Frukt- och bärsaft

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

276
118
Maqea:

Jag har torrfoder till Ville (skäggagam) som han inte bryr sig om det minsta. Jag funderar på om man kan blöta upp det med saft? Jag tänkte på osötad saft från typ svartavinbär eller äppen eller krusbär eller nått. Köpesaft har en massa tillsatser men om man kan göra lite egen saft nu och frysa till vintern så kanske det skulle vara ett alternativ till omväxling i maten någon gång ibland. Vad tror ni?

 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Du kanske annars kan blanda i någon mosad frukt, t.ex. banan? Men visst borde det gå att köra med någon saft med, men då är det nog smartast att köra med egengjord som du säger.

Annars kan man ju alltid blanda ner grönsaker eller annat som du vet att han äter, och sakta men säkert minska på "godsakerna".


68
27
Adamski:

Torrfoder är kanske inte ett så bra foder. Riktiga grönsaker och insekter är väl mycket bättre


1159
625
Temla:

Oroa dig inte, Adamski! Jag vet att Ville lever kungligt och får allt han behöver inkl. insekter och grönsaker. Torrfodret är bara lite extra tilltugg.

Önskar mina också ville äta lite torrfoder. Det vore så bra att kunna ta till ibland när man inte har så mycket levande foder kvar och måste snåla lite. Låt oss veta hur det går med saften Maqea, kanske nåt man borde prova. Annars är Anders tips värt att testa också! 

Skäggisar är rätt smarta ibland. Har försökt lura dom med att lägga mjölmask i torrfodret. Då plockar dom fint och försiktigt upp mjölmasken ur skålen och torrfodret blir kvar. skratt

Förresten.. är det någon som kan klura ut varför ingen av mina skäggagamer äter frukt?? Det borde väl vara smaskens för skäggisar?!? Har provat många olika sorters frukt men det blir alltid kvar i salladsskålen.


276
118
Maqea:

Det är klart Ville får grönsaker. Det är som Temla säger att det skulle vara ett bra tillskott. Lätt för den som ska ta hand om honom om vi är bortresta. Torrfodret står sig och saft frysta som iskuber är lätt att ta fram ut frysen.

Ville skulle kunna leva på frukt och bär om han fick. Melon, banan och hallon direkt från busken är kalas (fast levande syrsor är allra bäst.) Jag läste någonstans här, men hittar inte igen det, att man inte ska ge för mycket frukt för det är för sött och det kan ställa till med problem i tarmfloran. Det har jag bara sett/läst/hört en gång. Jag tycker det låter rätt vettigt. Vad vet ni om det?


1159
625
Temla:

Frukt som godis nån gång i veckan sådär har jag fått lära mig.  Har för mig att det inte endast är pga för mycket socker utan att det innehåller nåt annat ämne också som ger obalans och påverkar kalkupptaget. Kanske någon som har det färskt i minnet kan påminna oss om vad det var för ämne?  


44
6
mammut02:

Det brukar stå att man inte ska ge torrfoder det kan orsaka förstoppning och sånt.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild