Deprimerade...

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

28
5
chippen:

Hej

Kan reptiler bli deprimerade?

/B


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Helt klart en intressant fråga! :)
Personligen tror jag att vissa reptiler kan bli deprimerande. T.ex. de arter som ofta lever i par, och en utav dem avlider.

Sen är det självklart svårt att veta.


90
5
azbt:

Är det inte blåtungad skink som blir "deprimerad" om dess partner dör, eftersom de bara har en partner  för livet.


83
6
Pytonjocke:

depprision är något som dom inte riktigt kan känna, därimot så tex ödlor och ormar som levt med andra ödlor och ormar kan värka deppirmerade efter de arnda går bort med vad jag läst så har forskarna kommit fram till att det är för att det är en stor förändring som händer och därför så blir dom nästan som sjuka specielt bland ödlor.

så om man ska tro på forskningen så är det inte mer en en omväxling som orsakar denna slöhet.. 

även om det kan ses gulligt om det vore så att dom är kära :)


17
8
Elajna:

Bara ett snabbt svar på en intressant fråga. Jag skulle säga att det är ju svårt att mäta depression. Människor kan man prata med och fråga hur de mår och beroende på vad vi svarar så har vi ett ord för att beskriva väldigt mänskliga känslor; att vara deprimerad. Djur däremot är det svårare med, speciellt reptiler skulle jag säga. Därför kan man inte säga att de kan bli deprimerade, men man kan heller inte säga som föregående talare att de inte kan det. Lika som man inte kan säga att ett djur kan känna smärta på samma sätt som en människa (även om det känns rätt vedertaget i de flesta fall så kan man ju faktiskt inte veta).


Jag tror att man med djur får se till om deras behov är uppfyllda eller ej, mer än att försöka sätta in mänskliga "känslor" i det hela. Är djuret grupplevande och har beteendet ändrats till något negativt när den blivit själv, ja då kanske man kan börja fundera på om djuret saknar stimulans. Saknar ormen man har vatten, när den i naturen badar dagligen, då kommer du antagligen ha ett rätt olyckligt djur (kanske väldigt inaktivt eller tvärt om, stressat).


Så där är lite av mina etolog-tankar kring det hela :)


28
5
chippen:

Nu kan man rent fysiologiskt mäta smärta även på djur.

Min tanke var att jag hade 1.2,ödlor, och jag flyttade en hona till en annan burk. Hon satt på samma gren hela tiden och åt ingenting....

/B


17
8
Elajna:

Jo det vet jag, men jag kanske var otydlig, men menade hur de upplever det. Mer en paralell till själva "känslan".


17
8
Elajna:

Och för att fortsätta, det låter ju som att den hade ett behov av sällskap och inte trivdes utan den andra


2
0
vipera79:

japp jag tro det jag med

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild