Ögonfransgecko....Marknaden är lite väl mättad....

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

39
46
CupcakeGod:
Jag lade märke till att det ligger många säljes annonser ute om ögonfransgeckos så tog mig tiden att räkna annonserna på de första fyra sidorna. Utav 200 annonser (40 per sida) var 56 av annonser ögonfranskgeckos, alltså 28% av alla annonser.

Min slutsats är att man skulle kunna tycka att marknaden är lite väl mättad och folk borde kanske sluta avla på dem så överdrivet mycket när det redan finns SÅ många djur som söker nya hem. VEM köpar alla de ödlorna? De blir kanske ormmat? Vad vet jag. 

5097
3871
Tropfrog:
Jag har inte räknat själv men tänkt samma tanke. En vän ville ha ögonfransgecko och tycke att det gick lika bra med de allra billigaste till salu. Men jag coachade henne att kolla med uppfödare vad de kunde göra på priset på den morph hon egentligen ville ha. Nästan all gick enkelt att pruta till halva utgångspriset. Så ja, ytterligare ett tecken på extremt mättad marknad.

I slutändan vill man ju att djuren får ett bra hem. För att säkra det lite bättre krävs mindre avel, mindre utbud och högre priser.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
973
1090
NellyNiklas:

Nu talar jag utifrån min egen bild på läget.

Det blir ju så när tillgången hinner ifatt efterfrågan och t.o.m. passerar den.

För inte så längesedan så var saken raka motsatsen. Då gick den från en mer eller mindre utdöd art som alla ville lägga vantarna på, oavsett prislapp. Så är det ju fortfarande, ända skillnaden är att det är en annan art idag och en ny art imorgon. Samtidigt så finns det en missvisande bild på att uppfödare tjänar stora pengar på detta. Fel. Det är kostsamt som få, tidskrävande likt inget annat och platskrävande utan dess like. 

Väv sedan in lite genetikunskap och morphhysteri så är bollen igång ordentligt. "Designer reptiles" säljer, det är det inget tvivel på, men när det endast är 25%, 12% eller en bråkdel av kullen, som faktiskt kommer ur ägget med det som önskas, som dessutom inte än någon garanti, så blir det snabbt många individer som tar mycket plats. Andrahandsorteringeb måste bort helt enkelt.

Jag har blandade känslor när det kommer till designer reptiles och riktad avel för morpher. Då anser jag att det inte längre än en hobby, utan taget steget över gränsen till industri eller kvarn. Försäljning och intäkter är kärnan och jakten på den nyaste, häftigaste genen/mutationen är incitamentet.

Som sagt, detta är min bild på situationen. Har förmodligen jättefel. 

Så är det med en rad olika djur inom hobbyn tyvärr, och jag personligen ser inte hållbarheten i det. Visst, häftigt med nya mönster, färger och teckningar, men det är inget jag direkt väljer att stödja med mina utgifter.


73
143
Eremit3n:

CupcakeGod skrev:
Jag lade märke till att det ligger många säljes annonser ute om ögonfransgeckos så tog mig tiden att räkna annonserna på de första fyra sidorna. Utav 200 annonser (40 per sida) var 56 av annonser ögonfranskgeckos, alltså 28% av alla annonser.

Min slutsats är att man skulle kunna tycka att marknaden är lite väl mättad och folk borde kanske sluta avla på dem så överdrivet mycket när det redan finns SÅ många djur som söker nya hem. VEM köpar alla de ödlorna? De blir kanske ormmat? Vad vet jag. 


Det var precis så här för runt 10 år sen. Jag slutade då att föda upp ögonfransgeckos. Därefter har det varit väldigt lugnt från och till, men det verkar ha gått ett helt varv och kommit tillbaka till ruta 1. 

Jag tror att det handlar om personligt ansvar och mognad. Mitt i min egen avelsfrenzy var jag knappast bättre - min 20åriga hjärna hade inte en fullt utvecklad frontallob och förstod inte till 100% vad det innebar. Såhär i efterhand skäms man lite. Skulle inte bli förvånad om de mindre ansvarsfulla uppfödarna är lite i samma sits. Det är nytt och roligt och framförallt mycket enkelt.

Jag hade ju hellre sett att folk valde bort 9 av 10 parningar och istället satsade på en enda morph med extremt vacker exteriör. Raka ryggar, stora fransar, vackra morpher och bastanta djur med bra lynne kostar alltid en större slant - och har alltid gjort det. 


39
46
CupcakeGod:
Jag undrar faktiskt om "uppfödarna gör av alla de ödlorna som inte säljs. Antar att de blir foder åt större djur?

1
0
LundaGeckos:
Så många har börjat avla utan någon specifik plan, och avlar bara för avlandets skull????

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
CupcakeGod skrev:
Jag undrar faktiskt om "uppfödarna gör av alla de ödlorna som inte säljs. Antar att de blir foder åt större djur?


Varför skulle de bli ormmat? Vad är ditt resonemang bakom det?

Nu har du nämnt det två gånger i denna tråd, det verkar som du vill få medhåll och blåsa upp någonting.





5097
3871
Tropfrog:
Jag tycker att frågan inte är helt orimligt. Hur många svårsålda fransar får man inte i tex ett Lilly white projekt? På senaste mässan i Göteborg så var det en säljare som hade 7 Lilly white, men inga andra fransar till salu. Man kan ju undra var de mindre attraktiva hamnade?

Jag är dock inte helt främmande för företeelsen. Sysslar ju utöver terrariehobbyn även med koi. Där är det en på tusen som blir något. De som inte kvalar in blir fiskmjöl.

Mvh
Magnus 

39
46
CupcakeGod:
Jimmy skrev:


Varför skulle de bli ormmat? Vad är ditt resonemang bakom det?

Nu har du nämnt det två gånger i denna tråd, det verkar som du vill få medhåll och blåsa upp någonting.






Min poäng är att jag är frustrerad pga all oseriös avel som pågår. Folk tar ungar på sina djur bara för att det är enkelt att göra det, men de saknar en långsiktig plan för uppfödningen, och helst plöstsigt står en art för 30% av alla djuren som säljs på Terrariedjur och mässor, och kanske 5% av de djuren kommer från seriösa uppfödare som vill avala fram vackra och friska djur. 

15
5
Pillow22:

CupcakeGod skrev:
Jag lade märke till att det ligger många säljes annonser ute om ögonfransgeckos så tog mig tiden att räkna annonserna på de första fyra sidorna. Utav 200 annonser (40 per sida) var 56 av annonser ögonfranskgeckos, alltså 28% av alla annonser.

Min slutsats är att man skulle kunna tycka att marknaden är lite väl mättad och folk borde kanske sluta avla på dem så överdrivet mycket när det redan finns SÅ många djur som söker nya hem. VEM köpar alla de ödlorna? De blir kanske ormmat? Vad vet jag. 

Håller helt med, även uppfödarlistan är fylld av nästan enbart KP och ögonfransgeckos, tror inte det kommer bli större skillnader i efterfrågan på många år då dom lever såpass länge. Har själv haft tanken att föda upp ögonfransgeckos då det är en art jag är väldigt intressead av men det har inte blivit något i och med marknaden.
Sen är det ju oftast inte folk som bara vill ha ett husdjur som köper high end morpherna som kan kosta uppemot 20 000 om inte mer utan det är andra uppfödare som vill fortsätta avla på dessa djur. Det är en fantastisk art men det är jättesynd att så många föder upp för att tjäna pengar sen så sitter dom istället där med 20tal överblivna geckos som inte hittar hem. Tycker det är bättre att satsa på arter som det inte finns så många av, tänkte själv försöka med mandarinskinkar nästa år. Väldigt underskattad art som jag tycker det borde finnas fler av:)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild