Ventilation för kvadratiskt terrarie i inklämt i hörn

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

7
3
pikkenix:

Hej,

blir inte klok på det här med ventilationen...

Jag skall bygga ett terrarie med måtten 110*100*60 (längd*djup*höjd).
Det kommer att stå i ett hörn där dessutom en möbel som täcker upp större delen av den andra sidan som inte står mot väggen (ca 30cm är det som inte täcker sidan genom hyllor, se foto).
Har räknat på formeln från peter54 och kommit fram (tror jag räknat rätt) till att jag behöver ca 500kvcm ventilationshål (2st) med 4% ventilationsyta.

Tänker att jag placerar ventilationen mitt på sidan där möbeln inte täcker samt hade tänkt att sätta andra hålet i taket - men detta är om jag förstår det rätt inte önskvärt? Är en lösning att sänka ner rör ca. 5 cm ner från taket så att den inte tar all luft i taket utan 5 cm ner?

Om man skulle minska terrariet, hur pass mycket "luftspalt" bör jag ha på sidorna av terrariet för att det skall funka att sätta hålen på sidorna?

Eller bör jag placera ventilationen på annat sätt med tanke på att det är kvadratiskt?


Medlem i SkHF
969
1084
NellyNiklas:
pikkenix skrev:
Hej,

blir inte klok på det här med ventilationen...

Jag skall bygga ett terrarie med måtten 110*100*60 (längd*djup*höjd).
Det kommer att stå i ett hörn där dessutom en möbel som täcker upp större delen av den andra sidan som inte står mot väggen (ca 30cm är det som inte täcker sidan genom hyllor, se foto).
Har räknat på formeln från peter54 och kommit fram (tror jag räknat rätt) till att jag behöver ca 500kvcm ventilationshål (2st) med 4% ventilationsyta.

Tänker att jag placerar ventilationen mitt på sidan där möbeln inte täcker samt hade tänkt att sätta andra hålet i taket - men detta är om jag förstår det rätt inte önskvärt? Är en lösning att sänka ner rör ca. 5 cm ner från taket så att den inte tar all luft i taket utan 5 cm ner?

Om man skulle minska terrariet, hur pass mycket "luftspalt" bör jag ha på sidorna av terrariet för att det skall funka att sätta hålen på sidorna?

Eller bör jag placera ventilationen på annat sätt med tanke på att det är kvadratiskt?



Jag skulle tro att en spalt på en dm, på vardera sida är mer än tillräckligt för att luften ska röra sig ordentligt. 


5088
3861
Tropfrog:
Varför inte i taket? Jag har inte sett ett enda kommersiellt producerat terrarium utan ventilation i taket. Det måste väl innebära att mer än 90% av all terrarium i bruk i Sverige har ventilation i taket!!?

Mvh
Magnus 

7
3
pikkenix:
Tropfrog skrev:
Varför inte i taket? Jag har inte sett ett enda kommersiellt producerat terrarium utan ventilation i taket. Det måste väl innebära att mer än 90% av all terrarium i bruk i Sverige har ventilation i taket!!?

Mvh
Magnus 


Utifrån vad jag läst så är det av kostnadsskäl som de byggs så. Det är inte optimalt i taket, men det är så klart ett alternativ. Tolkar ditt svar som att du hade satt ett hål i taket?

7
3
pikkenix:
NellyNiklas skrev:


Jag skulle tro att en spalt på en dm, på vardera sida är mer än tillräckligt för att luften ska röra sig ordentligt. 



Super, ena sidan är lugn - sätter hålet "inne i hyllan". Men gör ev en luftspalt på andra sidan då...

5088
3861
Tropfrog:
pikkenix skrev:


Utifrån vad jag läst så är det av kostnadsskäl som de byggs så. Det är inte optimalt i taket, men det är så klart ett alternativ. Tolkar ditt svar som att du hade satt ett hål i taket?


Nja. Tolka det istället som att jag köper färdiga glasterrarium som har ventilation I taket istället.

Varför är det inte optimalt med ventilation I taket?

Mvh
Magnus 

7
3
pikkenix:
Tropfrog skrev:


Varför är det inte optimalt med ventilation I taket?

Mvh
Magnus 


Ingen aning, jag är nybörjare på det här! Bara läst att personer (bland annat peter54) menar detta. Peter54 verkade vara en av de med lite på fötterna så gick på att det fanns någon relevans i det...

82
57
ApeMan:
Det är väl en fråga om vad man anser är optimalt. Det många säger att är dåligt med takventilation är väl inte en viss ventilation, utan tex exo terra som har nät över hela taket. Då får man svårare att hålla fukten kvar. Men att hävda att ventilation i taket skulle vara dåligt tänker jag att i övrigt är ogrundat (om man inte vill kunna stapla terrarierna, då får man designa runt det)...

5088
3861
Tropfrog:
Jag tänker att ordet optimalt är väl relativt det med? Optimalt för vad?

Att kommersiellt producerade terrarium är ekonomisk produktionsoptimering kan jag förstå. Har det negativa sidor för djuren som är oacceptabla? Knappast.

Att ha ventilationen i sidorna på ett terrarium som står inklämd i ett hörn kan väl knappast vara optimalt heller? Åtminstone inte om man ser till djurens bästa. Men kanske estetisk optimering?

Mvh
Magnus 

7
3
pikkenix:
Tropfrog skrev:
Jag tänker att ordet optimalt är väl relativt det med? Optimalt för vad?

Att kommersiellt producerade terrarium är ekonomisk produktionsoptimering kan jag förstå. Har det negativa sidor för djuren som är oacceptabla? Knappast.

Att ha ventilationen i sidorna på ett terrarium som står inklämd i ett hörn kan väl knappast vara optimalt heller? Åtminstone inte om man ser till djurens bästa. Men kanske estetisk optimering?

Mvh
Magnus 

I det här fallet är jag intresserad av optimal passiv ventilation utifrån min placering samt storlek... utifrån detta, vad tror olika medlemmar på forumet att det är?
Jag har ingen kompetens eller erfarenhet själv, så ber om hjälp här. Är det att ha hålet i taket, är det att skapa en distans på 1dm mot väggen och sätta hålet där. Förstår att det inte är en exakt vetenskap jag får fram hör - men den samlade erfarenheten kanske kan komma till konsensus om något var min förhoppning...
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild