Terraristika Hamm - vad behövs?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

23
33
FannyGoldfish:
Planerar att ta en tur till något av de Terraristika Hamm som är i år, har aldrig varit på det tidigare och har lite funderingar kring vad som behövs av mig för att köpa och ta med djur hem. Har sökt runt men inte blivit klokare av det tyvärr. Är i detta fallet ute efter en Tokay med någon fin morph.

Mina funderingar:
-Har förtstått att djuret behöver papper, vad för papper? Motsvarigheten till uppfödarintyg som man får med reptiler i Sverige? Eller något specifikt papper?
-Är det något jag måste söka tillstånd om, tex jordbruksverket, för att ta med djuret hem?
-Är väldigt intresserad av gråsuggor också, krävs det något för att införa dem i Sverige? (tänker att det är svårt med papper för enstaka individer om det är ett helt gäng gråsuggor)
-Annat bra att tänka på inför sitt första besök?

5099
3873
Tropfrog:
Tyskland och Sverige är båda medlemmar i EU som har en gemensam inre marknad. Det är exakt samma regler för handel med djur mellan Tyskland och Sverige som inom landet.

Krävs uppfödarintyg i Sverige så krävs det i Tyskland också 

Däremot så har jag sett någon nämna att man inte får transportera hur många reptiler som helst utan att vara typ certifierad djurtransportör. Jag är inte helt säker på om det görs skillnad mellan transport av egna djur och andras.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
974
1090
NellyNiklas:

Jag gjorde min första tur till Hamm förra September tillsammans med SkHF. Detta var de tips vi fick till oss av veteranerna som är flitiga besökare i Hamm.

Tips om någon inte varit i Hamm tidigare:
Kontanter är bra! PayPal kan fungera.
Lätt klädsel, VARMT på mässan.
Se upp för ficktjuvar.
Få papper på alla djur, ifall det behövs i tullen. Jag har med blanka cb-papper.
Köp bara cb-djur.
Frigolitlåda till djuren på hemresan. Vattenflaska med varmt vatten i lådan?
Jag har alltid mindre ryggsäck med mig in, till det jag köpt.

Vad gäller antal djur som en person får föra in så hade vi flera märkliga svar från SJV, men detta är det vi fick från dem inför vår resa:

"Ber om ursäkt att vi ännu inte har hunnit uppdatera var hemsida.
Sá länge du har fler än 5 reptiler sa finns inga andra krav än at kontrollera om arten kräver CITES-intyg dvs om den är utrotningshotat eller invasiv.

Mvh
Jordbruks verket
Eva Masthagen
Handläggare
Smittskyddsenhete"

Hur status är idag är för mig okänt. Kolla hemsidan och info hos SJV alt. skicka ett mail till dem. 

Glöm inte pass och ha djurens papper tillsammans, nära till hands. Du vill inte börja leta i väskor och dylikt efter papper när du väl sitter i tullen. Visa bara papperna när och om de frågar efter dem. Skulle du mot förmodan fastna i tullen, håll dig till minimal info. Svara kort och koncist utan utsvävningar.

Mvh
Niklas
 


Medlem i SHF
6
11
extendus:
Upprepar tipset om kontanter. Närmaste uttagsautomat fanns på det lilla köpcentret strax intill, på en ganska undanskymd plats, fråga personalen där.

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:

Ta med eget snacks/mackor/läsk. Vill minnas att det var ganska dyrt på caféet.... finns ju roligare saker att lägga pengarna på ;) 

Känsligt att deala med djur på utanför mässan och på parkeringen, även om alla gör det! 

Insekter finns inga begränsningar på vad jag vet. 

Om du hittar något vid ett bord som du vill komma tillbaka till senare, skriv upp vilken rad det är på, lätt att glömma vart man såg det där roliga eller med bra priser! 

Ta mässfoldern du får i entrén, där i finns karta över alla utställare. 

Behöver du extra frigolitlåda finns det att köpa där också. 


23
33
FannyGoldfish:
NellyNiklas skrev:
Få papper på alla djur, ifall det behövs i tullen. Jag har med blanka cb-papper.
 


Är det egen skrivna papper som du tar med och får säljaren/uppfödaren att skriva under? Vad får man inte glömma att skriva med på dessa papper då?

Tusen tack alla för era svar! Uppskattar det verkligen :) Kommer säkerligen komma på fler frågor ju nämre det kommer, men nu känner jag att jag har lite mer kött på benen!

Medlem i SkHF
974
1090
NellyNiklas:

FannyGoldfish skrev:


Är det egen skrivna papper som du tar med och får säljaren/uppfödaren att skriva under? Vad får man inte glömma att skriva med på dessa papper då?

Tusen tack alla för era svar! Uppskattar det verkligen :) Kommer säkerligen komma på fler frågor ju nämre det kommer, men nu känner jag att jag har lite mer kött på benen!


Är det en seriös uppfödare så borde du få dokumentation med djuret. Du kan säkert redan i förtid beställa eventuella djur och meddela att du vill ha dokumentation. Mycket hänger dock på dig själv att vara fast. Inga papper-ingen försäljning, oavsett hur mycket du vill ha djuret. Du som köpare har inte råd att fastna i tullen. 

Skulle det bli problem så finns det enkla mallar på uppfödarbevis på nätet. Det skadar inte att ha några sådana i väskan om något skulle hända vid köpet. 


5099
3873
Tropfrog:
Vet vi någon som någonsin fastnat i tullen med papperslösa djur efter inträdet i EU?

Det ingår INTE i tullens uppdrag eller arbetsuppgifter att kolla papper på djur som transporteras inom EU.

Oavsett det så är det självklart att man skall ha papper på sina djur av andra anledningar. 

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
974
1090
NellyNiklas:

Tropfrog skrev:
Vet vi någon som någonsin fastnat i tullen med papperslösa djur efter inträdet i EU?

Det ingår INTE i tullens uppdrag eller arbetsuppgifter att kolla papper på djur som transporteras inom EU.

Oavsett det så är det självklart att man skall ha papper på sina djur av andra anledningar. 

Mvh
Magnus 

Tullverkets arbetsuppgifter är dock att kontrollera att div bestämmelser från tex SJV följs. Eftersom uppfödarbevis krävs (vill jag minnas) så får tullen kontrollera att detta finns om de känner att behovet finns. 

Senaste incidenten jag kan minnas, där papperslösa djur fastnade i Tullen, är februari 2020 på. Deyta föll dock in under begreppet organiserad djursmuggling. 2 personer åkte dit. De som varit i hobbyn en längre tid vet också vem de är. 


23
33
FannyGoldfish:
Puttar upp denna tråden lite med en ny fråga. Har blivit kär i en Tenrec och undrar om någon tagit in dessa från Hamm till Sverige förr, och vad som eventuellt krävs då? 
Försöker läsa mig till på jordbruksverket men hittar bara tex införsel av "Hund, katt och iller" samd införsel av gnagare, men inget av de träffar rätt känner jag.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild