Två terrarie projekt samtidigt!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SHF
13
8
IsabelleAlmqvist:

Hej vänner! Jag är ny på detta forum men haft reptiler i omgångar tidigare. Jag har ägt flertalet akvarium av jacuzzi storlek och hållit både rockor och andra rovfiskar. 

Just nu har jag 2 KP, en BCC Guyana och två Sanzinia. 
Jag har bokat två Img, vilket jag ser mycket fram emot! 

Så, coming up är två terrarium som ska startas upp. 
120x60x60 helglas och 150x60x60 helglas. 

Vad jag förväntar mig:

120 burken ska innehålla en IMG boa. Lillan är bara 30 cm.
Jag vill ha mycket växter, så naturtroget som möjligt med rötter, grenar och bark. Men min nish ska ändå vara att försöka hålla "designen" enkel och stilren. Jag tror att jag ska få till detta genom att till exempel inte använda för stort spektra färger på växter, inte blanda hårt mot mjukt (stort, spetsigt mot smått runt) osv. 

Jag ska försöka att hålla en röd tråd i de rötter och grenar jag väljer ut att inreda med, så att det inte blir ljusa skalade grenar mot mörka tjocka med bark. Jag vet att detta kan vara skit snyggt rent ut sagt, för er som lyckas med det! Jag är för feg helt enkelt.. 
Grenarna jag har just nu är från nån jävla häck ute på vår herrgård (varför den heter "jävla häck" är för att den tydligen ska klippas en gång per år vilket brukar ta minst 5 arbetsdagar ungefär). Jag har en idé om att limma fast dem i bakgrunden, så att de går uppifrån och ner kanske, eller en gren från långsidan till ena kortsidan som också har bark bakgrund. 
Jag vill även lägga lite fokus på mindre stenar, kanske försöka få mossa att växa sig runt dem. 
I detta terrarium vill jag att vattenkällan ska se lite mer naturlig ut. Funderar på någon flytväxt, stenar i botten och substrat utanpå liksom. Vet att det blir en del jox med att byta vattnet men det kanske man har tid med tänker jag. Jag har vaknat mitt i natten och börjat fundera på nått vattenfallsliknande men den idén ligger på hyllan just nu. 

Jag har allt det tekniska till detta terrarium (ja lysen och sånt ni vet, som män är lite mer haj på) och kanske lite i överdrift när det kommer till dessa "leksaker". Annars inväntar jag en kuldinarisk alu ställning som kommer i veckan. Svart självklart. 

Bifogar bild på 120 terrariet. 

150 helglas kommer denna veckan, även en kuldinarisk alu ställning till denna med. Svart såklart. I detta terrarium ska mina Sanzinior få flytta in, vilket blev lite stökigare med mitt val av inredning. Jag gillar att pyssla med utseendet och tycker det är fint med levande växter. Så här blir utmaningen att få till ett upplägg som inte innefattar att alla växter mosas. Madagaskar paret är inte så små och inte så finkänsliga när det kommer
till min inredning. Jag satte snällt upp en plastväxt med en bit tejp bakom korkbarken. Någon timme senare var den växten i andra delen av terrariet. I det här terrariet är det stora rötter och grenar som gäller. Och växter som är väl gömda för stora snokar men ändå som syns för oss vaktmästare. 

Så jag tror jag kommer ha roligast med lillans hem, men mest lärdomar av madagaskar parets hem. 

Häng gärna på och följ mina misstag och snilleblixtar :) 


Medlem i SHF
13
8
IsabelleAlmqvist:
Nu har jag dock gjort åtskilliga försök att bifoga mina fina bilder jag tagit och tänkt lägga upp här. Får läsa på lite hur det fungerar med foton och återkomma. Jag är ju ändå av den senare sk. "Tekniska" utgåvan från 90-talet.

Medlem i SkHF
961
1076
NellyNiklas:

IsabelleAlmqvist skrev:
Nu har jag dock gjort åtskilliga försök att bifoga mina fina bilder jag tagit och tänkt lägga upp här. Får läsa på lite hur det fungerar med foton och återkomma. Jag är ju ändå av den senare sk. "Tekniska" utgåvan från 90-talet.


Välkommen till forumet!


Kör du iPhone så fungerar det enbart (genom egen erfarenhet och utvärdering) att ta ett foto, i samband med att tråden skapas. Det funkar alltså inte att välja redan tagna foton ur album eller liknande och klistra in efter hand. 

Tipset här är att ta fotot liggandes/landscape, annars hamn blir fotot fel, som bilden nedan.

Stående telefon


liggande foto


Däremot i album, på din profilsida kan du addera redan tagna foton. Tipset här är att först editera bilden i exvis telefonen och ändra formfaktor från standard 5:4 eller vad det nu är, till 1:1/kvadratisk. Spara och ladda upp. Brukar funka bra. 


(Admin känner till problemet)

Mvh
Niklas


Medlem i SHF
13
8
IsabelleAlmqvist:
NellyNiklas skrev:


 

Välkommen till forumet!


Kör du iPhone så fungerar det enbart (genom egen erfarenhet och utvärdering) att ta ett foto, i samband med att tråden skapas. Det funkar alltså inte att välja redan tagna foton ur album eller liknande och klistra in efter hand. 

Tipset här är att ta fotot liggandes/landscape, annars hamn blir fotot fel, som bilden nedan.

Stående telefon


liggande foto


Däremot i album, på din profilsida kan du addera redan tagna foton. Tipset här är att först editera bilden i exvis telefonen och ändra formfaktor från standard 5:4 eller vad det nu är, till 1:1/kvadratisk. Spara och ladda upp. Brukar funka bra. 


(Admin känner till problemet)

Mvh
Niklas



Tusen tack för hjälpen. Jag får det ändå inte att fungera. Har provat mig fram på många olika sätt. Hade varit kul att visa processen. 

Nu är det inte dig jag ska vända mig till, men vill bara säga att forumet skulle nog bli bra mycket mer aktivt och enklare att använda om detta problem gick att lösa. För jag har nog gett upp det här med bilder nu. 


13
6
Systerbus:

Hej. Jag hade oxå problem med bilder men lyckades till slut göra bilderna mindre i telefonen och spara dem som filer o sen skicka till ipad och då kunde jag lägga upp bilder som filer. 

Önska jag hade läst Niklas inlägg lite längre upp o sparat nån timme=)

lycka till med bilderna o dina nya husdjur=)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild