Dubia vägrar föröka sig

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5
0
Sjgren:
Hej.

Jag hoppas att någon smart kan hjälpa mig.
Jag har en 35 lit plastlåda där locket är fullt av ventilationshål men även hål rund hela överkanten på lådan för ventilation. Lådan är placerad i mörk rum med en temp av 22 grader dygnet runt. 2/3 av lådan är fylld med staplade äggkartonger och 1/3 är fri från lådor där det alltid finns havregryn, frukt, vatten i form av gele. Jag har ingen extra värmematta och inget bottensubstyrat. Jag gör inte heller rent i lådan då jag har läst att de förökar sig lättare om det e lite skit kvar. Har stoppat i vuxna Dubia (typ 30st) samt en uppsättning med inköpta avelskackelackor. 
NU till mitt stoa problem... de vill inte föröka sig.
Jar haft detta igång nu 3 månader utan en enda liten kackelcka 

VAD GÖR JAG FÖR FEL?

663
344
Johnexotics:
Rengöra borde du göra. Men bara å vänta till slut blir det ungar 

5
0
Sjgren:
Jag har fått info att de förökar sig lättare om det är lite skit på botten, e det felaktigt?
Pratade med en kille tidigare som hade typ 1ch täckt på botten med skit och gamalt öms och han tyckte inte att det skulle vara rent. 
Personligen så skulle det ju kännas bättre att hålla rent. 

Hur lång tid kan man räkna att det tar innan de förökar sig? 

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Är du helt säker på att de är fullvuxna (hanarna ska ha stora vingar och honorna ska ha blanka 1cm stora vingar)?

84
67
Nina_Fiji:
Jag brukar ge dom apelsin för att få igång dom. Vänta en vecka och ge dina kackerlackor till dina djur då dom inte ska äta apelsin. Jag gör stor städning en gång månaden där jag byter all inredning och skurar ut lådan. Dom brys sig inte om det. Ge dom mycket färsk mat som morötter, salad, potatis. Kalcium är oxå bra att ge. Lycka till 

5
0
Sjgren:
Japp

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Det enda jag kan komma på är att du skulle kunna höja temperaturen ett par grader med en värmematta på ena sidan av plastbacken. Annars brukar apelsin också vara populärt när de ska komma igång.

663
344
Johnexotics:
Sjgren skrev:
Jag har fått info att de förökar sig lättare om det är lite skit på botten, e det felaktigt?
Pratade med en kille tidigare som hade typ 1ch täckt på botten med skit och gamalt öms och han tyckte inte att det skulle vara rent. 
Personligen så skulle det ju kännas bättre att hålla rent. 

Hur lång tid kan man räkna att det tar innan de förökar sig? 



Vet inte vem som gav dig den infon men det är fel. 

Medlem i SHF
86
60
Da_wall:

Hur många Hanar / honor har du ?   Om du bara köpt foder hanar så kan det bli lite svårt ;) . 

Köp en värmematta och ställ lådan på den.  mina har ca 29-30 grader varmt.  

Nyblivna vuxna kan ta ett tag på sig innan dom väl börjar producera. Men att du inte har fått några på 3 månader är nog isåfall att du har det för kallt. 

 

 Sen finns det ju även dom som säljer "Gammla" dubia som slutat producera. 

 

Du kan städa ur lite. Det är mer att dom nyfödda nymferna brukar  äta dom vuxnas frass/ avföring vilket är nyttigt för dom små, Men det behöver inte överdrivas och låta det bli så mycket som 1 cm .   


5
0
Sjgren:
Tack för alla tips :) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild