
Inget pulver fastnar särskilt bra på Zophobas. Kanske är det samma med mjölmask. Jag vet inte - jag brukar inte ha sån´a.

UV-ljus? Skäggagamer måste ju ha det. Kanske har de lidit brist på det? Kanske har de fått sola under ett gammalt, svagt rör. Solning kan inte åstadkomma överdos av D-vitamin vad jag vet. Bara d-vitamin i form av kosttillskott kan ge det.

Jag kan tyvärr inte tipsa dig om något mer. Jag kan inte skäggagamer och är inte någon veterinär. Jag vet bara det jag läst på om för att ha koll på skötseln av min enda lilla leopardgecko. 

 


230
22
Nooon:

... och jag har något att tillägga om tvångsmatning enligt Temlas tips ovan. Ta det nätt så att djuret inte råkar få det i lungorna. Det räcker att djuret får det i munnen. Djuret kan knappast spotta ut något som inte är i fast form utan sväljer. Det är i alla fall det jag har tyckt mig se.


151
77
Firemon:

kan man köna så små skäggisar??


88
10
1603:

Telma:


Veterinären sa ingenting om det, och jag är mycket besviken på hela besöket. 
Det var en "vanlig" veterinär för specielisterna hade inte tid...
Men vad för pulver använde du och vilken konsistans  blandade du till? Låter ju värt att prova.

Noon:


Tack för de tipsen! Ska kolla närmare på olika bättre märken.
Håller tummarna för att det inte är något neurologiskt.. 


88
10
1603:

Och förresten, de har fått bra med UVB förr, det är jag säker på då det är en seriös och bra kille jag köpt dem av.

Ska tänka på det vid tvångsmatningen!

Nja, men det är relativs säkert. Men 100% kan man ju absolut inte vara än.


230
22
Nooon:

Vad fint, Temla, att du lyckades bota din skäggis. :)


151
77
Firemon:

Nooon man tvingar inte in det i munnen, man droppar på munnen så har dom en reflex å slicka i sej det.. det är inte tvångsmatning som du snackar om.


230
22
Nooon:

Firemon... joo, enligt den ordination som Temla följde så var det in munnen det skulle -tvångsmatning med medicin. Det var det förfarandet som jag kommenterade med det jag vet från att ha läst om och erfarit av att ha tvångsmatat mitt eget djur.
Om man sen vill göra på det sätt du föreslår så kan man väl göra så om inte veterinären sagt annat.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild