Hjälp! Fogskum ha böjt plexiglas-terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
IngelaLkpg:

Jag har precis påbörjat mitt första bygge någonsin, ett 47*60*75cm terrarium som ska bli hem åt min ögonfrans när den växt lite. 

Jag har kört masonitskiva på botten och baksida samt plexiglas 3mm på sidorna. 
Eftersom jag är nojig över att det inte skulle hålla så har jag använt ett flertal vinkelbeslag och limmat allting med loctite superlim och no more nails monteringslim. Stommen skulle hålla att åka till golvet ett flental gånger...trodde jag...

Jag har använt fogskum på baksida och ca 50% av sidorna och sen byggfog för att få dit substratet.

Eftersom leverans av material till dörr+lock blivit försenat så har bygget stått i ca två veckor och nu när jag tittar på det inser jag att plexiglaset sviktar inåt. Det skiljer ca tre cm från botten till toppen. Kan det vara fogskummet som krympt på nåt sätt som orsakat detta? Kan jag göra någonting åt det förutom att riva bort allt skum och börja från början? Vågar jag skaffa en planka med rätt mått och "spänna ut" plexit från ca mitten och uppåt eller kommer allt spricka och skummet lossna? 

hjälp :(


5099
3873
Tropfrog:
Normalt sett så expanderar fogskum och trycker plexiglas utåt, inte inåt. Men jag hat ju inte erfarenhet av all fabrikat.

Om du tror att det är fogskummet som är boven så får du nog ta bort det. Jag ser många bekymmer med att försöka tvinga ut glas och fogskum. Antingen spräcker du plexiglaset eller så släpper fogskummet. Fogskum är intr flexibelt.

Sen kan jag ju fundera lite över konstruktionen. 3 mm plexiglas till ett så stort terrarium känns alldeles för klent och det kommer aldrig att hålla för rörelserna i fogskummet när det härdar. 

Inför nästa försök med nytt fogskum kan du försöka att stärka upp plexiglas med något mindre flexibelt material. Om du lyckas att hitta ett fogskum som expanderar som det ska borde det räcka med en förstärkning på utsidan som kan tas bort när det expanderat färdigt.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
974
1090
NellyNiklas:
IngelaLkpg skrev:
Jag har precis påbörjat mitt första bygge någonsin, ett 47*60*75cm terrarium som ska bli hem åt min ögonfrans när den växt lite. 

Jag har kört masonitskiva på botten och baksida samt plexiglas 3mm på sidorna. 
Eftersom jag är nojig över att det inte skulle hålla så har jag använt ett flertal vinkelbeslag och limmat allting med loctite superlim och no more nails monteringslim. Stommen skulle hålla att åka till golvet ett flental gånger...trodde jag...

Jag har använt fogskum på baksida och ca 50% av sidorna och sen byggfog för att få dit substratet.

Eftersom leverans av material till dörr+lock blivit försenat så har bygget stått i ca två veckor och nu när jag tittar på det inser jag att plexiglaset sviktar inåt. Det skiljer ca tre cm från botten till toppen. Kan det vara fogskummet som krympt på nåt sätt som orsakat detta? Kan jag göra någonting åt det förutom att riva bort allt skum och börja från början? Vågar jag skaffa en planka med rätt mått och "spänna ut" plexit från ca mitten och uppåt eller kommer allt spricka och skummet lossna? 

hjälp :(



Kan du bifoga en bild? Det hade hjälpt avsevärt att tydligt förstå problemet. 


Mvh
Niklas

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild