Tips på billig belysning som funkar på 1 meters höjd? IP65/60cm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

49
25
Lurre213:
Färgåtergivningen påverkar inte tillväxten hon växterna men hur väl det framhäver naturliga färger. Så håller med tropfrog om att en bättre färgåtergivning gör det snyggare att kolla på. Ska man nörda rejält så växer olika växter olika bra i olika spectrum. Bladgrönsaker odlas ofta i helt rött ljus, alltså typ 0 färgåtergivning. 

5099
3873
Tropfrog:
Lurre213 skrev:
Just när det kommer till "effektivt växtljus" så är det ingen större skillnad på en led från byggvaruhus tänkt till badrum vs en led tänk till växter i odlingssyfte. Det som i huvudsak anpassas på en "Växtlampa" är färgtemperaturen. Ofta har de kombinerade färgtemperaurer alltså en del vitt, gult och rött i samma lampa men inte alltid. Annars ser tillverkningen likadan ut och produkten är precis den samma. Har ingen speciell effekt på växten att den benämnts som "växtlampa" vid försäljning. 

Och det går utmärkt att odla grönt under endast en typ av färg såsom 3.5k tex.

Livslängden på strålkastaren är 30 000 timmar, inte 3000 !

Det är många som använder strålkastare i oldingssyfte pga kostnadseffektiviteten, både till akvarium/terrarium och över oldingsbäddar, självklart finns det bättre alternativ kvalitetsmässigt och PPFD/W men inte för pengarna vad jag vet. 



Så många fel.....

Det mänskliga ögat är som mest reaktivt på gula och gröna frekvenser. Därför har många allmänbelysningar stora toppar I just de frekvenserna. Arbetsspottar som inte har något behov av god färgåtergivning avsevärt mer. Detta ljuset är inte användbart för växterna. 20% eller mer skillnad i PAR är inte orimligt alls.

Går det att odla växter under dessa arbetslampor? Absolut, men det är ineffektivt och det är just min poäng.

PPFD är inte en enhet som mäter en lampas kvalitet för växtbelysning. Det är ett mått på hur mycket användbart ljus som träffar en viss yta och avtar med kvadraten av avståndet precis som lux. Dvs man kan få massor av olika resultat på samma lampa.

Kevin är ett mått på ljustemperaturen och inte färg. Det säger ingenting överhuvudtaget om i vilka spektrum ljuskällan sänder ut våglängder.

Om det är många som använder strålkastare i odlingssyfte pga kostnadsskäl är för att de inte räknat på livstidskostnaden. Det kallas suboptimering med ett annat ord.

Ursäkta 3000. Det var ju "bara" en nolla fel. :)  Tack för påpekandet.

Mvh
Magnus

73
143
Eremit3n:

Jag uppskattar råden, tipsen och länkarna :) Tack så mycket.

Jag har kört med Julas 50w strålkastare (2st) i flera år för att driva mitt 130x70x70cm terrarium, och växterna har växt som ogräs. Planen från början var att köra samma i det nya terrariet, men försöker hitta ett svalare alternativ då pilgift är känsligare för värme på sommaren. Att slå på dem mitt i högsommaren kommer nog bli lite för varmt.

 


5099
3873
Tropfrog:
Det är lite det jag ute efter. Fysikens grunder är att energi aldrig kan förstöras, bara omvandlas till annan form. All energi som förbrukas i en lampa går åt antingen till värme eller till stärkelse i växterna. Ju mindre effektivt ljus desto mer värme. Har man eluppvärmt hus och djur som tål värmen så är det ju egentligen bara färgen på ljuset som kan vara ett reellt problem. Själv gillar jag inte gula ljuskällor, men det är en smaksak.

Pilgiftsgrodor föredrar egentligen mycket svaga ljusförhållanden. Det är inte så ljust som man kan tro i regnskogen under trädkronorna. Därför är mycket epifyter en god idé.

Mvh
Magnus 

657
344
Johnexotics:
Norrby89 skrev:


Ledgrosisten har jag köpt från, har funkat felfritt ett år med runt 60-80% luftfuktighet =)

www.ledgrossisten.se/led-vaxt-belysning-c-53/led-armatur-6500k-full-specrum-belysning-p-424?gclid=Cj0KCQiA4OybBhCzARIsAIcfn9lY5obg7Ng_PpzS4Hk35yv5b3Owu4yPLjAOByqjz_Y8W9z1FZ_o6BQaAsD0EALw_wcB

Annars Ikeas led lister för badrum, dock kostar drivdonen en del men funkar till 6st lister om jag minns rätt. 



Hur blir själva ljuset med LED armatur 6500K full specrum belysning ?

Medlem i SkHF
974
1090
NellyNiklas:

Ljust och intensivt minst sagt. För ögat känns det extremt till en början, men det är inte så konstigt när vi utsätts för 9 månader gråskala och kontorslandskap. 

Inom kort vänjer man sig och frågar sig "Varför gjorde jag inte detta tidigare?!".

Jag har några bilder i mitt Polypedates album där du kan se skillnaden när jag nyligen bytte belysning. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild