Ögonfrana gecko panik

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
Kandee:
Hejsan alla, för ungefär 2-3 månader sen skaffade jag mig en 2 år gammal, mager och dålig behandlad ögonfransgecko, på dessa månader har jag inrett ett större terrarium mycket bättre, och fått han att äta zobobas så han har växt väldigt mycket oxså. Men min fråga är: han får panik när jag försöker ta ut han ur terrariumet, jag är väldigt försiktig av mig och ger 3 försök att ta ur han annars slutar jag. Hur kan jag göra för att få han bekväm? Dom få gångerna jag får ut han är han helt lugn när han är ute från terrariumet.

5061
3826
Tropfrog:
Bara låt honom hålla sig för sig själv i terrariet. Det finns inga som helst anledningar att behandla reptiler som keldjur. Vill du kela skaffa dig ett däggdjur istället.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
1
0
apithonor:
Tropfrog är rätt, dock måste jag säga att jag håller inte helt med när det kommer till att "skaffa dig ett däggdjur istället".  Uttrycket är för hårt och inte helt rätt. Visa reptiler gillar att kommer ur. T.ex. jag själv har två ÖFGer och en av dem gillar att kommer ut då och då, och en annan gillar det väldigt ofta. Nycklen här är att det är inte mig som bestämmer om de är ut, bara om de är in.

Med det menar jag att om jag vill att de är i terrariet, så är de. Men om jag öppnar och jag har tid för att fokus på dem och en av mina ÖFGer (eller ormar) vill komma ur (och det är inte bara en matnings-reliterad intresse) så går det utan problem. Man måste läsa sitt djur och möta dem på deras tänke, inte tvartom.

Vara tålmodig och vaksam, lugn och förutsägbar, då kommer du skapa en relation så att djuret vet vad du kommer göra och kan slapna av. Det betyder inte att precis djuret du har är en som vill kom ut och vara sociala med dig, men skapa den bästa miljö för att har ett chans att lyckas.

Lycka till. :)

5061
3826
Tropfrog:
De flesta djur som är instängda vill ut. Det innebär inte att det är bra för dem eller att de har behov av ett socialt liv.

Jag har haft reptiler 5 år nu och har aldrig någonsin hanterat dem.

Menmen. Det finns en jättelång tråd om reptilhantering här på forumet. Om man snabbt skall sammanfatta så är i nästan alla med lång erfarenhet och mycket kunskap inom hobbyn emot att hantera. 

MVH
Magnus 

209
109
Norrby89:
Kandee skrev:
Hejsan alla, för ungefär 2-3 månader sen skaffade jag mig en 2 år gammal, mager och dålig behandlad ögonfransgecko, på dessa månader har jag inrett ett större terrarium mycket bättre, och fått han att äta zobobas så han har växt väldigt mycket oxså. Men min fråga är: han får panik när jag försöker ta ut han ur terrariumet, jag är väldigt försiktig av mig och ger 3 försök att ta ur han annars slutar jag. Hur kan jag göra för att få han bekväm? Dom få gångerna jag får ut han är han helt lugn när han är ute från terrariumet.


Låt ödlan vara bara, vi hanterar våra då och då varav en av två inte alls är intresserad alls av att bli upplockad (liknande situation där vi tog hem han efter att han levt under miserabla förhållanden) och han tas ut max en gång per 2-3 månader men är mer för att inspektera han snabbt och se så allt är okej med han (inget öms som är fast nånstans osv)

Hade det inte varit för våra katter så hade vi placerat terrariet så vi kunde göra detta utan att plocka ut han. 

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Kandee skrev:
Hejsan alla, för ungefär 2-3 månader sen skaffade jag mig en 2 år gammal, mager och dålig behandlad ögonfransgecko, på dessa månader har jag inrett ett större terrarium mycket bättre, och fått han att äta zobobas så han har växt väldigt mycket oxså. Men min fråga är: han får panik när jag försöker ta ut han ur terrariumet, jag är väldigt försiktig av mig och ger 3 försök att ta ur han annars slutar jag. Hur kan jag göra för att få han bekväm? Dom få gångerna jag får ut han är han helt lugn när han är ute från terrariumet.

Frågan är, varför försöker du få ut honom ur terrariet? Är det för din skull eller för hans?


654
341
Johnexotics:
Enda gången jag "hantera" mina djur är för hälsokontroll

2
1
Madde12345:
Jag hade låtit han bara kvar i sin burk, där har han det bäst. Det är alldeles för "öppet" i ett hem så han kommer ej kunna ha en naturlig flyktväg när du tar ut han vilket stressar djuret. Det vi ser är en "lugn" gecko som är ute men det är egentligen en stressad/rädd gecko som inte har någonstans att ta vägen och blir då passiv. 
Jag har flertalet ödlor av olika typ och alla utom en är i sina burkar 24/7. Endast vid misstanke om förändrat hälsotillstånd så hanterar jag de andra. Däremot min gammla skäggis (skäggagam) han går lite ut o in som han själv tycker. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild