Litet paludarium med klockgrodor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

73
143
Eremit3n:

120 liters akvarium Juwel Lido med klockgrodor. Direkt efter uppstart.

Jag monterade växterna med lite sphagnum, gummiband, sytråd och levande svensk mossa.






Mitt största misstag var att placera pumpen under inredningen. Den behöver bytas nu och orsakar lite huvudvärk helt i onödan. Sanden är blästersand från Jula och stenarna är lavasten.

Såhär såg terrariet ut efter 7 veckor. Den vänstra neoregelian klarade inte sig och är ersatt med en något sorglig vriesea era. Flytväxterna byttes också ut från musselblommor till frogbit, då dessa klarar vattenstänk bättre. I övrigt har mossan tagit över helt, till min förtjusning.


Igår hittade jag ett 70-tal grodägg också. Mycket roligt.




Här har vi en av grodorna, Bonk. 


5099
3873
Tropfrog:
Vackert! Bra jobbat.

Mvh
Magnus 

663
344
Johnexotics:
Snyggt blir nog sätta ihop nått sånt med :)

Medlem i SkHF
975
1090
NellyNiklas:
Mycket tjusigt! Jag kommer nog vilja se över mitt eget bygge inom kort 

Mvh
Niklas

73
143
Eremit3n:

Såhär har utveckligen sett ut. 

Tyvärr hade jag en del otur. 

Ca 80 ägg
-5 infertila ägg
-5 svampangrepp
-3 grodyngel med bloat
-17 grodyngel som föräldrarna åt upp
-20 yngel som dog av blyförgiftning utav en bit trädgårdsslang
--------------
Dvs cirka 30 yngel kvar


Medlem i SkHF
975
1090
NellyNiklas:
Eremit3n skrev:
Såhär har utveckligen sett ut. 

 

Tyvärr hade jag en del otur. 

Ca 80 ägg
-5 infertila ägg
-5 svampangrepp
-3 grodyngel med bloat
-17 grodyngel som föräldrarna åt upp
-20 yngel som dog av blyförgiftning utav en bit trädgårdsslang
--------------
Dvs cirka 30 yngel kvar



Alltid tråkigt med bortfall. Blyförgiftning av en trädgårdsslang? 


73
143
Eremit3n:
NellyNiklas skrev:


Alltid tråkigt med bortfall. Blyförgiftning av en trädgårdsslang? 



Ja, det är såklart svårt att vara 100% säker, men jag hade en lagom lång spillbit trädgårdsslang liggandes som jag använde som utblås till pumpen. Alla yngel som spenderade mer än 3 dagar i det akvariet slutade växa, dog av, slutade äta och såg allmänt tråkiga ut. Vattenbyte hjälpte inte förrän jag tog bort slangen, och då var skadan redan skedd. Eftersom man forskat en del på bombina orientalis fanns det vetenskapliga artiklar som beskrev de exakta symptomen, och dessa stämmer bra in på blyförgiftning. Jag fann i dammforum att just den gröna typiska trädgårdsslang jag använt också dödat koi etc, på grund av utfällningar av bly.

Det hör till saken att den änden av slangen som stod under vattenytan bleknade i färgen. Det var då jag började googla.


Medlem i SkHF
975
1090
NellyNiklas:
Eremit3n skrev:


Ja, det är såklart svårt att vara 100% säker, men jag hade en lagom lång spillbit trädgårdsslang liggandes som jag använde som utblås till pumpen. Alla yngel som spenderade mer än 3 dagar i det akvariet slutade växa, dog av, slutade äta och såg allmänt tråkiga ut. Vattenbyte hjälpte inte förrän jag tog bort slangen, och då var skadan redan skedd. Eftersom man forskat en del på bombina orientalis fanns det vetenskapliga artiklar som beskrev de exakta symptomen, och dessa stämmer bra in på blyförgiftning. Jag fann i dammforum att just den gröna typiska trädgårdsslang jag använt också dödat koi etc, på grund av utfällningar av bly.

Det hör till saken att den änden av slangen som stod under vattenytan bleknade i färgen. Det var då jag började googla.



Så pass!? Det var som fan. Att en typiskt grön trädgårdsslang skulle ge utfällning av bly, hade jag inte tänkt i första taget. Måste vara något i tillverkningsprocessen tänker jag?

Vad har för belysning till plantor och grodor?



73
143
Eremit3n:
NellyNiklas skrev:


Så pass!? Det var som fan. Att en typiskt grön trädgårdsslang skulle ge utfällning av bly, hade jag inte tänkt i första taget. Måste vara något i tillverkningsprocessen tänker jag?

Vad har för belysning till plantor och grodor?




Ja precis, jag tänkte inte alls på det heller. Man lever och man lär. Bly används som stabilisator i vissa typer av PVC (korkat kan man tycka, med tanke på att slangarna används till bevattning).

Belysningen medföljde akvariet, som är ett Juwel Lido. Tror det kan stämma att de är LED-lysrör "day och nature", ett varmvitt och ett kallvitt. 


73
143
Eremit3n:
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild